Philips’ Senseo & 4 miljoen werklozen in Spanje

“Philips wist vorig jaar al van de problemen.” De problemen lijken echter wel mee te vallen. “Het probleem kan optreden bij een combinatie van zware kalkafzetting en een haperend veiligheidsmechanisme. Door de kalkafzetting kan een ventiel worden geblokkeerd, waardoor de druk die in het apparaat wordt opgebouwd, niet kan ontsnappen… schrijft de Standaard.

Wie was er bij Philips verantwoordelijk voor deze operatie? Marketing? waar lag het initiatief en waren er ook andere oplossingen. Bijvoorbeeld deze nationale advertentie:
"Als u niet uw koffiezetapparaat regelmatig schoonmaakt, dan kan deze door kalkafzetting ontploffen."
Duurzaamheid is wel een topic op de bedrijfsagenda, maar nog niet bij marketing en de klant. Terughalen dus dat apparaat.

"Een majeure logistieke operatie," schrijft een logistieke dienstverlener. 7 miljoen apparaten werden teruggeroepen.

Echter in een ander land wordt deze actie wel weer terugverdiend, binnenkort.

In Spanje speelt namelijk een hele andere operatie; een verandering die geleidelijker plaatsvindt.
Tot voor kort verkocht Philips namelijk nauwelijks Senseos in Spanje. Bij de lancering in Nederland en andere Europese landen, werd Spanje vermeden. Destijds om logische redenen. Philips had blijkbaar haar huiswerk goed gedaan en begrepen dat Senseo daar niet zou aanslaan.

Wat is er inmiddels veranderd, dat er nu volop campagnes zijn op de televisie in Spanje?

Het antwoord ligt (grotendeels) dicht bij de 4 miljoen werklozen in Spanje. Onlangs werd bekend dat 17% van de Spaanse beroepsbevolking werkloos was geworden. En dat leidt tot een verandering.

In Spanje leeft men veel meer buitenshuis dan in Nederland. De Senseo is gemaakt voor de Nederlandse cultuur van binnen koffiedrinken. De Spanjaarden drinken echter koffie in het café. Volgens de traditie.
Echter de cafés laten nu over het algemeen een triest beeld zien; waren deze voorheen druk bezocht, is het nu redelijk stil. En dat komt goed uit voor Philips en de verkoop van Senseo’s. Ook in Spanje gaat men nu minder naar buiten om koffie te drinken en dan is de Senseo een oplossing. De koffie in het cafe kost nu nog ongeveer een euro, maar dat zal vanzelf meer worden.
Ook zal het wel zo zijn dat de Senseo verbeterd is en nieuwe mogelijkheden heeft gekregen, wat bijdraagt aan deze acceptatie van het product in Spanje, waar het eerder nog op weerstand moest rekenen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?