Boskalis - Jaarverslag over 2008
I – De BusinessNaar aanleiding van het nieuwe businessplan dat in 2008 is opgesteld is Boskalis zich op sommige markten aan het heroriënteren, rekening houdend met “relevante trends” en ontwikkelingen in markten. De marktsegmenten waarop een grotere nadruk komt zijn geïdentificeerd als: Olie & Gas, Havens en Landaanwinning & Kustbescherming. Deze laatste bestaat meer uit projectmatige activiteiten, de eerste twee meer uit structurele activiteiten.
“Uitgebreid marktonderzoek bevestigt dat een groeiend aantal klanten behoefte heeft aan een geïntegreerde multidisciplinaire aanpak van hun projecten. In plaats van “vast te houden” aan een traditionele productoriëntatie. Boskalis richt zich dus meer op een markt- en waardegerichte strategie. In markten met een relatief groot groei- en winstpotentieel en zal zijn portefeuille verbreden richting activiteiten met meer toegevoegde waarde.”
De voornaamste opdrachtgevers in de drie marktsegmenten zijn nationale, regionale en lokale overheden, havenexploitanten, internationale projectontwikkelaars, oliemaatschappijen, mijnbouwbedrijven en andere aannemersbedrijven.
Business drivers:
- Groeiend energieverbruik (Wereldwijd energieverbruik met 50% toegenomen in 2030)
- Groeiende wereldhandel (Wereldhandel groeit tweemaal zo snel als mondiaal BBP)
- Bevolkingsgroei (Wereldbevolking met 50% toegenomen in 2050, vooral stedelijke kustgebieden in Azië)
- Klimaatverandering (Wereldwijde initiatieven voor preventieve kustbescherming, incidentele weerproblemen)
De lange termijn structurele groeifactoren (wereldhandel en energieconsumptie) worden in het verslag als onverminderd positief genoemd. Op de korte termijn is er echter “veel veranderd”:
- De olieprijs is fors gedaald,
- de vraag naar grondstoffen is flink ingezakt
- wereldhandel stagneert.
Boskalis is terughoudend voor de groei op korte termijn: “Na jaren van uitbundige groei moeten we rekening houden met een periode van stagnatie. Een conjuncturele dip in de structurele groei die wij als industrie doormaken.”
Onder de kop “Bedrijfsprofiel” valt te lezen hoe de business (a) is vormgegeven (b):
a. “Koninklijke” Boskalis Westminster N.V. is een toonaangevende internationale dienstverlener op het gebied van baggeren, maritieme infrastructuur en maritieme diensten. Levert wereldwijd (in 50 landen, 5 continenten) totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta’s.
productsegmenten.
- Het voornaamste productsegment is Baggeren & Grondverzet
- Het tweede productsegment is Maritieme Infrastructuur (oa door een strategisch
partnerschap met Archirodon, een toonaangevend aannemersbedrijf in deze sector)
- Het derde productsegment is Maritieme en Terminaldiensten (via ons strategisch partnerschap met Lamnalco).
Spreiding: breed
- zowel geografisch (alle delen van de wereld) als operationeel (alle sectoren van de industrie)
- unieke zijn de de sterke thuismarktposities in in verschillende landen
b. Resources.
Met een van de grootste en technisch meest geavanceerde vloten. Wij kunnen de modernste apparatuur en kennis ter beschikking stellen, die doorgaans ter plekke niet aanwezig zijn en bieden daarnaast ook de schaalvoordelen en expertise op topniveau die nodig zijn om ook de meest omvangrijke infrastructuurprojecten aan te kunnen pakken en aan de strengste eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu te voldoen.
- veelzijdige vloot (meer dan 300 schepen en werktuigen)
- 10.000 medewerkers in dienst (inclusief aandeel in partnerbedrijven)
De business rond de productsegmenten is verder gesegmenteerd (zoals bij baggeren en grondverzet) in:
- Thuismarkten (permanente aanwezigheid en vaak lokaal materieel)
- Internationale projecten (Projecten worden van materieel en mankracht voorzien vanuit onze centrale vloot en staf pools. In bepaalde landen een gevestigde positie…dus (organisatie)kenmerken van thuismarkt)
- Gespecialiseerde niche-diensten, zoals levering door Boskalis Offshore (offshore-grondverzet voor de olie- en gasindustrie) en Boskalis Dolman
(bewerken en verwerken van minerale afvalstoffen en het uitvoeren van (water) bodemsaneringen).
