Doorstart Heijmans
De verslaggeving van Heijmans over 2011 bestaat uit drie delen: het jaarverslag zelf, het duurzaamheidsverslag ("duurzaamheid duurt het langs") en het innovatieverslag ("smart building"). Drie-eenheid. waar kennen we dat concept van? Deze zijn toegespitst op de diverse gebruikers, want het onderwerp duurzaamheid komt ook in het gewone jaarverslag voor. E.e.a gaat gepaard met de nodige inspirerende paragrafen ("Verstand, Moed en Gevoel").
Alle drie de pdf-verslagen zijn beveiligd zodat ik niet snel cut-and-paste zaken kan kopiëren. Dat is jammer.
2011 was een lastig jaar: bij de woningmarkt afwaardering vastgoedposities, utiliteitsbouw (en prefab.) kampte met moeilijke markten en Duitse dochter ... in de problemen. Maatregelen als actie waren er ook en hebben o.a. geleid tot schrappen 66% arbeidsplaatsen.
De strategie (...) van marge-boven-volume werpt vruchten af door toename integrale projecten (hetgeen het onderscheidend vermogen is van het bedrijf): "De kwaliteit van Heijmans is erin gelegen in het samenbrengen van disciplines en synergie." Die integraliteit moet Utiliteit en Techniek verder samenvoegen tot Utiliteit.
..."KPI's duurzaamheid zodat resultaat meetbaar is."
Het voorwoord van de bestuursvoorzitter sluit met de opmerking dat niet alleen financiële basis stabiel is (o.a. EV) maar ook "de culturele basis: werknemers werken met plezier en met een geel hart voor de onderneming..." Met diversiteit bedoelt het bedrijf het percentage vrouwen, dat nog niet de norm heeft bereikt van 12% Informatie over het percentage vrouwen als manager is dan nog een vervolgstap. Wel is er een vrouwennetwerk (La Heijmans).
Het organogram van het bedrijf is functioneel opgesplitst in Wonen (vastgoed, woningbouw), Werken (utiliteitsbouw, techniek) en Verbinden (wegen, civiel)."
Men heeft verder de bedrijfscultuur expliciet een duwtje in de rug gekregen: "De Kr8 van Heijmans" en (dus) setje kernwaarden opgesteld. ACHT (8). Acht kernwaarden is teveel van het goede, maar past dan in het acroniem (Kr8). Anderen gebruiken een acroniem in de vorm van een woord, maar het idee is hetzelfde. Dit speelse geeft vooral aan dat er een nieuwe tijd aanbreekt bij Heijmans. Echt serieus wordt het wanneer de praktijk door conflicten voor een discussie over de waarden gaat brengen.
Aanvullend, maar apart hieraan is er een paragraaf over integriteit en gedrag, waarin via "polls" dilemma's worden besproken. Twee voorbeelden van interne organisatie-dilemma's zijn: aanspreken op dubieus gedrag dat zorgt voor transparantie en (on)aanvaardbaarheid waarmee de organisatie grenzen in gedrag wil duidelijk maken.
De organisatie is begonnen om hiervoor de nodige sociale media (facebook, twitter, yammer, etc) in te zetten. Er is zelfs een bedrijfsblog opgesteld. (Welk bedrijf is dat ook begonnen, maar wist het niet te onderhouden (Maintenance).
Kennis of een soortgelijke formulering is ongetwijfeld een kernwaarde, blijkens de eigen Heijmans Academie.
In 2011 ondergaat het aandeel een koersdaling van meer dan 45%, terwijl Amx ca. 30% daalt.
Dan is er nog de bestuurswisseling. Voorzitter wordt lid Rvb, Vice voorzitter wordt Voorzitter per april 2012.
En door de reorganisatie is het ziekteverzuim hoger (4,66%) dan de laatste jaren (4,2-4,5) hetgeen te begrijpen valt.
In het hoofdstuk duurzaamheid staat de paragraaf "trends" die invloed hebben gehad op het resultaat zorgen voor toekomstige veranderingen. Deze zijn "nieuwe materialen," "recycling," "co-makership en ketenintegratie," "smart energy (decentraal) / mobility (licht enkel wanneer nodig), " en "kwaliteit (ipv prijs)."
Heijmans gebruikt voor dit laatste thema de lean 6 sigma methode.
Ook hier komen dilemma's voor. Een voorbeeld van een extern dilemma (richting klant) is "dat de klant vaak nog niet klaar is voor duurzaamheid." of "dat Heijmans bij inhuur zelf ook let op prijs in minder op kwaliteit."
Alles is op zich duidelijk. Heijmans gaat met vernieuwde energie een nieuwe etape in haar bestaan beginnen. De inspiratie straalt van het verslag af en dat helpt bij de (door)start. Maar dit leidt niet zomaar tot een cultuurverandering. Aandacht voor cultuur begint wanneer een bedrijf succesvol is. Het risico is dat deze vernieuwde aandacht voor cultuur opportunistisch is omdat het tij tegen zit. Zodra het beter gaat vergeet met de kernwaarden (van de acht herinnert men er een of twee) en keert men terug met de business as usual.
