Counterculture (boeken)

Het hele idee van counterculture is in dit blog voorbij gegaan, of gewoon nooit een item geweest. In het boekreview "Consumed" [volgt nog] komt de term voor, maar verder zijn er geen verwijzingen. Theodore Roszak bedacht deze term in 1968 door zijn werk The Birth of a Counterculture*. In de VS is Counterculture echt een begrip en verwijst naar die beweging die in de jaren 60 begon, in Europa is het meer een algemeen begrip, de tegencultuur of hoe dat in elke taal uitgedrukt wordt (Gegencultur in het Duits, bijvoorbeeld). 

Van het boek in deze lijst, "From Walt to Woodstock" komt deze introductie:

  • Met zijn stempel op de meest alomtegenwoordige kinderfilms wordt Walt Disney algemeen beschouwd als de meest conventionele van alle grote Amerikaanse filmmakers. Het adjectief "Disneyfied" is een synoniem geworden voor een creatief werk dat elke controversiële of substantiële inhoud heeft laten varen om commercieel succes te behalen. Maar verdient Disney die reputatie? Douglas Brode ontkracht het idee van Disney als een middenklassefilmmaker door te beschrijven hoe Disneyfilms een sleutelrol speelden in de transformatie van kinderen uit het Eisenhower-tijdperk tot de radicale jeugd van het Aquariustijdperk. Door Disneyprojecten nauwkeurig te interpreteren, laat Brode zien dat Disneys films thematisch vaak hun tijd ver vooruit waren. Lang vóór de culturele onrust van de jaren zestig predikten Disneyfilms pacifisme, introduceerden ze een generatie bij het begrip feminisme, presenteerden ze de eerste beelden van drugstrips op het scherm, moedigden ze jongeren aan om weg te lopen, benadrukten ze de noodzaak van integratie, propageerden ze het idee van een seksuele revolutie, creëerden ze het concept van multiculturalisme, riepen ze op tot een terugkeer naar de natuur, voedden ze de cultus van de rechtvaardige bandiet, rechtvaardigden ze gewelddadig radicalisme ter verdediging van individuele rechten, pleitten ze voor gemeenschappelijk leven en moedigden ze anti-autoritaire houdingen aan. Brode betoogt dat Disney, meer dan welke andere invloedrijke figuur in de populaire cultuur dan ook, beschouwd moet worden als de belangrijkste schepper van de tegencultuur van de jaren zestig – een realiteit die niet verder verwijderd kan zijn van zijn 'conventionele' reputatie (Amazon).

Boeken over counterculture zijn er volop heb ik gezien. Hier een eerste en niet geheel willekeurige lijst:

