Waar ben je nou mee bezig?

Helen mengde zich niet vaak in de discussie, maar blijkbaar was er nu iets veranderd.
“En is dit dus wat je wilt?”
Ik was van plan om een baan te accepteren. Maar ik had nog om bedenktijd gevraagd. Bedenktijd is als een ruimte die moet je innemen, voordat anderen het voor je doen. In dit geval leek het op een zwaktebod. Van alle open sollicitaties was er geen enkele gelukt en toevallig was net één van de vacatures waar ik op gereageerd had wel iets uitgekomen. Toen ik het hoorde kon ik het eerst niet geloven, dat kwam mede omdat mijn leven behoorlijk zou gaan veranderen. Het zou afgelopen zijn met de rol als huisvader die tussen de middag met zijn kinderen zit te eten.
“Zo’n baan onder je niveau brengt je tien jaar terug in de tijd. En binnen een jaar heb je er weer genoeg van.”

... het volledige verhaal:



...


“Iedereen weet wat hij wil,” zei zij dan, “het probleem is om wat je wilt in balans te krijgen met wat je kan.”
Op eigen benen staan was dus ook een kwestie van willen en kunnen. Wil je op eigen benen staan? Dat is de eerste vraag en de tweede is kan je het wel?
En om te veranderen is er een noodzaak nodig. Wat was in dit geval de noodzaak om te veranderen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?