Reed Elsevier stopt met FEM
Doek valt na 39 jaar voor zakenblad FEM
Amsterdam - Zakenblad FEM houdt per 1 januari op te bestaan. Reed Business, dat naast FEM bladen als Elsevier en New Scientist uitgeeft, maakte dit dinsdag bekend. De uitgever laat weten dat ‘gebleken is dat FEM niet structureel winstgevend is te exploiteren.’ Voor de 23 werknemers van het blad wordt getracht werk te vinden binnen het concern.
... fors gedaalde advertentie-inkomsten ... wereldwijde financiƫle crisis, dook FEM in het tweede kwartaal van dit jaar in de rode cijfers. Hoofdredacteur Arne van der Wal zegt dat dit voor het eerst was sinds jaren.
Op de redactie van FEM, dat in 1970 werd opgericht, heerste dinsdagmiddag verontwaardiging en verbijstering... (omdat?) Reed Business niet wilde ingaan op het bod dat Van der Wal uitbracht op de titel samen met ‘een middelgrote uitgeverij van publiekstijdschriften’... ‘Ons werd verteld dat Reed Business geen zin had om een concurrent van Elsevier in het zadel te helpen. ‘Zuur’... ‘Ik had meer maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef verwacht.’
Vorig jaar zette Reed Elsevier, het moederbedrijf van de tijdschriftenuitgever, heel Reed Business in de etalage. Toen geen kopers werden gevonden, werd besloten te focussen op grote titels zoals Elsevier in Nederland, Variety in de Verenigde Staten en New Scientist in Groot-Brittanniƫ. Vanaf dat moment ging Van der Wal aan de slag met plannen om de titel te redden.
De hoofdredacteur van het blad denkt dat de beslissing van gisteren ook te maken heeft met het feit dat Reed Elsevier en Reed Business ‘steeds minder Nederlandse bedrijven zijn geworden.’
Ook de grootte van het moederbedrijf heeft het blad parten gespeeld, weet Van der Wal. ‘Naast de voordelen die eraan verbonden zijn, is er een groot nadeel: je betaalt als kleine titel mee aan de overhead- en IT-kosten van het hele bedrijf. En je draagt bij aan de bestuurszetels in Londen en in Amsterdam en aan de bonussen voor het management.’
Binnen een kleinere uitgeverij zouden die kosten veel lager zijn en zou het blad volgens Van der Wal ‘zeker nog’ bestaansrecht hebben.
Ook Ackermans denkt dat er zeker nog bestaansrecht is voor een blad als FEM. ‘Het blad had en heeft een heel heldere, eigen, liberale koers. Daar is behoefte aan in de Nederlandse bladenmarkt.’
Oud-hoofdredacteur Jeroen Smit (’98-’02) noemt het nieuws ‘zuur’. ‘Het is nog altijd een mooi en goed blad dat met liefde wordt gemaakt. Bovendien bestaat de titel al bijna 40 jaar. Zoiets heeft gewoon waarde.’
Volgens Smit werd FEM in zijn tijd altijd ‘de wimpel’ van het bedrijf genoemd. ‘Elsevier was de vlag.’
Elsevier en FEM, "de vlag en de wimpel." Onderlinge rivaliteit tussen beiden bladen en een veranderend bedrijf Elsevier dat steeds minder Nederlands wordt... Dat zijn dus de (Culturele) ingredienten waarom het management besloten heeft te stoppen met FEM.
De ex-werknemers van FEM gaan natuurlijk (niet) naar het weekblad Elsevier, dat is cultureel ook onmogelijk.
Wat je hier ook ziet in de discussie is dat de hoofdredacteur vecht voor zijn bestaan, maar in een veranderende wereld. Die passie is soms goed, maar hier is het waarschijnlijk beter om niet te vergeten dat kranten en uitgevers het moeilijk hebben en in de toekomst nog moeilijker gaan krijgen. Die lange termijn-blik heeft het management van ReedElsevier waarschijnlijk wel en de lokale leiding van FEM niet.
--
Een paar maanden later neemt het bedrijf ook afscheid van andere "bladen":
Amsterdam - Zakenblad FEM houdt per 1 januari op te bestaan. Reed Business, dat naast FEM bladen als Elsevier en New Scientist uitgeeft, maakte dit dinsdag bekend. De uitgever laat weten dat ‘gebleken is dat FEM niet structureel winstgevend is te exploiteren.’ Voor de 23 werknemers van het blad wordt getracht werk te vinden binnen het concern.
