Grieks (wel of niet) verplicht?
Dit is een vraag die al langer aan mijn gehemelte plakt. Hoe belangrijk zijn de klassieke talen nu precies, en het Grieks in het bijzonder? En, "mag" iemand uit het niet-Grieks-kamp oordelen over deze kwestie? Bij wijze van gedachte-experiment dan.
Grieks en Latijn lijkt me verplicht wanneer je de talenkant, literatuur, filologie, linguïstiek mogelijk opgaat. Maar is Grieks ook nodig om een betere filosoof te worden of zitten er ook nadelen aan?
Zou een kosten-baten analyse mogelijk zijn? Een persoonlijke kosten-baten- of Swot-analyse alsof het een bedrijfsinvestering zou zijn. Kan zoiets? ... Of gewoon, voordelen versus nadelen:
Voordelen Grieks-studie als basis voor filosofie (studie). Argumenten voor.
- - De oude grieken (Plato vooral, maar ook Aristoteles) spelen nog steeds een belangrijke rol in de filosofie. Kennis van hun taal biedt duidelijk een voordeel.
- - Latijn als extra item in deze afweging zou kunnen toevoegen dat het taalgebruik en de cultuur rond die filosofen uit de Romeinse wereld (voornamelijk Cicero en Seneca) zou ook extra fundament kunnen bieden.
- - filosofie = taal, en taalgebruik en hoe beter onderlegd in de wortels van de taal, hoe beter het begrip van een filosoof.
- retoriek begint bij de Grieken en is misschien wel het belangrijkste argument: hoe belangrijk is retorica niet, in ons leven?
- ...
Nadelen. Argumenten tegen
- - Investering gaat altijd samen met opportunity kosten. Wanneer je onderlegd bent in klassieke talen, kan je die tijd niet besteden aan andere domeinen. Niemand kan alles weten en wetenschap is onderhevig aan schaarste (tijdbesteding).
- - Altijd maar weer die Grieken [Welke filosoof zei dat ook al weer, enige tijd geleden?]. Als bakermat van onze cultuur. Maar geeft dat ook niet een onterechte causaliteit aan? Valt filosofie niet te begrijpen zonder de klassieke achtergrond?
- ...
Dat was een werkje waar ik nauwelijks doorheen kwam en toen ben ik wat breder gaan zoeken.
"algemeen interesse in de eerste eeuwen van het christendom kwam om een aantal redenen buiten de grenzen van de academische wereld - en dit is vergezeld van een gelijktijdige nieuwsgierigheid over de religies van de oudheid, vooral die als vergelijkbaar met de beginnende christelijke sektes. Sinds de eerste wetenschappelijke reconstructies in de negentiende eeuw, is Orfisme onder hen prominent aanwezig geweest. Verschillende spectaculaire vondsten in de afgelopen decennia hebben het orfisme bovendien voorop gebracht in studies van studies Oude religie van de klassieke, Hellenistische en keizerlijke periodes. De huidige studie keert terug, van een nieuw perspectief, naar de oude vraag van de relatie tussen orfisme en het christendom, beginnend met een studie van zijn vorm en invloedssferen in imperiale tijden. Voor de eerste keer worden het potentieel en de implicaties van het gebruik van de werken van de christelijke apologen als onze primaire bron voor het oude orfisme volledig onderzocht, en de inhoud, strategieën en perspectieven van hun Orfische referenties beoordeeld. De twee hoofdvelden van de studie, altijd troebel, waarop het huidige werk bedoeld is om licht te werpen, zijn de aard van het orfisme binnen de Griekse religieuze, literaire en filosofische context en de relatie tussen christelijke literatuur van de tweede tot de vijfde eeuw en Grieks cultuur en religie."
Reacties