Mentaliteitsverandering banken gaat vanzelf
Cultuur werkt anders dan veel mensen denken.
Ik ben ook begonnen met me te verdiepen in het werk van de (Nederlandse) klassiekers op het gebied van cultuur; Geert Hofstede, Edgar Schein of Fons Trompenaars.
Maar – zonder aanmatigend te zijn als buitenstaander – heeft geen van hen oog voor de business van een bedrijf waar ze de cultuur van onderzoeken. Bij alleen gaat het enkel over de organisatie en over organisatorische factoren.
De business van een bedrijf echter bepaalt veel meer de basis van de cultuur van het bedrijf. Zo heeft een bank nu eenmaal een andere cultuur dan een ziekenhuis en een gemeente een andere cultuur dan een logistieke dienstverlener.
De commissie Maas wil nu een mentaliteitsverandering teweeg brengen bij banken. Weggegooid geld. De cultuur van de banken en financiƫle dienstverleners gaat vanzelf veranderen, puur door het feit dat de business verandert.
“Bankier herontdekt spaarder” kopt de Volkskrant vandaag. De spaarmarkt is een andere soort business dan investmentbanking. Doordat de focus verlegd wordt op het minder nemen van risico zal ook de cultuur binnen het bedrijf veranderen.
Natuurlijk moet dit wel uitgelegd worden aan de organisatie, maar die uitleg begint bij het opnieuw richten van de focus: Wat wel en wat niet. En daarmee is de cultuurverandering begonnen.
… 13 april.
De eerste verandering die we al zien is de ontvlechting van ING, naar een aparte bank en verzekeraar. Daarmee vervalt een belangrijke activiteit: cross-selling dat een meerwaarde zou opleveren voor de bank-verzekeraar. Hoe de markt reageerde (plus 17%) lijkt een conglomeraat (bankverzekeraar) minder waard dan de afzonderlijke delen. De business wordt hierdoor meer transparant en dat heeft zijn invloed op de organisatie(cultuur).
Certificering opnieuw invoeren? De rol van de aandeelhouders beperken? Hebben zij het verpest voor de financiƫle wereld? Jaap van Duijn schrijft in DFT dat de Nederlandse situatie met certificering van aandelen pas relatief laat is verdwenen in lijn met de internationale richtlijnen. Als de aandeelhouders (juist!) meer opgelet hadden waren veel problemen mogelijk voorkomen. Commissarissen hadden beter op moeten letten volgens van Duijn.
...
Reacties