II - Organisatie.
a. Missie, visie en kernwaarden.
De missie is geformuleerd in een standaard managementjargon: “excelleren… winstgevendheid … waardecreatie … aandeelhouders. Wij willen de voorkeurswerkgever voor onze werknemers zijn en ook de eerste keus van onze klanten… "
Deze missie is niet erg specifiek. “Voorkeurswerkgever voor werknemers,” wil ieder bedrijf dat niet?
De visie is concreet en gericht op kennis en ervaring: “de toonaangevende dienstverlener zijn op het gebied van creatieve en innovatieve totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta’s over de hele wereld.”
De kernwaarden zijn ook degelijk geformuleerd:
- Ondernemerschap, professionaliteit, teamwerk, mondiaal aanpassingsvermogen, betrouwbaarheid en integriteit, veiligheid.
“Ondernemerschap valt dan een beetje als cliché uit de toon. Bewijs het maar, zegt de klant dan. Mondiaal aanpassingsvermogen.. hoe vertaal je dat naar de nieuwe medewerker die komt solliciteren?
b. het belang van Partners (en leveranciers).
Onder andere wordt genoemd het partnership met Lamnalco:
- Dankzij ons partnerschap met Lamnalco kunnen wij onze klanten in de olie- en gassector een breed scala aan maritieme en terminaldiensten aanbieden.
c. Baggeren is een mannenbusiness:
In de Rvc hebben enkel mannen zitting, behalve de rol van secretaris.
De Agenda van de RvC werd in 2008 onder andere in beslag genomen door:
- Vaste agendapunten (de ontwikkeling van de resultaten, evenals de balans en de branche- en marktontwikkelingen. EN… de voortgang van potentiële en lopende grotere projecten
- het bedrijfsbudget, de liquiditeit, acquisitie- en investeringsvoorstellen,
- de organisatiestructuur, en het personeelsbeleid (Specifiek: veiligheid, gezondheid en milieu)
- de gevoerde strategie …en aan de belangrijkste hiermee verbonden risico’s.
- een aantal “Bijzondere onderwerpen”
- - een openbaar bod uit te brengen op Smit Internationale N.V
d. De raad van Bestuur bestaat uit drie personen:
- De heer dr. P.A.M. Berdowski is voorzitter sinds hij de voormalige bestuurder Van Gelder in 2006 opvolgde. Deze vertrok wegens het bereiken van de pensioenleeftijd. Berdowski is lid van Raad van Bestuur sinds 1997.
- De heer ing. T.L. Baartmans sinds 2007 lid. Zijn taak staat niet vermeld. Op het internet is te lezen dat hij voor aanstelling in de RvB vertantwoordelijk is geweest voor de internationale tak en de offshore diensten.
- De heer drs. J.H. Kamps, Chief Financial Officer (sinds 2006)
e. Personeel en organisatie:
Personeel & Organisatie. Meldt iets over
… “het aantrekken, trainen en behouden van de beste en meest vakbekwame mensen” en de eerder genoemde “verbreding van onze activiteiten.”
Arbeidsmarktstrategie en Werving
… verschillende trainings- en ontwikkelingsprogramma’s opgezet (intern als extern)
… bij het zoeken naar geschikte kandidaten onze blik verruimd naar geografische regio’s die buiten de krappe Europese arbeidsmarkten (samenwerkingsverband met de Admiral Makarov
State Maritime Academy in het Russische St. Petersburg)
Personeelsontwikkeling en Training
… toenemende complexiteit van de projecten
Traineeprogramma’s
… komen de theoretische aspecten aan de orde van projectmanagement, projectfinanciering, persoonlijke effectiviteit en leiderschap. En… opleiding in de praktijk (verschillende projecten)
Opleiding stortbazen en schippers voor snijkopzuiger
… onze eigen interne programma’s ontwikkeld voor het opleiden van stortbazen en schippers voor snijkopzuigers … cruciale beroepen waarvoor geen externe opleiding bestaat.
