Verbouwing Organisatie Amsterdam
Amsterdam krijgt mogelijk een stadion voor 85.000 bezoekers. De gemeenteraad heeft van de Europese voetbalbond een brief ontvangen met daarin de nieuwe eisen waaraan een stad moet voldoen om de finale van een wereldkampioenschap te mogen organiseren (bron Telegraaf 15 april 2009).
Een dag ervoor lees ik dat Amsterdam het aantal stadsdelen gaat halveren, van veertien naar zeven.
‘Het college van B & W kiest definitief voor zeven sterke stadsdelen. Bovendien moet de taakverdeling tussen de centrale stad en de stadsdelen duidelijker worden afgebakend’, meldt de gemeente woensdag.
Het gaat o.a. om “schaalvergroting.” Verder zal er geïnvesteerd worden in buurtgericht werken en burgerparticipatie. Deze elementen verbeteren de kwaliteit van de lokale overheid. De stad moet als één geheel handelen; goede prestaties voor burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties staan hierbij voorop.
Dit geldt niet alleen voor steden; ook bedrijven (business units, domeinen) moeten als één geheel handelen.
Zo wordt volgens het college “het beste de bestuurlijke en operationele kracht van de stad en de stadsdelen versterkt.”
De taken en bevoegdheden van de centrale stad en de stadsdelen binnen de dossiers Wmo, jeugdgezondheidszorg, inburgering en re-integratie zijn de afgelopen tijd heroverwogen, waarbij duidelijke afspraken zijn gemaakt over taak- en bevoegdheidsverdeling.
Het succes van de ervaringen op deze drie terreinen is voor het college en de stadsdelen aanleiding om nu voortvarend meer onderwerpen aan te pakken waarover nog onduidelijkheid bestaat, en om deze aanpak duurzaam te maken.
… Het streven is daarbij gericht op meer uniformiteit in de structuur en versterking van de samenwerkingscultuur van de nieuwe stadsdeelorganisaties.
Samenwerkingscultuur verbeteren: dat wordt mogelijkgemaakt door delen samen te voegen: Minder diversiteit, meer samenhang?
Personele consequenties: Het plan raakt ongeveer 3600 medewerkers
Door de reorganisatie zijn er sommige functies ‘dubbel’ (stadsdeelsecretarissen, management en griffie). Het gaat hier vooral om functies op het niveau van het zogenaamde midden- en hoger kader. Inzet is om de medewerkers die boventallig worden een passende functie aan te bieden. De periode van onzekerheid moet voor hen zo kort mogelijk zijn.
Door de afname van het aantal stadsdelen keren er minder bestuurders terug. In de huidige situatie van veertien stadsdelen zijn 322 (deel)raadsleden en 49 bestuurders actief. Bij zeven stadsdelen zal dit aantal verminderen naar 199 (deel)raadsleden en (maximaal) 35 bestuurders. Dit is exclusief de bestuurders en de gemeenteraad van de centrale stad.
Financiële consequenties… Volgens de Raad doen zich geen negatieve en geen positieve schaaleffecten voor.
Reacties Voorstanders: pleiten voor grotere kwaliteit en efficiency in het handelen van de gemeente, tegenstanders maken zich zorgen over de afstand tussen overheid en burger. Uit de reacties van maatschappelijke organisaties blijkt brede steun voor vermindering van het aantal stadsdelen, gezien de benodigde efficiency en slagvaardigheid van de overheid.
De stadsdelen bepleiten onder andere helderheid over de taken en bevoegdheden van stadsdelen voordat besloten wordt over vermindering van het aantal stadsdelen. Ook worden er vanuit een aantal stadsdelen alternatieven aangedragen voor het aantal stadsdelen en de grenzen daartussen.
Enigzins aangepast van: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/95318
Wat speelt hier nog meer? Het mondiale gezicht van Amsterdam? Hoe staat het daarmee? En de typisch meer centrale aansturing als het economisch slechter gaat. Bij bedrijven zie je dat ook vaak. Maar veel informatie ontbreekt er nog b.v. over probleemwijken.
