Amerikaanse (corporate) kernwaarden (1)

Waar begon de VS qua innovatie Europa achter te laten? En kan je dit ergens terug vinden aan de kernwaarden die daar belangrijk zijn in tegenstelling tot die van het continent?

"De verschuiving van innovatieleiderschap van Europa naar de Verenigde Staten vindt zijn oorsprong in de late 19e en vroege 20e eeuw. Verschillende factoren droegen bij aan deze overgang:

  • Industriële Revolutie: De Industriële Revolutie begon in Europa, maar de Verenigde Staten haalden Europa snel in en overtroffen het in industriële productie en technologische innovatie. De VS beschikten over overvloedige natuurlijke hulpbronnen, een grote binnenlandse markt en een cultuur die ondernemerschap en risicobereidheid aanmoedigde.
  • Onderwijs en Onderzoek: De oprichting van universiteiten en onderzoeksinstellingen van wereldklasse in de VS, zoals MIT, Stanford en de University of California, Berkeley, speelde een belangrijke rol. Deze instellingen bevorderden een cultuur van innovatie en produceerden baanbrekend onderzoek.
  • Overheidsbeleid: Het Amerikaanse overheidsbeleid, waaronder patenten en intellectuele eigendomsrechten, stimuleerde innovatie. De Bayh-Dole Act van 1980 stond universiteiten bijvoorbeeld toe patenten te bezitten en in licentie te geven op hun federaal gefinancierde onderzoek, wat een aanzienlijke impuls gaf aan innovatie en ondernemerschap. 
  • Durfkapitaal: De ontwikkeling van een robuuste durfkapitaalindustrie in de VS zorgde voor de nodige financiering voor startups en innovatieve projecten. Deze financiële steun was cruciaal om ideeën om te zetten in verkoopbare producten en diensten.
  • Technologische vooruitgang: Belangrijke technologische vooruitgang, zoals de ontwikkeling van internet, pc's en software, werd grotendeels aangestuurd door Amerikaanse bedrijven en onderzoekers. Silicon Valley werd een wereldwijd knooppunt voor technologie en innovatie.
  • Wereldoorlogen: Ook de twee wereldoorlogen speelden een rol. Na de Tweede Wereldoorlog ontstond de VS als een wereldwijde supermacht, met aanzienlijke investeringen in wetenschap en technologie, waaronder het Manhattan Project en de ruimtewedloop.

Hoewel Europa een belangrijke bijdrage aan innovatie is blijven leveren, hebben de VS dankzij deze factoren een leidende positie behouden op veel gebieden van technologie en innovatie (Mistral).

Dan, 

in gesprek met AI over kernwaarden. 

Het aggregeren van bedrijfswaarden van Amerikaanse bedrijven op een Pareto-achtige manier omvat het identificeren van de belangrijkste waarden die doorgaans worden benadrukt door een breed scala aan bedrijven. Het Pareto-principe, ook wel bekend als de 80/20-regel, suggereert dat 80% van de effecten voortkomt uit 20% van de oorzaken. In deze context betekent dit dat we ons richten op de meest voorkomende en impactvolle waarden.

Hoewel ik geen toegang heb tot realtime data of specifieke databases, kan ik wel een algemeen overzicht geven van de waarden die vaak door Amerikaanse bedrijven worden benadrukt. Deze waarden worden vaak genoemd in missieverklaringen, visieverklaringen en kernwaardendocumenten van bedrijven. Hier zijn enkele van de meest voorkomende bedrijfswaarden:

  • Integriteit: Eerlijkheid, transparantie en ethisch gedrag in alle zakelijke transacties.
  • Innovatie: Creativiteit, continue verbetering en de ontwikkeling van nieuwe ideeën en oplossingen stimuleren.
  • Klantgerichtheid: Prioriteit geven aan klanttevredenheid, inzicht in klantbehoeften en het leveren van hoogwaardige producten en diensten.
  • Teamwork: Een collaboratieve omgeving bevorderen waarin medewerkers samenwerken aan gemeenschappelijke doelen. Respect: Diversiteit en inclusie waarderen en alle individuen met waardigheid en respect behandelen.
  • Verantwoordelijkheid: Verantwoordelijkheid nemen voor acties en beslissingen, en betrouwbaar en geloofwaardig zijn.
  • Duurzaamheid: Zich inzetten voor milieubeheer, maatschappelijk verantwoord ondernemen en economische levensvatbaarheid op de lange termijn.
  • Uitmuntendheid: Streven naar de hoogste prestatie- en kwaliteitsnormen in alle aspecten van het bedrijf.
  • Leiderschap: Leiders op alle niveaus van de organisatie ontwikkelen en in staat stellen om succes te bevorderen.
  • Maatschappelijke betrokkenheid: Een positieve bijdrage leveren aan de gemeenschappen waarin het bedrijf actief is, vaak via initiatieven voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Deze waarden zijn niet uitputtend en individuele bedrijven kunnen unieke waarden hebben die hun specifieke cultuur en missie weerspiegelen. Dit zijn echter enkele van de meest genoemde waarden die waarschijnlijk zouden voortvloeien uit een Pareto-achtige samenvoeging van bedrijfswaarden in Amerikaanse bedrijven." (Mistral).

Het blijkt (vervolg) dat er een verschil is tussen de Amerikaanse bedrijfskernwaarden en die uit / van Europa. Dat lijkt intuïtief logisch, maar als je dit zou moeten vatten in concrete voorbeelden, waar op welke waarden kom je dan uit.
Ai kan natuurlijk sneller grote bulk aan data doorworstelen en de lijst is dan als volgt:
  • Integriteit, klantfocus, teamwerk en innovatie
Zijn de kernwaarden die het meeste bij Amerikaanse bedrijven wordt gevonden. In Europa kom je echter deze tegen:
  • Duurzaamheid, integriteit, excellence, samenwerken
Deze kernwaarden - weet ik uit onderzoek - van de VS zijn risicovoller dan die in Europa. Amerikaanse bedrijven nemen meer risico, groeien dus ook sneller en qua omvang, zo zou de theorie voorspellen en dat blijkt ook in de praktijk. Natuurlijk zijn hier culturele verschillen en vooral die van taal-barrieres die er in de vijftig staten niet zijn en in de 27 Eu-"Staten" wel.
Maar duurzaamheid (sustainability) is niet "top priority" in de VS. Er zijn -Al Gore - momenten en Momentum geweest, waar duurzaamheid een topprioriteit leek te krijgen maar dat was van korte marketingduur. Ook daar kan je zien dat - in relatie tot een ander artikel - de bedrijfscultuur maar ook de gewone cultuur, marketing essentieel is in de VS, en in Europa is er meer sociale en algemene druk.
Er blijven vele vragen over. namelijk of cultuur (hier in de vorm van kernwaarden) één of dé factor is waar je het innovatie competitieve voordeel kan terugbrengen als verschil met Europa.


... wordt vervolgd.


--


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Het grootste bordeel van Europa

Homerus (Illias) versus Vergilius (Aeneis)