  • 1960s counterculture: documents decoded- Willis Jim
  • Split: a counterculture childhood- Michaels Lisa
  • Knowledges: Culture, Counterculture, Subculture- Peter Worsley:
Dit boeiende onderzoek naar de aard van kennis, door Booklist omschreven als "een klassieke studie", laat zien dat "westerse wetenschap" en "primitieve overtuigingen" misschien niet zo ver uit elkaar liggen als ze lijken. De bekende antropoloog en socioloog Peter Worsley begint Knowledges met zijn doorlopende onderzoek naar de Australische Aboriginal-benadering van wetenschap en de natuur, en gaat vervolgens verder met het doorbreken van conventionele onderscheidingen tussen wetenschap en cultuur, kennis en overtuiging. Onderweg trakteert Worsley ons op een levendig en toegankelijk onderzoek naar de pre-Europese navigatie op de Stille Oceaan, westerse geneeskunde, sub- en tegenculturen, nationalisme, religie, Thanksgiving, Kerstmis en de iconologie van Disneyland (Amazon). 
  • Groovy science: knowledge, innovation, and American counterculture- Kaiser David;McCray W. Patrick
  • Selling Yoga: From Counterculture to Pop Culture- Andrea Jain
  • The Global 1960s: Convention, Contest and Counterculture- Tamara Chaplin Jadwiga E. Pieper Mooney
  • The pirates and the mouse: Disney's war against the counterculture- Levin Bob:
In een tijd van ongekende politieke, sociale en culturele omwentelingen in de Amerikaanse geschiedenis, werd een van de hevigste gevechten ontketend door een stripboek. In 1963 benoemde de San Francisco Chronicle de 21-jarige Dan O'Neill tot de jongste striptekenaar in de Amerikaanse krantengeschiedenis. Naarmate O'Neill zich verder verdiepte in de opkomende tegencultuur, werd zijn strip, Odd Bodkins, steeds vreemder en provocerender, totdat de kranten in het stripboek ermee stopten en de Chronicle hem liet gaan. De les die O'Neill hieruit trok, was dat Amerika vooral de vernietiging van Walt Disney nodig had. O'Neill verzamelde een groep losgeslagen striptekenaars genaamd de Air Pirates (vernoemd naar een groep schurken die Mickey Mouse in stripboeken en cartoons hadden geplaagd). Ze woonden samen in een pakhuis in San Francisco, eigendom van Francis Ford Coppola, en brachten een stripboek uit, Air Pirates Funnies, waarin Disney-personages zich vertoonden met zeer on-Disneyachtig gedrag. Dit leidde tot een gigantische rechtszaak wegens auteursrecht- en handelsmerkinbreuken en honderdduizenden dollars aan schadevergoedingen. Disney werd vertegenwoordigd door een van San Francisco's beste advocatenkantoren en de Pirates door de crème de la crème van de tegencultuur. De rechtszaak woedde tien jaar lang, van de rechtbank tot het Hooggerechtshof van de VS en weer terug. - Romanschrijver en essayist Bob Levin vertelt deze vrolijke saga met humor, scherpzinnigheid, intelligentie en vaardigheid, en brengt de tijd, de problemen, de absurditeiten, de persoonlijkheden en de veranderingen die in hen en ons allen teweeg zijn gebracht tot leven. Inclusief nooit eerder vertoonde tekeningen uit de archieven van de Air Pirates! Twee fragmenten van dit boek in The Comics Journal uit 2001 bleken een van de populairste artikelen van het tijdschrift in de recente geschiedenis. De illustraties zijn geheel in zwart-wit (google.books).
  • Woodstock 1969: the lasting impact of the counterculture- Blauer Ettagale;Elsas Dennis;Lauré Jason
  • Thumbing a Ride: Hitchhikers, Hostels, and Counterculture in Canada- Linda Mahood
  • The Timothy Leary Project: Inside the Great Counterculture Experiment- Jennifer Ulrich; Zach Leary; Michael Horowitz
  • Coming to My Senses: The Making of a Counterculture Cook- Alice Waters
  • Post-Fordist Cinema: Hollywood Auteurs and the Corporate Counterculture- Jeff Menne
  • Confessions of a raving, unconfined nut: misadventures in the counterculture- Krassner Paul
  • From Walt to Woodstock: how Disney created the counterculture- Walt Disney Company.;Brode Douglas
  • Daydream sunset: the sixties counterculture in the seventies- Jacobs Ron
  • American Radicals: how nineteenth-century counterculture shaped the nation- Jackson Holly
  • Brutality garden: Tropicália and the emergence of a Brazilian counterculture- Dunn Christopher
  • Far Out Man: Tales of Life in the Counterculture- Eric Utne
  • Counterculture colophon - Glass Loren
  • Joe Hill: the IWW & the Making of a Revolutionary Workingclass Counterculture- Industrial Workers of the World;Hill Joe;Roediger David;Rosemont Franklin
  • The conquest of cool: business culture, counterculture, and the rise of hip consumerism- Frank Thomas C:
Hoewel de jeugdige tegencultuur het meest evocatieve en meest herkenbare symbool blijft van de culturele onrust in de jaren zestig, is de revolutie die het Amerikaanse bedrijfsleven tijdens die bloeijaren deed schudden, grotendeels onopgemerkt gebleven. In deze fascinerende en onthullende studie laat Thomas Frank zien hoe de jonge revolutionairen werden vergezeld – en zelfs vooruitgelopen – door onwaarschijnlijke bondgenoten zoals de reclamebranche en de herenmodebranche.
  • How the hippies saved physics science, counterculture, and the quantum revival- Kaiser David
  • What the Dormouse Said: How the 60s Counterculture Shaped the Personal Computer- John Markoff
  • Psychedelic Chile youth, counterculture, and politics on the road to socialism and dictatorship- Barr-Melej Patrick
  • Sticking It to the Man: Revolution and Counterculture in Pulp and Popular Fiction, 1950 to 1980- Andrew Nette (editor) Iain Mcintyre (editor)
  • The music of counterculture cinema: a critical study of 1960s and 1970s soundtracks- Bartkowiak Mathew J.;Kiuchi Yuya
  • Dissenting Japan: A History Of Japanese Radicalism And Counterculture From 1945 To Fukushima- William Andrews 
  • The Tribes of Burning Man: How an Experimental City in the Desert Is Shaping the New American Counterculture- Jones Steven T
  • Alternative lifestyles--Nevada--Black Rock Desert Counterculture
  • North of normal: a memoir of my wilderness childhood, my counterculture family, and how I survived both- Person Cea Sunrise
  • Rock, Counterculture and the Avant-Garde, 1966-1970: How the Beatles, Frank Zappa and the Velvet Underground Defined an Era- Doyle Greene**
  • Uruguay, 1968: Student Activism from Global Counterculture to Molotov Cocktails (Volume 1) (Violence in Latin American History)- Vania Markarian
  • Russian hippie slang, rock-n-roll poetry and stylistics: The creativity of Soviet youth counterculture - Марк Йоффе (Mark Yoffe)
  • All Power to the Imagination!: Art and Politics in the West German Counterculture from the Student Movement to the Greens (Modern German Culture and Literature)- Sabine Von Dirke
  • Fug You: An Informal History of the Peace Eye Bookstore, the Fuck You Press, the Fugs, and Counterculture in the Lower East Side- Fuck You Press.;Peace Eye Bookstore.;Sanders Ed

