Brand value - ING daalt PHILIPS verder omhoog
Damien Hirsch liet in 2009 zien dat het in de kunst niet anders werkt met Brand Value: ook daar kiezen kopers - die vaak geen verstand hebben van kunst - een bekend merknaam, daarmee voelen ze zich veilig... Dan zal het wel goed zijn.
ING staat niet langer in de lijst van 100 meest waardevolle merken. Vorig jaar stond de bank-verzekeraar nog op plaats 86. Volgens het merkenadviesbureau Interbrand, dat de lijst samenstelt met businessweek, zijn de posities van financials als gevolg van de kredietcrisis verzwakt. (Door: Arne Petimezas, ABM Financial News.)
Het klopt gewoon: ING stopt met de sponsering van de Formule-1 en de bekendheid (en brandvalue) daalt direct. Was ze niet gestopt dan was de strop misschien nog groter geweest voor ING; wel investeren en toch een lagere merkwaarde.
Interbrand: merkwaarde Philips en Shell gestegen.
Elektronicaconcern Philips en olieconcern Shell hebben hun merkwaarde ten opzichte van vorig jaar met respectievelijk 8 en 4 procent zien stijgen. Dat blijkt uit de ranglijst van 's werelds honderd waardevolste merknamen van onderzoeksbureau Interbrand in samenwerking met BusinessWeek.
Het Philips-merk is volgens Interbrand 8,3 miljard dollar waard, het merk Shell is goed voor 3,5 miljard dollar. Ondanks dat de waarde van hun merken is gestegen, staan Philips en Shell dit jaar iets lager op de nieuwe ranglijst doordat andere bedrijven grotere sprongen vooruit maakten. Philips staat op de 43e en Shell op 97e plaats. Het enige andere Nederlandse bedrijf op de ranglijst is ING, waarvan de merkwaarde met 3 procent daalde tot 3,8 miljard dollar. ING staat op plaats 86.
De ranglijst wordt voor de achtste keer op rij aangevoerd door Coca-Cola, waarvan het merk bijna 67 miljard dollar waard is.
Duurzaamheid bleek volgens de onderzoekers een drijvende kracht achter merksucces in alle sectoren, van autoindustrie en consumentenproducten tot financiƫle dienstverlening. Automakers als Honda (20) en Mercedes (11) ontwikkelen nieuwe, energiezuiniger modellen. Honda was de enige autofabrikant die dit jaar in de VS hogere omzetten rapporteerde (in juni 2008) dan vorig jaar. Concerns als GE (4) en BP (84) verhoogden hun merkwaarde door flink te investeren in duurzame bedrijfsactiviteiten. BP steeg ook als gevolg van zijn leidende rol in het ontwikkelen van groenere energie en investeringen in duurzame energiebronnen.
16 september 2010:
---------------------
Heineken nieuwkomer in lijst waardevolle merken
Heineken behoort dit jaar tot de 100 waardevolle merken in de wereld, aldus onderzoeksbureau Interbrand. ... Nederland telt drie merken in de top 100, die ook dit jaar wordt aangevoerd door Coca-Cola met een merkwaarde van $70,45 mrd.
...
Voor het opstellen van de lijst kijkt Interbrand naar de financiƫle prestaties van het bedrijf, de rol van het merk bij de aankoopbeslissing en wat het noemt 'de sterkte van het merk', op basis waarvan 'toekomstige inkomsten' verwacht mogen worden.
... Heineken heeft een merkwaarde van $3,51 mrd en bezet daarmee positie 93. De bierbrouwer keert na vijf jaar weer terug in de lijst, in 2005 had het een merkwaarde van $2,53 mrd en was het de nummer 100.
... Shell is een van de bedrijven waarvan de merkwaarde het sterkst is toegenomen, met 24% tot $4 mrd... Philips blijft stabiel het meest waardevolle Nederlandse merk, zoals het dat ook de afgelopen jaren was. Het merk bezet positie 42 in de top 100 met een merkwaarde van $8,69 mrd.
De Nederlandse merken in de top 100 van de afgelopen jaren (met tussen haakjes de positie op de ranglijst):
2009: Philips (42) , Shell (92)
2008: Philips (43), ING (86), Shell (97)
2007: Philips (42), ING (81), Shell (93)
2006: Philips (48), ING (89), Shell (89)
2005: Philips (53), ING (87), Shell (90), Heineken (100)
--
Anno 2021 blijft Shell het sterktste Nederlandse merk (4de in Europa), maar Shell heeft ook besloten om uit Nederland te vertrekken. ING staat op plaats 38, en Philips op positie 66, in de Europese Ranking (rankingthebrand.com)
Reacties