... fors gedaalde advertentie-inkomsten ... wereldwijde financiƫle crisis, dook FEM in het tweede kwartaal van dit jaar in de rode cijfers. Hoofdredacteur Arne van der Wal zegt dat dit voor het eerst was sinds jaren.
Op de redactie van FEM, dat in 1970 werd opgericht, heerste dinsdagmiddag verontwaardiging en verbijstering... (omdat?) Reed Business niet wilde ingaan op het bod dat Van der Wal uitbracht op de titel samen met ‘een middelgrote uitgeverij van publiekstijdschriften’... ‘Ons werd verteld dat Reed Business geen zin had om een concurrent van Elsevier in het zadel te helpen. ‘Zuur’... ‘Ik had meer maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef verwacht.’
Vorig jaar zette Reed Elsevier, het moederbedrijf van de tijdschriftenuitgever, heel Reed Business in de etalage. Toen geen kopers werden gevonden, werd besloten te focussen op grote titels zoals Elsevier in Nederland, Variety in de Verenigde Staten en New Scientist in Groot-Brittanniƫ. Vanaf dat moment ging Van der Wal aan de slag met plannen om de titel te redden.
De hoofdredacteur van het blad denkt dat de beslissing van gisteren ook te maken heeft met het feit dat Reed Elsevier en Reed Business ‘steeds minder Nederlandse bedrijven zijn geworden.’
Ook de grootte van het moederbedrijf heeft het blad parten gespeeld, weet Van der Wal. ‘Naast de voordelen die eraan verbonden zijn, is er een groot nadeel: je betaalt als kleine titel mee aan de overhead- en IT-kosten van het hele bedrijf. En je draagt bij aan de bestuurszetels in Londen en in Amsterdam en aan de bonussen voor het management.’
Binnen een kleinere uitgeverij zouden die kosten veel lager zijn en zou het blad volgens Van der Wal ‘zeker nog’ bestaansrecht hebben.
Ook Ackermans denkt dat er zeker nog bestaansrecht is voor een blad als FEM. ‘Het blad had en heeft een heel heldere, eigen, liberale koers. Daar is behoefte aan in de Nederlandse bladenmarkt.’
Oud-hoofdredacteur Jeroen Smit (’98-’02) noemt het nieuws ‘zuur’. ‘Het is nog altijd een mooi en goed blad dat met liefde wordt gemaakt. Bovendien bestaat de titel al bijna 40 jaar. Zoiets heeft gewoon waarde.’
Volgens Smit werd FEM in zijn tijd altijd ‘de wimpel’ van het bedrijf genoemd. ‘Elsevier was de vlag.’
Elsevier en FEM, "de vlag en de wimpel." Onderlinge rivaliteit tussen beiden bladen en een veranderend bedrijf Elsevier dat steeds minder Nederlands wordt... Dat zijn dus de (Culturele) ingredienten waarom het management besloten heeft te stoppen met FEM.
De ex-werknemers van FEM gaan natuurlijk (niet) naar het weekblad Elsevier, dat is cultureel ook onmogelijk.
Wat je hier ook ziet in de discussie is dat de hoofdredacteur vecht voor zijn bestaan, maar in een veranderende wereld. Die passie is soms goed, maar hier is het waarschijnlijk beter om niet te vergeten dat kranten en uitgevers het moeilijk hebben en in de toekomst nog moeilijker gaan krijgen. Die lange termijn-blik heeft het management van ReedElsevier waarschijnlijk wel en de lokale leiding van FEM niet.
--
Een paar maanden later neemt het bedrijf ook afscheid van andere "bladen":
Reed Business, onderdeel van het beursgenoteerde Reed Elsevier, heeft zijn vijf uitgeefactiviteiten verkocht aan HD Beheer. De vijf uitgeefonderdelen zijn Achitectuur.NL, Voedingsmiddelenindustrie, Metaalmagazine, Aandrijftechniek en Products4Engineers.nl. Het bedrijf heeft laten weten dat alle werknemers (16) hun baan houden na de afronding van de transactie.
Beide partijen willen voor 1 janari volgend jaar de verkoop hebben afgerond (Joeri Zwart, ABM Financial News, 19 nov 2009).
Reacties