International Dredging Academy … en … Boskalis Maritime Development Programma
… In 2008 verzorgden wij wederom drie succesvolle modules op de International Dredging Academy (IDA)
… Maritime Development Programma is voor kapiteins en hoofdwerktuigkundigen
Boskalis Operational Development Programma
…voor … jongere projectmanagers (potentiële toekomst PM van complexere
projecten,) en voor senior projectmanagers voor te bereiden op een
rol als projectdirecteur.
(Nogmaals) Het belang van Resources (Materieel):
a. Onderhoud.
… zorg … dat het juiste materieel in technisch goede staat verkeert en overal ter wereld ingezet kon worden. Dus de gevarieerde vloot moet bedrijfsklaar zijn en op kosteneffectieve wijze worden onderhouden. Daartoe is een “value-driven maintenance tool voor onderhoudsbeheer ingevoerd.” Hiermee kan Boskalis voorspellen wanneer essentieel onderhoud gepleegd dient te worden.
b. Vlootuitbreiding
bespreekt de diverse nieuwe opleveringen van b.v. de “sleephopperzuiger” … gestart met de bouw van een grote sleephopperzuiger. Etc.
c. Mondiale inkoop
d. Onderzoek en Ontwikkeling
e. Innovatie, oal: de ‘Ripper’ sleepkop
bijvoorbeeld om het baggeren mogelijk te maken voor … “lagen kalksteen van verschillende hardheid.”
f. Optimaliseren van het laadproces
g. Onderzoeksprogramma Building with Nature
een innovatie voor de inrichting en duurzame exploitatie van rivieren, kuststreken en
delta’s.
Informatie en communicatietechnologie:
Hierbij gaat het verslag o.a in op:
- ‘Enterprise Portals’. (om inzicht te geven omtrent de resources aan de verschillende stakeholders, zodat samenwerking verbetert)
- een nieuw veiligheidsbeleid.
- Human Resources Management-portal zorgt ervoor dat gebruikers de juiste mensen met de juiste kennis voor bepaalde projecten kunnen vinden.
- De ‘Communities of Practice’-portal is met name waardevol
in het kader van kennisdeling tussen alle onderdelen en lagen van de organisatie, iets waarop sterk de nadruk wordt gelegd in ons Informatieplan 2006-2010.
2009. Vooruitzichten voor het komende jaar
Na jaren van uitbundige groei volgt nu een periode van stagnatie. Echter met “een goed en breed gevulde orderportefeuille.” De financiële positie van Boskalis is zeer solide en naar verwachting zullen de geplande investeringen voor de komende jaren, circa € 200-250 miljoen per jaar, merendeels uit de eigen kasmiddelen kunnen worden betaald.
Vanwege het projectmatige karakter van ons werk wordt voor het aankomende jaar, evenals in voorgaande jaren, nu nog geen kwantitatieve prognose afgegeven.
III – Uniek in deze bedrijfsarchitectuurAl met al geeft het jaarverslag heel wat (indirecte) informatie over het bedrijf. Een aantal punten die eruit springen zijn onder andere:
1. De projectmatigheid van de business. Hiermee lijkt Boskalis op een software leverancier van maatwerk die aangestuurd wordt door projectmanagers. Het lijkt daarbij op dat de eerste fase van project management achter de rug is: daarin heeft het bedrijf met complexe projecten te maken gehad, ervaring opgedaan met complexe projecten, echter de stap nu is om al die projecten meer integraal te besturen zodat de totale impact op de resources beter gemanaged wordt. Binnen de ICT wereld heet dit programma-management. Welke projecten kosten wel veel werk en risico maar zijn minder strategisch? En waar zit de groei en hoe verhoudt dit zich tot de aanwezige resources.. en wat doen we nog zelf? Dat zijn zo een aantal vragen.
2. Naast de projectmatige kant is er een zeer duidelijke infrastructurele kant van de business. Deze wordt beheerd door het mechanisme: bezettingsgraad (daar waar het bij projectmatigheid gaat om Time-to-Market). Het gaat hierbij om het bieden van een service-niveau, waarbij kwaliteit en afspraken met de klant centraal staan.
