Dockwise is uitzonderlijk

Bij de scheepvaart gaat het steeds meer om schaalvoordelen.

 The Eleonora Maersk and the other seven ships in her class are among the biggest ever built: almost 400m long, or the length of four football pitches, and another half-pitch across. The ship can carry 7,500 or so 40-foot containers, each of which can hold 70,000 T-shirts. On the voyage your correspondent took, the Eleonora was carrying Europe’s New Year celebrations: 1,850 tonnes of fireworks, including 30 tonnes of gunpowder.
 To move all this cargo from China to Europe in just over three weeks, the Eleonora boasts the largest internal-combustion engine ever built, as powerful as 1,000 family cars. This engine turns the longest propeller shaft (130m) ever made, at the end of which is the largest propeller, at 130 tonnes. Yet the ship is so automated that it requires a mere 13 people to crew it. Reassuringly, most captains prefer to take a few more.
Most of these vessels will be designed for the Europe-Asia run—now the world’s busiest trade route 
Given the stormy waters that may well be ahead, it seems likely that shippers will seek economies of scale not only from bigger ships but also from mergers. The industry is too crowded, many analysts believe. Smaller firms may soon be swallowed like containers vanishing into the hold of the Eleonora Maersk. (Bron: Economist)

Een uitzondering op dit model is de business van Dockwise. Dat bedrijf is in 1993 opgericht als een fusie tussen Wijsmuller Heavy Transport en Dock Express Shipping en is nu marktleider in zwaar zeetransport.
Net zoals bij normaal zeetransport gaat het om het zo hoog mogelijke Fleet Utilization 68% (in 2011).


Concurrent van Dockwise is het Rotterdamse Fairstar, genoteerd aan de beurs van Oslo. Zij hadden in 2010 een bezettingsgraad van 60%. Over de Fairstar zegt het bedrijf zelf o.a.:
The third building block is Continuous Improvement. Fairstar Heavy Transport NV has implemented processes that ensure periodical review of its performance, focusing on opportunities to improve profitability, efficiency, and customer satisfaction.

Fairstar was onlangs in het nieuws toen ze een opdracht binnensleepte van het "Ichthys LNG project" Daarvoor moet het diverse onderdelen aanvoeren voor de bouw van een platform o.i.d.
Continue improvement is een vaak gebruikt begrip in organisaties en geeft een indruk van de cultuur. Net zoals kernwaarden. Van Dockwise zijn deze - die in 2010 via het Values in Action initiative zijn ingevoerd: Reliable, Innovative, Passionate en Respectful. Passionate en Innovative staan daarbij op gespannen voet met Reliable. Hoe meer passie en drang naar het nieuwe hoe meer het betrouwbare (het oude) in gevaar kan komen. Ongetwijfeld is de organisatie zich van deze spanning bewust.
Wat ik in de waarden mis is wat de business van Dockwise uniek maakt: de focus op uitzonderingen waardoor het anders is dan de traditionele scheepvaart waar veel meer schaalvoordelen belangrijk zijn. In tegenstelling tot de traditionele sleepvaart kan het schip van Dockwise sneller opereren. qua type business  zou wendbaar of agile beter passen als kernwaarde dan innovative dat vaak een cliché is.

We houden Dockwise in de gaten en hopen niet ze niet nog een project misloopt aan de concurrentie.

--
Inmiddels (23 april) is er een bod van Dockwise op bovenstaande concurrent.
Analist Quirijn Mulder spreekt van een interessante stap van Dockwise, maar merkt op dat de twee concerns met elkaar om de tafel moeten gaan zitten alvorens de weg geeffend kan worden voor een overeenkomst. "De culturele verschillen zijn groot en wij kunnen ons voorstellen dat clienten niet enthousiast zijn" (Dow Jones).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?