Wat duidelijk is dat veranderingen niet zomaar plaats vinden. Het uitzicht (de visie) op een mogelijk wereldkampioenschap kan de trigger zijn geweest.
Een dag ervoor lees ik dat Amsterdam het aantal stadsdelen gaat halveren, van veertien naar zeven.
‘Het college van B & W kiest definitief voor zeven sterke stadsdelen. Bovendien moet de taakverdeling tussen de centrale stad en de stadsdelen duidelijker worden afgebakend’, meldt de gemeente woensdag.
Het gaat o.a. om “schaalvergroting.” Verder zal er geïnvesteerd worden in buurtgericht werken en burgerparticipatie. Deze elementen verbeteren de kwaliteit van de lokale overheid. De stad moet als één geheel handelen; goede prestaties voor burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties staan hierbij voorop.
Dit geldt niet alleen voor steden; ook bedrijven (business units, domeinen) moeten als één geheel handelen.
Zo wordt volgens het college “het beste de bestuurlijke en operationele kracht van de stad en de stadsdelen versterkt.”
De taken en bevoegdheden van de centrale stad en de stadsdelen binnen de dossiers Wmo, jeugdgezondheidszorg, inburgering en re-integratie zijn de afgelopen tijd heroverwogen, waarbij duidelijke afspraken zijn gemaakt over taak- en bevoegdheidsverdeling.
Het succes van de ervaringen op deze drie terreinen is voor het college en de stadsdelen aanleiding om nu voortvarend meer onderwerpen aan te pakken waarover nog onduidelijkheid bestaat, en om deze aanpak duurzaam te maken.
… Het streven is daarbij gericht op meer uniformiteit in de structuur en versterking van de samenwerkingscultuur van de nieuwe stadsdeelorganisaties.
Samenwerkingscultuur verbeteren: dat wordt mogelijkgemaakt door delen samen te voegen: Minder diversiteit, meer samenhang?
Personele consequenties: Het plan raakt ongeveer 3600 medewerkers
Door de reorganisatie zijn er sommige functies ‘dubbel’ (stadsdeelsecretarissen, management en griffie). Het gaat hier vooral om functies op het niveau van het zogenaamde midden- en hoger kader. Inzet is om de medewerkers die boventallig worden een passende functie aan te bieden. De periode van onzekerheid moet voor hen zo kort mogelijk zijn.
Door de afname van het aantal stadsdelen keren er minder bestuurders terug. In de huidige situatie van veertien stadsdelen zijn 322 (deel)raadsleden en 49 bestuurders actief. Bij zeven stadsdelen zal dit aantal verminderen naar 199 (deel)raadsleden en (maximaal) 35 bestuurders. Dit is exclusief de bestuurders en de gemeenteraad van de centrale stad.
Financiële consequenties… Volgens de Raad doen zich geen negatieve en geen positieve schaaleffecten voor.
Reacties Voorstanders: pleiten voor grotere kwaliteit en efficiency in het handelen van de gemeente, tegenstanders maken zich zorgen over de afstand tussen overheid en burger. Uit de reacties van maatschappelijke organisaties blijkt brede steun voor vermindering van het aantal stadsdelen, gezien de benodigde efficiency en slagvaardigheid van de overheid.
De stadsdelen bepleiten onder andere helderheid over de taken en bevoegdheden van stadsdelen voordat besloten wordt over vermindering van het aantal stadsdelen. Ook worden er vanuit een aantal stadsdelen alternatieven aangedragen voor het aantal stadsdelen en de grenzen daartussen.
Enigzins aangepast van: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/95318
Wat speelt hier nog meer? Het mondiale gezicht van Amsterdam? Hoe staat het daarmee? En de typisch meer centrale aansturing als het economisch slechter gaat. Bij bedrijven zie je dat ook vaak. Maar veel informatie ontbreekt er nog b.v. over probleemwijken.
Wat duidelijk is dat veranderingen niet zomaar plaats vinden. Het uitzicht (de visie) op een mogelijk wereldkampioenschap kan de trigger zijn geweest.
Reacties