3. Informatie over de organisatie is erg beperkt. Het verslag is niet erg open wat dat aangaat. Wat doen de drie leden van de RvB bijvoorbeeld. Welke verantwoordelijkheden hebben zij?
“Uitgebreid marktonderzoek bevestigt dat een groeiend aantal klanten behoefte heeft aan een geïntegreerde multidisciplinaire aanpak van hun projecten. In plaats van “vast te houden” aan een traditionele productoriëntatie. Boskalis richt zich dus meer op een markt- en waardegerichte strategie. In markten met een relatief groot groei- en winstpotentieel en zal zijn portefeuille verbreden richting activiteiten met meer toegevoegde waarde.”
- Impact op de organisatie: waarschijnlijk is uit hetzelfde BP voortgekomen dat er een bod gedaan zou worden op Smit Internationale (15 september 2008) waar Boskalis dan al een belang van ruim 25% in heeft opgebouwd.
De voornaamste opdrachtgevers in de drie marktsegmenten zijn nationale, regionale en lokale overheden, havenexploitanten, internationale projectontwikkelaars, oliemaatschappijen, mijnbouwbedrijven en andere aannemersbedrijven.
Business drivers:
- Groeiend energieverbruik (Wereldwijd energieverbruik met 50% toegenomen in 2030)
- Groeiende wereldhandel (Wereldhandel groeit tweemaal zo snel als mondiaal BBP)
- Bevolkingsgroei (Wereldbevolking met 50% toegenomen in 2050, vooral stedelijke kustgebieden in Azië)
- Klimaatverandering (Wereldwijde initiatieven voor preventieve kustbescherming, incidentele weerproblemen)
De lange termijn structurele groeifactoren (wereldhandel en energieconsumptie) worden in het verslag als onverminderd positief genoemd. Op de korte termijn is er echter “veel veranderd”:
- De olieprijs is fors gedaald,
- de vraag naar grondstoffen is flink ingezakt
- wereldhandel stagneert.
Boskalis is terughoudend voor de groei op korte termijn: “Na jaren van uitbundige groei moeten we rekening houden met een periode van stagnatie. Een conjuncturele dip in de structurele groei die wij als industrie doormaken.”
Onder de kop “Bedrijfsprofiel” valt te lezen hoe de business (a) is vormgegeven (b):
a. “Koninklijke” Boskalis Westminster N.V. is een toonaangevende internationale dienstverlener op het gebied van baggeren, maritieme infrastructuur en maritieme diensten. Levert wereldwijd (in 50 landen, 5 continenten) totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta’s.
productsegmenten.
- Het voornaamste productsegment is Baggeren & Grondverzet
- Het tweede productsegment is Maritieme Infrastructuur (oa door een strategisch
partnerschap met Archirodon, een toonaangevend aannemersbedrijf in deze sector)
- Het derde productsegment is Maritieme en Terminaldiensten (via ons strategisch partnerschap met Lamnalco).
Spreiding: breed
- zowel geografisch (alle delen van de wereld) als operationeel (alle sectoren van de industrie)
- unieke zijn de de sterke thuismarktposities in in verschillende landen
b. Resources.
Met een van de grootste en technisch meest geavanceerde vloten. Wij kunnen de modernste apparatuur en kennis ter beschikking stellen, die doorgaans ter plekke niet aanwezig zijn en bieden daarnaast ook de schaalvoordelen en expertise op topniveau die nodig zijn om ook de meest omvangrijke infrastructuurprojecten aan te kunnen pakken en aan de strengste eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu te voldoen.
- veelzijdige vloot (meer dan 300 schepen en werktuigen)
- 10.000 medewerkers in dienst (inclusief aandeel in partnerbedrijven)
De business rond de productsegmenten is verder gesegmenteerd (zoals bij baggeren en grondverzet) in:
- Thuismarkten (permanente aanwezigheid en vaak lokaal materieel)
- Internationale projecten (Projecten worden van materieel en mankracht voorzien vanuit onze centrale vloot en staf pools. In bepaalde landen een gevestigde positie…dus (organisatie)kenmerken van thuismarkt)
- Gespecialiseerde niche-diensten, zoals levering door Boskalis Offshore (offshore-grondverzet voor de olie- en gasindustrie) en Boskalis Dolman
(bewerken en verwerken van minerale afvalstoffen en het uitvoeren van (water) bodemsaneringen).
