Drie jaar verzorging in (tekst en) cijfers

Het eerste jaar van de CarenZorgt gegevens heb ik niet meer kunnen terugvinden. Mijn moeder heeft net geen vier jaar in een verzorgingstehuis geleefd, en ik had destijds gemengde gevoelens over haar verblijf in het tehuis. Ik was erg enthousiast over de afdeling waar ze verzorgd werd, maar ik was behoorlijk negatief over het management en de organisatie. Is het mogelijk dat een organisatie met een "mager" [...] management een goede zorg kan afleveren?


Nu twee jaar later wil ik daar nog eens naar kijken. Het aantal rollen staat hier boven afgebeeld en op zich lijken die logisch. Zorgen is een kwestie van "leren," zou je hier aan af kunnen lezen. Je begint als zorgmedewerker en je leert door ervaring in de praktijk.
 


Wat me het meeste is opgevallen uit de cijfers is het aantal verzorgers waar mijn moeder contact mee heeft gehad. Op een afdeling waar mentale vermogens in focus staan is het toch opvallend dat er 128 verschillende medewerkers zijn geweest in deze drie jaar (het eerste jaar dus niet meegenomen).

En dan is er natuurlijk nog een heel kwalitatief verhaal te maken. Wat schrijft men dan zoal? En hoe moet je dat evalueren? Zo vond ik deze heel eenvoudige opsomming:
  • vanmiddag, 285
  • vanavond, 267
  • vanmorgen, 260
Zou het echt zo zijn dat 's middags de meeste zorg gegeven wordt, en 's avonds en 's morgens rustiger zijn, qua contact? Antwoord: nee zo eenvoudig ligt het niet. Tekst-analyse is niet zo eenvoudig als het lijkt en al snel kan je tot verkeerde conclusies komen. Maar dat is een ander thema. [Of je kan alles met data ondersteunen voor het argument dat je maar wilt uitbeelden.]

Dan kwalitatief is de vraag wat de medewerker noteerde over de zorg.

"Rustig, gezellig" of "vriendelijk aanwezig," bijvoorbeeld, of "erg moe," en "vanmorgen geholpen." Dat is een van de dingen die ik herken. Mijn moeder hielp vaak met het dekken van de tafel. "Warme maaltijd" komt ook vaak terug in de verslaglegging. Of dat er afspraken of zaken in de "agenda gezet" zijn. "Geholpen," is een terugkerende term. Uit bed geholpen, iets dat steeds moeilijker werd toen ze minder autonoom werd. "Wakker gemaakt." "Ondersteund of verzorgd"...
Tot daar laat ik het even.

Carenzorgt was voor mij belangrijk meer dan voor mensen die dicht in de buurt woonden omdat ik dan tenminste begreep wat er gebeurde. Maar wil je echt weten hoe het gaat in het tehuis, dan moet je langskomen en ook praten met de andere bezoekers. Dat is me wel duidelijk geworden. Maar Carenzorgt is wel een goede ondersteuning.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Het grootste bordeel van Europa

Wat doet een Chief Economist - Officer?