Jaarverslag Sligro 2011
Lees het Sligro jaarverslag 2011 om te zien hoe het bedrijf "in principe" werkt. Bijvoorbeeld door de focus op het kleine; tussen "retail" en "detail" zit maar één letter verschil en dat weten ze bij Sligro.
Daardoor is het extra vervelend dat er een spelfout zit bij een van de one-liners van de werknemers in het jaarverslag (*). De reden dat dit foutje niet gevonden is komt mogelijk door de positie; in de marge van de pagina waar de spellingchecker normaal gesproken niet corrigeert. In een blok tekst.
Sligro laat de essentie van detailhandel zien:
...to make it clear that faster growth doesn’t require a complex large-scale campaign, we have chosen an easily recognisable symbol: the 50 euro cent coin. We are challenging everyone – every team and every outlet – to come up with creative ideas and put them into practice, with the aim of generating an extra fifty cents in sales from every customer visiting our stores.”
Dit geeft blijk van een doelgerichte aanpak, helderheid in de stijl (geen grote projecten, op de centjes letten, we leven in een crisis) en productieve voorkeur: retail is verkopen.
Over cultuur zegt het verslag bij "Organisatie," onder de kop "greater flexibility" het volgende:
... Indeed our opening hours are relatively limited compared with our competitors ... In our view, the benefits of more shift-working are not sufficient to offset the adverse impact that such working patterns could potentially have on our organisational culture. As we see it, it is no coincidence that our distribution centres have been able to improve their performance significantly year on year, and always on their own initiative. Performing as a team has become second nature to us, and that is something we cherish.
En:
Restructuring. We again made major efforts in 2011 to ensure the various reorganisation and integration projects within the group proceeded smoothly. The main focus during the year was on closing the Sanders head office and converting its retail distribution centre into a foodservice
distribution centre (... converting it from a large-scale logistics centre to a small-scale logistics and commercial centre) and on the decision to close the Culivers production facilities in Amsterdam... In the event of major changes such as these, we always agree a social plan with the trade unions and keep the Works Council informed on and actively involved in the reorganisation process ... The social plans always build on previous plans, which are updated to accommodate specific situations. ‘From work to work’ is the guiding principle, both for us and for the trade unions.In hoeverre dit in de praktijk werkt wordt niet duidelijk, maar het principe is goed; help ex-medewerker aan een nieuwe baan. De kennis en ervaring bij Sligro werkt als een "testimonial."
Het absentisme lag met 4,4 % hoger dan 2010 en hoger dan "all-time low van 3.5"
Of: "growing by staying small"
Eerlijk & heerlijk (CSR hoofdstuk)
Sligro Food Group’s Eerlijk & Heerlijk (literally, Fair & Delicious) range ofsustainably produced itemsis built on four main pillars: organic, fair trade, sustainable and local.
In het verslag komen werknemers a.d.h.v. one-liners aan het woord:
- My job is my hobby!
- I want to inspire my customers and build loyalty
- I julst (*) like my job
- I’ve enjoyed working here right from my first day
- I like the people I work with, and time flies
- Fresh ingredients and a good end-result
- We always have a lot of fun with our workmates
- As a cashier, you perform a social function
- I love the job, if I didn’t I wouldn’t be here
- It’s always been an interest and now I have the chance to learn
- I advise customers on basis of my expertise
- I’m from Lithuania and I work here with my daughter
- I’ve been a butcher for 47 years and I still enjoy my job!
- In the bakery, every week is different
- We make something different every day, so there’s plenty variety
- It’s a constant challenge, no two days are the same
- A good balance between my private life and my work makes me strong
HR - Sligro gebruikt nog het Employees Satisfaction survey (veel bedrijven zijn inmiddels overgestapt op het Employees Engagement concept) dat wordt uitgevoerd door Blauw Research.
Het verslag sluit af met een overzicht van de Key staff, Managers and Officers, hetgeen een aanvullend beeld geeft van de organisatie:
head of finance, Sligro Food Group
head of HR, Foodservice
assistant manager, support management, Sligro Bezorgservice (delivery services)
... etc, etc.
Uit deze lijst blijkt dat de organisatie grotendeels geïntegreerd is (op HR na die afzonderlijk zowel voor Foodservice, Food Retail, Production & Logistics, etc. bestaat) met beperkte afzonderlijke units zoals EMTÉ, Van Hoeckels en Culivers.