Alle drie de pdf-verslagen zijn beveiligd zodat ik niet snel cut-and-paste zaken kan kopiëren. Dat is jammer.
2011 was een lastig jaar: bij de woningmarkt afwaardering vastgoedposities, utiliteitsbouw (en prefab.) kampte met moeilijke markten en Duitse dochter ... in de problemen. Maatregelen als actie waren er ook en hebben o.a. geleid tot schrappen 66% arbeidsplaatsen.
De strategie (...) van marge-boven-volume werpt vruchten af door toename integrale projecten (hetgeen het onderscheidend vermogen is van het bedrijf): "De kwaliteit van Heijmans is erin gelegen in het samenbrengen van disciplines en synergie." Die integraliteit moet Utiliteit en Techniek verder samenvoegen tot Utiliteit.
..."KPI's duurzaamheid zodat resultaat meetbaar is."
Het voorwoord van de bestuursvoorzitter sluit met de opmerking dat niet alleen financiële basis stabiel is (o.a. EV) maar ook "de culturele basis: werknemers werken met plezier en met een geel hart voor de onderneming..." Met diversiteit bedoelt het bedrijf het percentage vrouwen, dat nog niet de norm heeft bereikt van 12% Informatie over het percentage vrouwen als manager is dan nog een vervolgstap. Wel is er een vrouwennetwerk (La Heijmans).
Het organogram van het bedrijf is functioneel opgesplitst in Wonen (vastgoed, woningbouw), Werken (utiliteitsbouw, techniek) en Verbinden (wegen, civiel)."
Men heeft verder de bedrijfscultuur expliciet een duwtje in de rug gekregen: "De Kr8 van Heijmans" en (dus) setje kernwaarden opgesteld. ACHT (8). Acht kernwaarden is teveel van het goede, maar past dan in het acroniem (Kr8). Anderen gebruiken een acroniem in de vorm van een woord, maar het idee is hetzelfde. Dit speelse geeft vooral aan dat er een nieuwe tijd aanbreekt bij Heijmans. Echt serieus wordt het wanneer de praktijk door conflicten voor een discussie over de waarden gaat brengen.
Aanvullend, maar apart hieraan is er een paragraaf over integriteit en gedrag, waarin via "polls" dilemma's worden besproken. Twee voorbeelden van interne organisatie-dilemma's zijn: aanspreken op dubieus gedrag dat zorgt voor transparantie en (on)aanvaardbaarheid waarmee de organisatie grenzen in gedrag wil duidelijk maken.
De organisatie is begonnen om hiervoor de nodige sociale media (facebook, twitter, yammer, etc) in te zetten. Er is zelfs een bedrijfsblog opgesteld. (Welk bedrijf is dat ook begonnen, maar wist het niet te onderhouden (Maintenance).
Kennis of een soortgelijke formulering is ongetwijfeld een kernwaarde, blijkens de eigen Heijmans Academie.
In 2011 ondergaat het aandeel een koersdaling van meer dan 45%, terwijl Amx ca. 30% daalt.
Dan is er nog de bestuurswisseling. Voorzitter wordt lid Rvb, Vice voorzitter wordt Voorzitter per april 2012.
En door de reorganisatie is het ziekteverzuim hoger (4,66%) dan de laatste jaren (4,2-4,5) hetgeen te begrijpen valt.
In het hoofdstuk duurzaamheid staat de paragraaf "trends" die invloed hebben gehad op het resultaat zorgen voor toekomstige veranderingen. Deze zijn "nieuwe materialen," "recycling," "co-makership en ketenintegratie," "smart energy (decentraal) / mobility (licht enkel wanneer nodig), " en "kwaliteit (ipv prijs)."
Heijmans gebruikt voor dit laatste thema de lean 6 sigma methode.
Ook hier komen dilemma's voor. Een voorbeeld van een extern dilemma (richting klant) is "dat de klant vaak nog niet klaar is voor duurzaamheid." of "dat Heijmans bij inhuur zelf ook let op prijs in minder op kwaliteit."
Alles is op zich duidelijk. Heijmans gaat met vernieuwde energie een nieuwe etape in haar bestaan beginnen. De inspiratie straalt van het verslag af en dat helpt bij de (door)start. Maar dit leidt niet zomaar tot een cultuurverandering. Aandacht voor cultuur begint wanneer een bedrijf succesvol is. Het risico is dat deze vernieuwde aandacht voor cultuur opportunistisch is omdat het tij tegen zit. Zodra het beter gaat vergeet met de kernwaarden (van de acht herinnert men er een of twee) en keert men terug met de business as usual.
Reacties