II - Organisatie.
a. Missie, visie en kernwaarden.
De missie is geformuleerd in een standaard managementjargon: “excelleren… winstgevendheid … waardecreatie … aandeelhouders. Wij willen de voorkeurswerkgever voor onze werknemers zijn en ook de eerste keus van onze klanten… "
Deze missie is niet erg specifiek. “Voorkeurswerkgever voor werknemers,” wil ieder bedrijf dat niet?
De visie is concreet en gericht op kennis en ervaring: “de toonaangevende dienstverlener zijn op het gebied van creatieve en innovatieve totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta’s over de hele wereld.”
De kernwaarden zijn ook degelijk geformuleerd:
- Ondernemerschap, professionaliteit, teamwerk, mondiaal aanpassingsvermogen, betrouwbaarheid en integriteit, veiligheid.
“Ondernemerschap valt dan een beetje als cliché uit de toon. Bewijs het maar, zegt de klant dan. Mondiaal aanpassingsvermogen.. hoe vertaal je dat naar de nieuwe medewerker die komt solliciteren?
b. het belang van Partners (en leveranciers).
Onder andere wordt genoemd het partnership met Lamnalco:
- Dankzij ons partnerschap met Lamnalco kunnen wij onze klanten in de olie- en gassector een breed scala aan maritieme en terminaldiensten aanbieden.
c. Baggeren is een mannenbusiness:
In de Rvc hebben enkel mannen zitting, behalve de rol van secretaris.
De Agenda van de RvC werd in 2008 onder andere in beslag genomen door:
- Vaste agendapunten (de ontwikkeling van de resultaten, evenals de balans en de branche- en marktontwikkelingen. EN… de voortgang van potentiële en lopende grotere projecten
- het bedrijfsbudget, de liquiditeit, acquisitie- en investeringsvoorstellen,
- de organisatiestructuur, en het personeelsbeleid (Specifiek: veiligheid, gezondheid en milieu)
- de gevoerde strategie …en aan de belangrijkste hiermee verbonden risico’s.
- een aantal “Bijzondere onderwerpen”
- - een openbaar bod uit te brengen op Smit Internationale N.V
d. De raad van Bestuur bestaat uit drie personen:
- De heer dr. P.A.M. Berdowski is voorzitter sinds hij de voormalige bestuurder Van Gelder in 2006 opvolgde. Deze vertrok wegens het bereiken van de pensioenleeftijd. Berdowski is lid van Raad van Bestuur sinds 1997.
- De heer ing. T.L. Baartmans sinds 2007 lid. Zijn taak staat niet vermeld. Op het internet is te lezen dat hij voor aanstelling in de RvB vertantwoordelijk is geweest voor de internationale tak en de offshore diensten.
- De heer drs. J.H. Kamps, Chief Financial Officer (sinds 2006)
e. Personeel en organisatie:
Personeel & Organisatie. Meldt iets over
… “het aantrekken, trainen en behouden van de beste en meest vakbekwame mensen” en de eerder genoemde “verbreding van onze activiteiten.”
Arbeidsmarktstrategie en Werving
… verschillende trainings- en ontwikkelingsprogramma’s opgezet (intern als extern)
… bij het zoeken naar geschikte kandidaten onze blik verruimd naar geografische regio’s die buiten de krappe Europese arbeidsmarkten (samenwerkingsverband met de Admiral Makarov
State Maritime Academy in het Russische St. Petersburg)
Personeelsontwikkeling en Training
… toenemende complexiteit van de projecten
Traineeprogramma’s
… komen de theoretische aspecten aan de orde van projectmanagement, projectfinanciering, persoonlijke effectiviteit en leiderschap. En… opleiding in de praktijk (verschillende projecten)
Opleiding stortbazen en schippers voor snijkopzuiger
… onze eigen interne programma’s ontwikkeld voor het opleiden van stortbazen en schippers voor snijkopzuigers … cruciale beroepen waarvoor geen externe opleiding bestaat.