En:

  • The American Counterculture : A History of Hippies and Cultural Dissidents. Bach, Damon R., author. Lawrence, Kansas : University Press of Kansas, 2020
  • Music, the Avant-Garde, and Counterculture. Invisible Republics - Anabela Duarte
  • The making of a counterculture. Reflections on the Technocratic Society and Its Youthful Opposition - THEODORE ROSZAK 


* - https://nl.economy-pedia.com/11040288-counterculture

** - De convergentie van rockmuziek, tegencultuurpolitiek en avant-garde-esthetiek aan het einde van de jaren zestig onderstreepte de carrières van de Beatles, Frank Zappa en de Mothers of Invention, en de Velvet Underground.
Dit boek onderzoekt de relatie van deze kunstenaars met de historische avant-garde (Artaud, Brecht, Dada) en neo-avant-garde (Warhol, popart, minimalisme) en plaatst hun werk in het licht van debatten over modernisme versus postmodernisme. De auteur analyseert het gebruik van dissonantie en noise door de artiesten in de populaire muziek, de rol van sociaal commentaar en controversiële onderwerpen in liedjes, en de experimenten met concert- en studio-uitvoeringen.
Besproken albums zijn onder andere Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, The White Album, Freak Out!, We're Only in It for the Money, The Velvet Underground en Nico en White Light/White Heat, maar ook de samenwerkingen van John Lennon met Yoko Ono, de door Zappa geproduceerde Trout Mask Replica van Captain Beefheart en de Magic Band en Nico's The Marble Index (Amazon).

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Het grootste bordeel van Europa

Homerus (Illias) versus Vergilius (Aeneis)