Oplage kranten verder gedaald
Deze verandering lijkt door te zetten. Kranten worden steeds minder gelezen. De vraag is wat er dan voor in de plaats is gekomen; ja logisch meer nieuws en informatie op internet. Maar wat betekent deze verandering. Informatie van enige diepte is al langere tijd uit de gratie. Het “instant” gevoel van internet domineert ons leven; snel, nieuws en weer verder.
Rotterdam, 31 maart. De oplagen van de betaalde landelijke kranten zijn in het laatste kwartaal van 2008 sneller gedaald dan die van de regionale dagbladen. De landelijke dagbladen zagen hun betaalde kernoplagen afnemen met 3,7 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2007, de regiotitels leden een verlies van 2 procent.
Dat blijkt uit kwartaalcijfers die Het Oplage-Instituut (HOI) vanochtend publiceerde. De Telegraaf daalde het hardst van de landelijke kranten. De titel verkocht eind vorig jaar bijna 590.000 kranten, 7,5 procent minder dan in dezelfde periode in 2007. Het Financieele Dagblad steeg met 3,9 procent tot 61.000 stuks. De betaalde oplage van NRC Handelsblad daalde met 5,8 procent tot 197.000; nrc.next kwam uit op 64.000, 6,6 procent minder. De Volkskrant daalde met 1,3 procent tot 235.000.
De oplagecijfers zijn belangrijk voor de kranten, bijvoorbeeld omdat zij (mede) bepalen hoe hoog de advertentietarieven zijn. (nrc)
5 april:
In relatie hiermee staat de vraag naar de ontwikkeling van abonnees versus losse verkoop en de oplagewijzigingen bij de gratis kranten zoals de Metro en Spits, die zouden fuseren.
Verder (cultureel) interessant is de vraag hoe de oplagedaling zich voordoet in andere landen. En hoe de ontwikkeling is van dagbladconcerns, zoals de overname van PCM door de Belgische Persgroep recentelijk.
wordt (dus) vervolgt...
13 mei 2009:
Persgroep verkoopt NRC alvorens definitieve onderhandelingen te sluiten met PCM...
Rotterdam, 31 maart. De oplagen van de betaalde landelijke kranten zijn in het laatste kwartaal van 2008 sneller gedaald dan die van de regionale dagbladen. De landelijke dagbladen zagen hun betaalde kernoplagen afnemen met 3,7 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2007, de regiotitels leden een verlies van 2 procent.
Dat blijkt uit kwartaalcijfers die Het Oplage-Instituut (HOI) vanochtend publiceerde. De Telegraaf daalde het hardst van de landelijke kranten. De titel verkocht eind vorig jaar bijna 590.000 kranten, 7,5 procent minder dan in dezelfde periode in 2007. Het Financieele Dagblad steeg met 3,9 procent tot 61.000 stuks. De betaalde oplage van NRC Handelsblad daalde met 5,8 procent tot 197.000; nrc.next kwam uit op 64.000, 6,6 procent minder. De Volkskrant daalde met 1,3 procent tot 235.000.
De oplagecijfers zijn belangrijk voor de kranten, bijvoorbeeld omdat zij (mede) bepalen hoe hoog de advertentietarieven zijn. (nrc)
5 april:
In relatie hiermee staat de vraag naar de ontwikkeling van abonnees versus losse verkoop en de oplagewijzigingen bij de gratis kranten zoals de Metro en Spits, die zouden fuseren.
Verder (cultureel) interessant is de vraag hoe de oplagedaling zich voordoet in andere landen. En hoe de ontwikkeling is van dagbladconcerns, zoals de overname van PCM door de Belgische Persgroep recentelijk.
wordt (dus) vervolgt...
13 mei 2009:
Persgroep verkoopt NRC alvorens definitieve onderhandelingen te sluiten met PCM...
Reacties