Profiel van een Scenarioschrijver

Onlangs overleed een bekend scenarioschrijver:

  • Gerard Soeteman wordt gezien als een van de meest invloedrijke scenaristen uit de Nederlandse filmgeschiedenis. In 1969 brak hij door met de Nederlandse televisieserie 'Floris', die hij samen met de bekende regisseur Paul Verhoeven maakte. De serie wordt nog altijd gezien als een mijlpaal in de Nederlandse tv-geschiedenis.
  • De tandem Soeteman-Verhoeven bleef in de jaren daarna nauw samenwerken. Het tweetal maakte talloze klassiekers, zoals 'Turks fruit' (1973), 'Soldaat van Oranje' (1977), 'Spetters' (1980) en 'Zwartboek' (2006) (vrt.be).

Ik kijk dagelijks naar film (series) maar weet in feite niets van die wereld en dan vooral achter de schermen. Zo vroeg ik me af, wat zijn de belangrijkste rollen, afgezien van acteurs in film producties? 

In de filmproductie - zo vertelt AI - zijn er verschillende cruciale rollen, afgezien van acteurs die aanzienlijk bijdragen aan het succes van een film. Hier zijn enkele van de belangrijkste*: 

  • Regisseur: de regisseur is verantwoordelijk voor de creatieve visie van de film. Deze houdt toezicht op alle aspecten van de productie, inclusief casting, scriptontwikkeling en de algehele artistieke richting [In het geval van Soeteman werkt hij veel samen met Paul Verhoeven, waardoor hij mede bekend werd].
  • Producent: producenten behandelen de zakelijke en financiĆ«le aspecten van de film. Ze beveiligen financiering, beheren het budget en houden toezicht op de logistiek van de productie. Er kunnen meerdere producenten op een film zijn, elk met verschillende verantwoordelijkheden.
  • Scenarioschrijver: de scenarioschrijver maakt het script, dat de basis is van de film. Ze ontwikkelen het verhaal, de personages en de dialoog.
  • Cinematograaf (regisseur van fotografie): The Cinematograaf is verantwoordelijk voor de visuele stijl van de film. Ze beslissen over de camerahoeken, verlichting en andere visuele elementen om de gewenste stemming en sfeer te creĆ«ren.
  • Editor: De redacteur verzamelt de ruwe beelden in een coherent en boeiend verhaal. Ze werken nauw samen met de regisseur om ervoor te zorgen dat de definitieve snede overeenkomt met de creatieve visie.
  • Productieontwerper: de productieontwerper is verantwoordelijk voor het visuele concept van de film, inclusief set-ontwerp, locatie-checker (location scout) en algehele esthetiek. Ze werken nauw samen met de regisseur en de cinematograaf om het uiterlijk en gevoel van de film te creĆ«ren. [Location Scout is iets voor een aansluitend artikel]
  • Kostuumontwerper: de kostuumontwerper creĆ«ert de kleding en kostuums voor de acteurs, die helpen hun personages te definiĆ«ren en bij te dragen aan de algemene visuele stijl van de film.
  • Sound Designer: The Sound Designer is verantwoordelijk voor de audio-elementen van de film, inclusief geluidseffecten, omgevingsgeluid en Foley-effecten. Ze werken nauw samen met de componist om ervoor te zorgen dat de audio de visuals aanvult.
  • Componist: de componist maakt de originele muziekscore voor de film, die de emotionele impact van de scĆØnes verbetert en helpt om de toon te zetten.
  • Make-upartiest: De make-upartiest is verantwoordelijk voor het verschijnen van de acteurs, inclusief haar, make-up en elke make-up van speciale effecten. Ze werken nauw samen met de kostuumontwerper en productieontwerper om de consistentie in het uiterlijk van de personages te garanderen.
  • Stuntcoƶrdinator: de stuntcoƶrdinator ontwerpt en houdt toezicht op de uitvoering van gevaarlijke of complexe actiescĆØnes, waardoor de veiligheid van de acteurs en bemanning wordt gewaarborgd.
  • Locatiemanager: de locatiemanager is verantwoordelijk voor het vinden en beveiligen van de locaties waar de film wordt opgenomen. Ze beheren ook de logistiek van schieten op locatie, inclusief vergunningen en coƶrdinatie met lokale autoriteiten.
  • First Assistant Director (1e AD): De 1e advertentie is verantwoordelijk voor het dagelijkse beheer van de filmset. Ze zorgen ervoor dat het productieschema wordt gevolgd, coƶrdineren de beweging van acteurs en bemanning en handhaven een veilige en efficiĆ«nte werkomgeving.
  • Script Supervisor: de script supervisor zorgt voor continuĆÆteit tijdens het filmproces. Ze houden het script bij, controleren de uitvoeringen van de acteurs en zorgen ervoor dat alle benodigde foto's worden gemaakt.
  • Camera-operator: de cameraoperator is verantwoordelijk voor het bedienen van de camera tijdens het filmen. Ze werken nauw samen met de cinematograaf om de gewenste foto's en hoeken te bereiken.
  • Elk van deze rollen speelt een cruciale rol bij het tot leven brengen van een film, en hun samenwerking is essentieel voor een succesvolle productie (Mistral).

