Waar zit Vopak's Passie?

Vopak is naast Nutreco en Imtech en een paar andere bedrijven sterk favoriet onder beleggers. Het bedrijf groeit dwars door elke crisis heen. EN dus is het moeilijk om een probleem te vinden. Uit het recent gepubliceerde jaarverslag spreekt vertrouwen: in de SWOT analyse komt het kwadrant Zwakte niet voor, enkel Uitdagingen (Challenges).

Die uitdaging zit in de politiek. Daar is Vopak wars van, dat blijkt uit de ontwikkeling van biofuels. Sinds 2005 komt de term Biofuel of biobrandstoffen voor in de verslagen, en tot 2010 toe werden deze nieuwe brandstoffen, waar de tankopslag / ontwerp enigzins aangepast moet worden tov Chemicalieën, als een groeimarkt gezien. Ze stonden onder het hoofdstuk Opportunities. Sinds 2011 zit daar een verandering in; naast de opportunity is Biofuel ook een Challenge geworden. "Het is een markt die door politieke processen wordt gedomineerd: " With regard to biofuels we depend on cross-border legislation and subsidy regulations." Daarmee is de markt voor biofuel minder transparant en minder rechttoe-rechtaan. Minder voorspelbaar? En voor een bedrijf dat bestaat bij de gratie van planningen en control moet dat een hele uitdaging zijn.

Toch benoemt het bedrijf "Passie" als een van de kernwaarden. In het jaarverslag - dat net als bij Imtech en Nutreco snel op de markt kwam - is het moeilijk om die passie te localiseren. Die passie heeft ontgetwijfeld te maken met de business van opslag, maar daar zijn denk ik de traditionele stromen van Olie, Gas en Chemicaliën favoriet boven de moderne en alternatieve varianten als biobrandstoffen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?