HEMA - Hollandse helderheid als Exportproduct

Interieurarchitect Fons Kooymans (1953) kreeg de opdracht om een concept te ontwerpen dat internationaal zou aanslaan bij mensen die de Hema niet kennen, maar dat tegelijkertijd wel ’echt Hema’ moest zijn (source).
Met licht kun je een sfeer van luxe creĆ«ren, maar ook een goedkoop imago. Blokker en textielsuper Zeeman doen dat laatste goed, vindt Kooymans. „Als Zeeman de Bijenkorf-verlichting zou toepassen, zouden de winkels er heel anders uitzien en niet meer beantwoorden aan het verwachtingspatroon van de doelgroep. Daarmee stoot je mensen af, al bereik je er misschien ook nieuwe klanten mee.”
In deze recessietijd zou het beslist een optie kunnen zijn voor winkeliers, concludeert Kooymans, om de helderheid van het licht te verhogen. „Dan lijk je namelijk goedkoper en dat zou de omzet kunnen verhogen.”

Hollandse helderheid als Export product in slechte tijden. Het opbouwen van een merk in een vreemd land kost tijd en geld omdat de lokale bewolking anders gewend is. In Spanje heeft het moeite gekost om C&A van de grond te krijgen, juist omdat ze daar Zara hebben. Maar geholpen door de (crisis) tijd kan een nieuwe formule extra impuls geven. Niet alleen de Hollandse helderheid, maar ook de Hollandse zuinigheid mogen we niet vergeten, dat helpt nu ook bij de export.

Op Wikipedia schrijft men over het fenomeen: De HEMA begon als een prijsstuntwinkel. Alle spullen waren te koop tegen eenheidsprijzen van 10, 25, 50, 75 cent en een gulden. De formule van afgeronde prijzen zat ook in de naam: de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam... In de jaren vijftig is HEMA de eerste franchiseorganisatie van Nederland. Met circa 150 'Aangesloten Bedrijven' is HEMA nog altijd de grootste franchisegever in het land.

De Hema hoorde destijds bij de Bijenkorf (KBB), maar ook daar traden grote veranderingen toen de retail onder druk kwam te staan aan het begin van deze eeuw. De Nederlandse Hema is nu in buitenlandse handen. Maar de formule werkt (blijkbaar) nog als vanouds.

-- mei 2016
Zeven jaar later is concurrent Vroom en Dreesman, V&D failliet gegaan, maar komt er ook gelijk weer een nieuwe concurrent, Hudson's Bay uit Canada. In Spanje worstelt het grootste warenhuis El Corte InglƩs ook met haar concurrenten en de nieuwe veranderende tijdgeest.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?