Een paar voorbeeld scenario-schrijvers vond ik op het web waar bovenstaande foto van is:
  • Als een multi-hyphenaat creatief, hoop ik contact te maken met een regisseur om samen te werken als onderdeel van het verhalenvertellingsproces in de postproductiefase. Ik vind thema's die resoneren met mij en het meest bestaan ​​in mijn verhalen zijn liefde, zelfontdekking, hoop, identiteit, serendipiteit, vriendschap, zusterschap en gekozen familie. De genres waarin ik heb geschreven, zijn (...)
  • ... is een Chinees-Amerikaanse schrijver wiens grootouders illegaal het land per boot binnenkwamen. Hij groeide op in een familie met gemengde achtergrond in de woestijnstad Valencia, CA. GeĆÆnspireerd door zijn verhalen over grootouders, ontdekte hij een liefde voor schrijven en ging hij naar het Dodge College of Film and Media Arts. Zijn werk bij een lokale bank zorgde voor een groot voer voor zijn scripts, zoals het vangen van een drugsdealer Laun ...
  • ... is een bekroonde schrijver en regisseur die graag intieme verhalen vertelt met grote thema's. Zijn liefde voor beeldende kunst was op jonge leeftijd zichtbaar toen hij in tal van kunstwedstrijden plaatsvond voor tekenen op de middelbare school. Zijn passie voor de kunst werd alleen geĆ«venaard door zijn liefde voor films. Als kind was zijn favoriete show op zaterdagochtend niet een cartoon, het was Siskel en Ebert. ...
  • ... is een scenarioschrijver, producent en regisseur die van uitdagende personages houdt die weigeren om gelabeld te worden (net als zijzelf) en haar focus ligt in de genres van horror, komedie en een combinatie van beide. Shayna en haar schrijfpartner, Clarissa Jacobson, onder hun Rebel Minx Banner, hebben onlangs hun eerste horrorfunctie, Bruha, die in post-productie is verkocht...
Liefde voor hun werk zie je als terugkerend element, maar waarom verkiest een screenwriter nu de filmwereld en niet de gewone fictie? 

"Uitdrukkingsmedium - Een van de belangrijkste verschillen tussen scenarioschrijvers en schrijvers is het medium waarin ze werken. Schrijvers werken voornamelijk met proza ​​en schrijven romans, korte verhalen, essays en andere schrijfvormen. Ze hebben de vrijheid om complexe thema's te verkennen, complexe personages te ontwikkelen en levendige omgevingen te creĆ«ren met behulp van het geschreven woord. Scenarioschrijvers daarentegen werken met een meer visueel medium en vertalen hun ideeĆ«n naar scripts die uiteindelijk op het scherm tot leven komen. Ze moeten rekening houden met de visuele en auditieve elementen van het vertellen van verhalen, zoals camerastandpunten, dialogen en tempo" (bron: https://thisvsthat.io/screenwriter-vs-writer).

Soeteman werd bekend door De Aanslag:

Internationaal succes met De Aanslag - Naast zijn werk met Verhoeven schreef Soeteman het scenario voor De Aanslag (1986), gebaseerd op de roman van Harry Mulisch. De film, geregisseerd door Fons Rademakers, won de Oscar voor Beste Buitenlandse Film en bracht Soeteman internationale erkenning. Hoewel hij dus bekend stond om zijn speelfilms, gaf hij wel in interviews vaak aan een sterke affiniteit te hebben met zijn minder bekende werk: kritische sociale documentaires voor televisie. Waarin hij zijn achtergrond als leraar en zijn passie voor maatschappelijke thema's kon combineren ... Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Eppo Bruins prijst Soeteman nu als 'de kracht achter het succes van veel grote films' en benadrukt zijn vermogen om 'kleur en diepgang' aan verhalen te geven. 
 (https://www.story.nl/showbizz/gerard-soeteman-overleden-nalatenschap~22cd8d1).

Hier zie je ook gelijk een ander verschil tussen beide schrijversgroepen, de screenwriter kan ook boeken tot leven brengen, daar zit dus nog een stap tussen. Een fictief verhaal kan niet zomaar verfilmd worden.

Op wikipedia is de pagina van Soeteman in acht talen beschikbaar, maar enkel met een kort overzicht van zijn werk, nauwelijks biografische of andere details.

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Het grootste bordeel van Europa

Wat doet een Chief Economist - Officer?