De cultuur van BPO

Ordina geeft BPO uit handen aan Centric. Als ik het goed begrijp blijft Ordina wel Applicatie Outsourcing doen.

De ervaring met BPO had Ordina vooral binnen de financiele sector opgedaan. Robeco was de spraakmakende case dat vorig jaar eindigde. Ik herinnerde me het nog goed; "ja, het werd steeds duurder, dus dan konden we het net zo goed zelf doen," vertelde een woordvoerder van Robeco. In het licht van de huidige gebeurtenissen was al duidelijk dat Robeco aanzag komen dat het klimaat veranderde. Outsourcen paste daar niet meer bij.

Maar ook bij Ordina blijkt BPO niet meer te passen of nooit gepast te hebben. Ordina is van huis uit een consultantsbedrijf en outsourcing - dus het afwikkelen van een bedrijfsprocess - vraagt toch wel een heel andere cultuur (de nadruk bij BPO ligt op het hier en nu, op precisie bij Consulting op straks en toekomst, meer op abstracties...). Het blijkt dat het niet iets is wat je er maar even bij doet of even probeert. In financiele termen heet dat (het stopzetten): verlies nemen. Applicatie Outsourcing staat dichter bij ICT en is dus cultureel gezien een kleinere stap. BPO was duidelijk een brug te ver.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?