Fortis Verzekeringen krijgt (wel) een nieuwe naam
Zowel Fortis verzekeringen als de ABN Amro bank zijn opnieuw zelfstandige ondernemingen geworden. Het verhaal kennen we allemaal; in het kort komt het erop neer dat ABN Amro zich los geworsteld heeft van het oude Fortis Concern samen met Fortis Nederland na de drie-splitsing en Fortis Verzekeringen is de overgebleven tak van de zelfde splitsing nadat de rest van de Fortis bank naar BNP Paribas werd verkocht.
Het grote verschil betreft de naam: ABN Amro houdt zijn naam na al de omwentelingen (afsplitsing en fusie met Fortis Nederland), de naam Fortis (Insurance) verdwijnt zo is net aangekondigd na de strategische heroriƫntatie.
Een naam die blijft en een ander die verdwijnt; Hoe valt dat in het kader van het managen van veranderingen. De ABN moet een nieuwe cultuur smeden waar de oude ABN traditie maar gedeeltelijk in terug te vinden is, maar natuurlijk wel zijn sporen heeft achter gelaten.
Fortis Insurance gaat straks verder onder een nieuwe naam, terwijl het (verzekerings) bedrijf grotendeels intact blijft.
Wat is het voordeel; oude naam behouden (ABN) of een nieuwe naam introduceren.
Als het gaat om met een schone lei beginnen, dan heeft de eerste variant niet de voorkeur. Iedereen ziet en herkent nog het oude ABN, maar er staat een nieuwe organisatie achter. De oude vlag dekt de nieuwe lading maar deels.
In het geval van Fortis Insurance dat straks wellicht "Tisfors" gaat heten, kan niet meer terugvallen op haar oude naam, die verkocht is aan BNP. Er zal een geheel nieuw merk opgebouwd moeten gaan worden. Dat kost heel, heel veel geld en inspanning, maar vooral ook tijd. Het zal jaren duren voordat mensen de nieuwe naam gaan herkennen.
Ook op de beurs gaat (de naam) Fortis verdwijnen. Het lijkt me een verandering die niet te onderschatten mag zijn. Ja, een aantal voordelen, de hele Fortis geschiedenis is in een klap weggeveegd en men kan met een schone lei beginnen. De organisatie achter deze nieuwe naam zal het verleden niet vergeten zijn en extra gemotiveerd starten om de schade van vroeger in te halen. Maar even zo groot is de kans dat men - in de markt - denkt, Who cares; "prima dat jullie overnieuw beginnen, maar reken niet te veel op ons." Veel veel mensen - o.a. beleggers - is de schade toch niet echt meer te herstellen en is het historie. De belegger die destijds Fortis in portefeuille had en die daar binnenkort Tisfors voor terugkrijgt zal genoeg redenen hebben om afscheid van het aandeel te nemen. Ook voor hen is er een schone lei en dat kan net zo goed met het verzekeringsaandeel Tisfors als met een willekeurige andere (internationale) verzekeraar.
Voor klanten geldt dat misschien niet. Bestaande klanten gaan gewoon over naar het bedrijf met de nieuwe naam, acquisitie van nieuwe klanten zal niet eenvoudiger zijn in deze tijd waar mensen zich weer richten op de grote en bekende merken.
Ik denk dat Tisfors het moeilijk gaat krijgen in de toekomst.
Het grote verschil betreft de naam: ABN Amro houdt zijn naam na al de omwentelingen (afsplitsing en fusie met Fortis Nederland), de naam Fortis (Insurance) verdwijnt zo is net aangekondigd na de strategische heroriƫntatie.
Een naam die blijft en een ander die verdwijnt; Hoe valt dat in het kader van het managen van veranderingen. De ABN moet een nieuwe cultuur smeden waar de oude ABN traditie maar gedeeltelijk in terug te vinden is, maar natuurlijk wel zijn sporen heeft achter gelaten.
Fortis Insurance gaat straks verder onder een nieuwe naam, terwijl het (verzekerings) bedrijf grotendeels intact blijft.
Wat is het voordeel; oude naam behouden (ABN) of een nieuwe naam introduceren.
Als het gaat om met een schone lei beginnen, dan heeft de eerste variant niet de voorkeur. Iedereen ziet en herkent nog het oude ABN, maar er staat een nieuwe organisatie achter. De oude vlag dekt de nieuwe lading maar deels.
In het geval van Fortis Insurance dat straks wellicht "Tisfors" gaat heten, kan niet meer terugvallen op haar oude naam, die verkocht is aan BNP. Er zal een geheel nieuw merk opgebouwd moeten gaan worden. Dat kost heel, heel veel geld en inspanning, maar vooral ook tijd. Het zal jaren duren voordat mensen de nieuwe naam gaan herkennen.
Ook op de beurs gaat (de naam) Fortis verdwijnen. Het lijkt me een verandering die niet te onderschatten mag zijn. Ja, een aantal voordelen, de hele Fortis geschiedenis is in een klap weggeveegd en men kan met een schone lei beginnen. De organisatie achter deze nieuwe naam zal het verleden niet vergeten zijn en extra gemotiveerd starten om de schade van vroeger in te halen. Maar even zo groot is de kans dat men - in de markt - denkt, Who cares; "prima dat jullie overnieuw beginnen, maar reken niet te veel op ons." Veel veel mensen - o.a. beleggers - is de schade toch niet echt meer te herstellen en is het historie. De belegger die destijds Fortis in portefeuille had en die daar binnenkort Tisfors voor terugkrijgt zal genoeg redenen hebben om afscheid van het aandeel te nemen. Ook voor hen is er een schone lei en dat kan net zo goed met het verzekeringsaandeel Tisfors als met een willekeurige andere (internationale) verzekeraar.
Voor klanten geldt dat misschien niet. Bestaande klanten gaan gewoon over naar het bedrijf met de nieuwe naam, acquisitie van nieuwe klanten zal niet eenvoudiger zijn in deze tijd waar mensen zich weer richten op de grote en bekende merken.
Ik denk dat Tisfors het moeilijk gaat krijgen in de toekomst.
Reacties