Daardoor is het extra vervelend dat er een spelfout zit bij een van de one-liners van de werknemers in het jaarverslag (*). De reden dat dit foutje niet gevonden is komt mogelijk door de positie; in de marge van de pagina waar de spellingchecker normaal gesproken niet corrigeert. In een blok tekst.
Sligro laat de essentie van detailhandel zien:
...to make it clear that faster growth doesn’t require a complex large-scale campaign, we have chosen an easily recognisable symbol: the 50 euro cent coin. We are challenging everyone – every team and every outlet – to come up with creative ideas and put them into practice, with the aim of generating an extra fifty cents in sales from every customer visiting our stores.”
Dit geeft blijk van een doelgerichte aanpak, helderheid in de stijl (geen grote projecten, op de centjes letten, we leven in een crisis) en productieve voorkeur: retail is verkopen.
Over cultuur zegt het verslag bij "Organisatie," onder de kop "greater flexibility" het volgende:
... Indeed our opening hours are relatively limited compared with our competitors ... In our view, the benefits of more shift-working are not sufficient to offset the adverse impact that such working patterns could potentially have on our organisational culture. As we see it, it is no coincidence that our distribution centres have been able to improve their performance significantly year on year, and always on their own initiative. Performing as a team has become second nature to us, and that is something we cherish.
En:
Restructuring. We again made major efforts in 2011 to ensure the various reorganisation and integration projects within the group proceeded smoothly. The main focus during the year was on closing the Sanders head office and converting its retail distribution centre into a foodservice
distribution centre (... converting it from a large-scale logistics centre to a small-scale logistics and commercial centre) and on the decision to close the Culivers production facilities in Amsterdam... In the event of major changes such as these, we always agree a social plan with the trade unions and keep the Works Council informed on and actively involved in the reorganisation process ... The social plans always build on previous plans, which are updated to accommodate specific situations. ‘From work to work’ is the guiding principle, both for us and for the trade unions.In hoeverre dit in de praktijk werkt wordt niet duidelijk, maar het principe is goed; help ex-medewerker aan een nieuwe baan. De kennis en ervaring bij Sligro werkt als een "testimonial."
Het absentisme lag met 4,4 % hoger dan 2010 en hoger dan "all-time low van 3.5"
Of: "growing by staying small"
Eerlijk & heerlijk (CSR hoofdstuk)
Sligro Food Group’s Eerlijk & Heerlijk (literally, Fair & Delicious) range ofsustainably produced itemsis built on four main pillars: organic, fair trade, sustainable and local.
In het verslag komen werknemers a.d.h.v. one-liners aan het woord:
- My job is my hobby!
- I want to inspire my customers and build loyalty
- I julst (*) like my job
- I’ve enjoyed working here right from my first day
- I like the people I work with, and time flies
- Fresh ingredients and a good end-result
- We always have a lot of fun with our workmates
- As a cashier, you perform a social function
- I love the job, if I didn’t I wouldn’t be here
- It’s always been an interest and now I have the chance to learn
- I advise customers on basis of my expertise
- I’m from Lithuania and I work here with my daughter
- I’ve been a butcher for 47 years and I still enjoy my job!
- In the bakery, every week is different
- We make something different every day, so there’s plenty variety
- It’s a constant challenge, no two days are the same
- A good balance between my private life and my work makes me strong
HR - Sligro gebruikt nog het Employees Satisfaction survey (veel bedrijven zijn inmiddels overgestapt op het Employees Engagement concept) dat wordt uitgevoerd door Blauw Research.
Het verslag sluit af met een overzicht van de Key staff, Managers and Officers, hetgeen een aanvullend beeld geeft van de organisatie:
head of finance, Sligro Food Group
head of HR, Foodservice
assistant manager, support management, Sligro Bezorgservice (delivery services)
... etc, etc.
Uit deze lijst blijkt dat de organisatie grotendeels geïntegreerd is (op HR na die afzonderlijk zowel voor Foodservice, Food Retail, Production & Logistics, etc. bestaat) met beperkte afzonderlijke units zoals EMTÉ, Van Hoeckels en Culivers.
Reacties