Cultuur. Suiker in de koffie

“Kijk, u doet suiker in uw koffie… Nee, dat heeft nog niets met cultuur te maken. Dat is een individuele afweging. Te vergelijken met micro-economie. Op het vlak van de micro-economie speelt cultuur nooit een rol. De beslissing om wel of niet suiker in uw koffie te doen betreft voornamelijk een psychologische beslissing.
Echter het zoeter maken van koffie is als het veranderen van de natuur. Cacao kan bitter zijn en veel mensen vinden zoet doorgaans beter te verteren. Waar het om gaat is de tegenstelling: natuur (koffie, cacao) en cultuur die het pure effect verandert (toevoegen van suiker). Suiker komt natuurlijk ook in de natuur voor vandaar dat deze vergelijking nogal verwarrend is.
Nu is er naast de individuele beslissing ook de groepsbeslissing. Blijkbaar bent u niet de enige die suiker in zijn koffie doet, maar meer en meer mensen doen dat. Het begrip authenticiteit wat enige tijd geleden weer populair werd, heeft ook met deze keuze te maken; mensen willen weer puur en natuurlijk over komen. Al dat kunstmatige komt vaak ongeloofwaardig over. Maar dit is even een zijspoor.
Als men meer en meer suiker gebruikt komt er een nieuw probleem, dat op individueel (micro) niveau nog niet voortkwam. Bijvoorbeeld het effect van veelvuldig suikergebruik op de ontwikkeling van obesiteit en op verslechtering van het gebit. Op dat moment als nieuwe problemen boven water komen, gaat men vaak kijken, waar dit zijn oorsprong had. En als het op grote schaal blijkt te bestaan, kan je spreken van een cultuurprobleem. Een grote groep heeft een bepaalde gewoonte overgenomen waar de neveneffecten pas later duidelijk worden.

In het bedrijfsleven is de grote vraag, waar cultuur vandaan komt. Veel mensen –vaak zij die enkel gestudeerd hebben en geen relevante werkervaring hebben opgedaan – denken dat cultuur iets opzichzelfstaand is. Bijvoorbeeld dat er bierdrinkers zijn en wijndrinker en dat die nooit veranderen of niets met elkaar te maken zouden hebben. Je hebt – volgens hen – de bierdrinkende cultuur en de wijndrinkers. Twee groepen. Twee culturen.
Maar zelf denk ik dat cultuur sterk in relatie staat met wat men (binnen het bedrijf) doet. Je kan dus niet zomaar veronderstellen dat er mensen zijn die of bier of wijn drinken, maar je moet die keuze voor een of voor de ander relateren aan de activiteit.

Biertje?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?