International Dredging Academy … en … Boskalis Maritime Development Programma
… In 2008 verzorgden wij wederom drie succesvolle modules op de International Dredging Academy (IDA)
… Maritime Development Programma is voor kapiteins en hoofdwerktuigkundigen
Boskalis Operational Development Programma
…voor … jongere projectmanagers (potentiële toekomst PM van complexere
projecten,) en voor senior projectmanagers voor te bereiden op een
rol als projectdirecteur.
(Nogmaals) Het belang van Resources (Materieel):
a. Onderhoud.
… zorg … dat het juiste materieel in technisch goede staat verkeert en overal ter wereld ingezet kon worden. Dus de gevarieerde vloot moet bedrijfsklaar zijn en op kosteneffectieve wijze worden onderhouden. Daartoe is een “value-driven maintenance tool voor onderhoudsbeheer ingevoerd.” Hiermee kan Boskalis voorspellen wanneer essentieel onderhoud gepleegd dient te worden.
b. Vlootuitbreiding
bespreekt de diverse nieuwe opleveringen van b.v. de “sleephopperzuiger” … gestart met de bouw van een grote sleephopperzuiger. Etc.
c. Mondiale inkoop
d. Onderzoek en Ontwikkeling
e. Innovatie, oal: de ‘Ripper’ sleepkop
bijvoorbeeld om het baggeren mogelijk te maken voor … “lagen kalksteen van verschillende hardheid.”
f. Optimaliseren van het laadproces
g. Onderzoeksprogramma Building with Nature
een innovatie voor de inrichting en duurzame exploitatie van rivieren, kuststreken en
delta’s.
Informatie en communicatietechnologie:
Hierbij gaat het verslag o.a in op:
- ‘Enterprise Portals’. (om inzicht te geven omtrent de resources aan de verschillende stakeholders, zodat samenwerking verbetert)
- een nieuw veiligheidsbeleid.
- Human Resources Management-portal zorgt ervoor dat gebruikers de juiste mensen met de juiste kennis voor bepaalde projecten kunnen vinden.
- De ‘Communities of Practice’-portal is met name waardevol
in het kader van kennisdeling tussen alle onderdelen en lagen van de organisatie, iets waarop sterk de nadruk wordt gelegd in ons Informatieplan 2006-2010.
2009. Vooruitzichten voor het komende jaar
Na jaren van uitbundige groei volgt nu een periode van stagnatie. Echter met “een goed en breed gevulde orderportefeuille.” De financiële positie van Boskalis is zeer solide en naar verwachting zullen de geplande investeringen voor de komende jaren, circa € 200-250 miljoen per jaar, merendeels uit de eigen kasmiddelen kunnen worden betaald.
Vanwege het projectmatige karakter van ons werk wordt voor het aankomende jaar, evenals in voorgaande jaren, nu nog geen kwantitatieve prognose afgegeven.
III – Uniek in deze bedrijfsarchitectuurAl met al geeft het jaarverslag heel wat (indirecte) informatie over het bedrijf. Een aantal punten die eruit springen zijn onder andere:
1. De projectmatigheid van de business. Hiermee lijkt Boskalis op een software leverancier van maatwerk die aangestuurd wordt door projectmanagers. Het lijkt daarbij op dat de eerste fase van project management achter de rug is: daarin heeft het bedrijf met complexe projecten te maken gehad, ervaring opgedaan met complexe projecten, echter de stap nu is om al die projecten meer integraal te besturen zodat de totale impact op de resources beter gemanaged wordt. Binnen de ICT wereld heet dit programma-management. Welke projecten kosten wel veel werk en risico maar zijn minder strategisch? En waar zit de groei en hoe verhoudt dit zich tot de aanwezige resources.. en wat doen we nog zelf? Dat zijn zo een aantal vragen.
2. Naast de projectmatige kant is er een zeer duidelijke infrastructurele kant van de business. Deze wordt beheerd door het mechanisme: bezettingsgraad (daar waar het bij projectmatigheid gaat om Time-to-Market). Het gaat hierbij om het bieden van een service-niveau, waarbij kwaliteit en afspraken met de klant centraal staan.
3. Informatie over de organisatie is erg beperkt. Het verslag is niet erg open wat dat aangaat. Wat doen de drie leden van de RvB bijvoorbeeld. Welke verantwoordelijkheden hebben zij?
Reacties