Fragmentatie in de hospitality business

 [Deze post is al een tijdje oud]

Door een inspirerende podcast op spotify kwam ik op het verhaal van Mews en de hospitality business in het algemeen. Zelf ben ik als ex-business-architect al lang uit die wereld, maar af en toe voel ik toch wel nieuwsgierigheid en de kriebel om een verhaal aan mijn eigen ideeën te toetsen.

De stelling dat er forse groei mogelijk is in deze sector, zoals medeoprichter Matthijs Welle het vertelt, wil ik hier wat nader onderzoeken.

Als eerste hoor ik Welle vertellen dat er drie spelers zijn in deze wereld, Oracle Hospitality, Cloudbeds en Mews, maar er zijn veel meer partijen, vind ik na het zien van een IDC report.

Ik heb 11 minuten van de podcast geluisterd, en dus niet het geheel afgemaakt, niet omdat het niet interessant was, verre van dat, maar ik wilde wat meer op een afstand blijven.

Bovendien kreeg in na een derde van de podcast voldoende informatie om verder op weg te gaan. Vooral de anekdote dat een gast die in Amsterdam bij een hotel had ingecheckt later in Madrid zou terugkomen, bij het nieuwe hotelmanagement op de hoogte zou worden gebracht van zijn voorkeuren, o.a. van lactose-allergie of iets dergelijks.

Mijn grote vraag o dat moment was, wanneer een reiziger zo de wereld rond toert, wat is dan het belang van het hotel in die keten. Wie is de "eigenaar" van deze reiziger?

Modelmatig kom je hier op interessante vragen, zoals hoe omschrijf je de klant en welke vormen zijn er, zoals: reiziger, welke type vervoer gebruikt deze (autohuur, trein, of vliegtuig) en met welke bedrijven komt deze dan in aanraking. Staat het hotel hier op de eerste plaats of juist niet. En dus ook de vraag van , wie zijn de concurrerende bedrijven waar het hotel mee te maken heeft.

De tweede vraag is pas over het systeem, PMS. Ongetwijfeld heeft Mews hier een goede oplossing voor gevonden. Het verhaal van Matthijs gaat van zijn baan bij Hilton in Praag, waar hij later de visionair en ondernemer Richard Valtr [naar hem ben ik ook nieuwsgierig vooral wanneer Welle zegt dat hij "tien jaar vooruit denkt."] ontmoet en die hem aanspoort om een bedrijf te starten. In deze business. 

Hier wat business termen die je in die wereld (hospitality) terugvindt:

  • algemeen: technology, property, cloud, management, solutions, vendor(s), market, data, travel, platform, capabilities, opera, system(s), business, hotel(s), software, worldwide, global, needs, experience, guest(s), solution, organizations, criteria, strategy / strategies, integration, customer(s), research,  specific, desk, brands, challenges, industry, operations, player(s)
  • functions: offer, front, partners, services, payment, help, providers, product, access, information,  enterprise, properties, category, employee(s),  housekeeping, user, reservations, staff, distribution, reporting,  purchase,  operators, ... 
  • infrastructure: platforms, flexibility, efficiency, future, future, ecosystem, innovation(s), learn, location, manage, process, visibility, analytics, change, availability, open, connected, adapt, complex, network,...
  • ...
  • partijen: Oracle (pms), Infor (hms), Amadeus (hds), Mews (pms), ...
Mews heeft een knappe website en een dynamisch ogend team:
https://www.mews.com/en/about-us

"Chief Evangelist," vind ik altijd van die lastige jobtitels, maar why not, het schijnt* bij de startup-cultuur te passen. Nagenoeg alle jobtitels in het leiderschapteam zijn Officers.

* - https://sifted.eu/articles/chief-evangelist-officer-explain


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Het grootste bordeel van Europa

Homerus (Illias) versus Vergilius (Aeneis)