Update Wessanen - lastig pakket

Wessanen is volgens mijn opinie het schoolvoorbeeld van dat cultuur ondergeschikt is aan de business van een bedrijf. Hoe goed de organisatie ook haar best doet en hoe hoog de kwaliteit van het management, in een lastige markt is het moeilijk roeien.

Het management van Wessanen is de afgelopen tijd druk bezig geweest om de aansturing van haar complexe business te optimaliseren. Ze "grossiert" nu in drie business modellen:
  • brands in grocery, brands in HFS and HFS wholesale.
Grocery en HFS worden via een matrix structuur georganiseerd onder aanvoering van de Executive Management Group (EMG). deze groep bestaat uit twee strategic coordinators, country managing directors, senior corporate staff and the Executive Board, chaired by the CEO. zodoende heeft de organisatie beter overzicht op de uitvoering van de stratie en synergieopbrengsten tussen de diverse landen en de verkoopkanalen. Het hoofdkantoor fungeert als de (strategische) orchestratie van de diverse betrokkenen.
ICT is een belangrijke spil in het geheel en wordt centraal georganiseerd,  met lokale support. Net als vele bedrijven gebruikt het SAP en noemt daarvan de voordelen: transparantie de mogelijkheid om gegevens te vergelijken waardoor er een verbeterd besluitvormingsproces mogelijk is "to boost operational excellence."

Over de details van organisch eten krijgt de lezer diverse aanwijzingen in de vorm van websites

(www.ifoam-eu.org, www.organic-world.net,
www.orgprints.org,  www.demeter.net) deze laatste - Demeter - levert een kwaliteitsstempel voor biodynamische landbouwproducten.

Over cultuur.
Core values and key behaviours
Our core values represent the heart of the company culture, and should underlie both the corporate conduct of all Wessanen companies, and the fundamental attitudes that we expect from Wessanen employees. We have identifi ed four core values: ownership; winning; authenticity and entrepreneurship. For us, this means that we all are involved, not only with our own Company, but also with the world around us. We believe that respect for food, its origins and the supply chain through which it travels is essential to the sustainability of our business. Food safety and quality is our highest priority.

Verder doet het bedrijf mee aan "Employee engagement." en gaat het CRS hoofdstuk o.a. in op  het motto: "I'm Wessanen."

Beleggers weten dat het aandeel nog niet uit de gevarenzone is. Vorig jaar was er een stevige opleving, maar de fundamentele resultaten vielen tegen en het aandeel viel terug.

Dat ligt voor een deel aan het product. Natuurlijke voeding is niet echt sexy. Mensen lopen wel te koop met een fles jenever (refererend aan het oude Bolswessanen) maar niet met natuurvoeding. Bovendien is de concurrentie met de reguliere producenten groot en het inheemse van de natuurhuizen zorgt niet voor een spectaculaire groeimarkt. Het blijft altijd een niche terwijl natuurlijk voeding steeds meer standaard wordt; dus de twee markten groeien naar elkaar toe, en de winnaar zit eerder in de hoek van de traditionele aanbieders die een grotere binding hebben met de massa.
Daarnaast is het product van Wessanen alleen interessant bij een hoge marge. Een lastig pakket.

Beleggers in bier (Heineken, Ab-Inbev) hebben meer geluk. Een biertje heeft aan aardige bijwerking: het voedt ook.

-- Niet toevallig wordt (11 mei 2012) een andere beverage producent door Wessanen aangeklaagd:
Koninklijke Wessanen ... is deze week in de VS een rechtszaak tegen Diageo Plc ... begonnen, vanwege een conflict over een product van de Britse drankenproducent dat volgens Wessanen te veel lijkt op een product van zijn drankendochter American Beverage Corporation (ABC) van het Nederlandse voedingsmiddelenbedrijf... Het betreft het nieuwe Diageo cocktailproduct Parrot Bay, dat volgens Wessanen in vormgeving, verpakking en lettertype te veel lijkt op het succesvolle diepvriescocktail Daily's van ABC. "Het conflict loopt allang en gesprekken daarover hebben tot nu toe niets opgeleverd, vandaar dat we nu naar de rechter stappen", aldus woordvoerder Carl Hoyer van Wessanen, die zegt geen indicatie te kunnen geven over de exacte eis en duur van de rechtszaak. De zaak is nu actueel, omdat Diageo het vernieuwde Parrot Bay aan de vooravond van het zomerseizoen op de markt brengt en daarmee ABC omzet ontneemt, vindt Wessanen. Bij Diageo, producent van merken als Johnnie Walker whisky, Guinness bier en Smirnoff Wodka, was niet direct iemand beschikbaar voor commentaar. (Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?