Zonder diploma ben je (wel een / geen) loser.

Zonder diploma ben je geen loser, schreef Trouw.

Bij bedrijven zie je vaak de certificaten aan de muur hangen van medewerkers die een cursus hebben afgerond. Diploma’s en certificaten zijn nu eenmaal een bewijs van een formele opleiding. Iemand die een diploma heeft gehaald, krijgt hierdoor een nieuwe status. Dit speelt op elk vlak. Op de middelbare school, academische bul die afgestudeerden ontvangen van de universiteit, de certificaten zowel op individueel niveau als ook de (ISO 9001) certificering van een bedrijf op zich.

Diploma’s horen bij het establishment en met een diploma op zak ligt de opname of integratie bij datzelfde establishment een stap dichter bij.

Er zit echter – of juist hierdoor – ook een cultuurelement in het uitdelen en ontvangen van diploma’s. Want zo’n diploma op zich zegt niet zoveel. Het gaat erom wat je erna mee doet en bereikt. In organisatietermen: een diploma is geen garantie voor een goede performance.
Iemand die een zwemdiploma haalt kan daardoor niet automatisch beter zwemmen dan iemand zonder diploma. Bijvoorbeeld bij iemand die geen waarde hecht aan een zwemdiploma, maar wel een goede zwemmer is.
En verder is er ook de onderverdeling en waardering van de diverse diploma’s. Sommigen krijgen een hogere status en waardering dan anderen.

Zo is er in Nederland een echte diplomacultuur, maar waar men nog meer waarde aan hecht is aan kennis. Nederland is op veel vlakken egalitair, behalve als het op kennis aankomt; Waar in een land als Spanje er klassen heersen in status zoals de private en publiekscholen, heerst er in Nederland een statusverschil tussen kinderen die naar het HAVO, VWO of zelfs het gymnasium (typerend is misschien ook wel het feit dat Arnon Grunberg “het Vossius” niet afgemaakt heeft. Dat benadrukt het belang van deze instituten nog eens) gaan of zij die “slechts” een vmbo diploma halen. Titels – het behaalde diploma - spelen daarbij een rol.
Zo wordt ook het ambachtschap ondergewaardeerd door het niveau van een dergelijk diploma.
Dit is m.i. een van de redenen waarom bepaalde lager geschoolde immigranten integratieproblemen hebben: In Nederland moet je namelijk gestudeerd hebben, anders hoor je er niet bij.

In het licht van de crisis en het crisisberaad kan men dit perspectief ook gebruiken. Balkenende is zelf een prima vertegenwoordiger van de Nederlandse diploma-cultuur. Maar dat is wederom geen garantie dat hij en zijn team daarmee effectief een crisis te lijf kan gaan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?