Mein kampf

Ik twijfelde hoe ik het bericht het beste zou brengen. “Pa, ik ga trouwen met de zoon van de burgemeester.” Maar vroeg of laat zou ik zijn naam moeten zeggen, of hem moeten voorstellen en dan komt hij er meteen achter en dan is het huis te klein. “Is het uit met Geert dan,” vraagt hij natuurlijk ook. “Pa, Geert alsjeblieft, ik wil graag wat kleur in mijn leven.”

Buitenlanders zijn goed om het vuile werk op te knappen. Dat was zo in de jaren zestig en dat is nog steeds zo. Kijk nu naar de ING.
Michel Tilmant, de Belg die mocht het vuile werk opknappen; die unieke postbank was al lange tijd een doorn in het oog en dus moest het ontgelden. Met een Nederlander aan het stuur zou die klus niet geklaard kunnen worden. De buitenlander mag het vuile werk opknappen. En toen het eenmaal klaar was kon de Belg weg.

Ik vraag me wel eens af hoeveel ABN AMRO nu op de beurs waard zou zijn. Fortis kost 1 euro, ING 3, hoeveel zou de ABN nu kosten 2 of 4 euro? Maar ook daar hadden de Belgen het gedaan. De Nederlanders waren vrij van enige blaam.

Ik zal moeten vechten. Nadat Geert in de politiek is gegaan heb ik afscheid van hem genomen. “Ik ken je niet meer,” heb ik hem gezegd. Als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat ik toen al onder de indruk was van de charmes van Mohamed.
Cultuur, tja.

Sommigen zeggen dat deze crisis op die van de jaren dertig lijkt. Zelf denk ik dat we nog verder terug in de tijd moeten. Naar 1830 bijvoorbeeld. Is het daar niet al fout gegaan? Afgelopen zomer las ik over de cultuurverschillen tussen Belgen en Nederlanders en wat ze van elkaar vonden. De Nederlander vond de Belg Achterbaks en de Belg vond de Nederlander Arrogant. Dat zijn natuurlijk generalisaties.
Als ik de Humo lees en de briefwisseling tussen Kamagurka en Youp van ’t Hek dan denk ik; aan wiens zijde sta ik nu? “Nee, wij hoeven geen Anschluss,” zei Kamagurka, toen Youp voorstelde om Nederland en België maar samen te voegen. “Laat ons maar onafhankelijk, wij willen onze eigen stem houden en niet gedwongen worden om een oorlog in Irak te steunen.”
Hoe zou dat moeten met het koningshuis? Maar daar zou wel een oplossing voor te vinden zijn. Overigens heeft de nieuwe Koning Willem A – anders dan Koning Willem I – ook een buitenlandse vrouw.

Oh ja, nog zo’n voorbeeld: Het Nederlandse TomTom had het Belgische Teleatlas overgenomen. Leidt dat nu ook tot de ondergang van het bedrijf? En krijgt België dan weer de schuld? Nu is het weer andersom, PCM gaat naar Belgie. Nederland deed altijd zo aardig mee op het internationale vlak. Voetbalspelers in Real Madrid. Voor een koopje. Ze zitten wel vaak op de bank overigens die spelers, maar toch.

Mohamed vertelde me laatst dat iemand had gezegd dat zijn vader burgemeester was geworden omdat hij het vuile werk moest opknappen in Rotterdam. Buitenlanders hadden problemen gemaakt en nu moest ook maar een buitenlander het oplossen. Echt gestoord zijn de mensen soms.

Misschien heb ik daarom wel niet voor Geert gekozen. Ik weet zelf niet meer wie ik ben. Dat noemen ze geloof ik een identiteitscrisis. Had ik maar bij mijn vader voor de bank blijven werken dan had ik nu niet al die problemen. Misschien moet ik zelf maar in de politiek, vechten voor … ja voor wat eigenlijk?

Mohamed zegt dat we in Zuid Spanje moeten gaan wonen. Daar is nog wat van de Arabische cultuur over – het lijkt me geweldig om die taal te leren – en je zit toch veilig in Europa en dicht bij Nederland. Misschien moeten we dat maar doen. Maar dan de strijd hier zomaar opgeven… Ik weet het nog niet.

Mijn vader zal hem nooit accepteren. Die begrijpt dat niet. Heeft zijn hele leven voor een bank gewerkt. Wat weet hij nou van cultuur. Of van liefde?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?