Met lege blaas in vliegtuig

Eerst naar wc, dan vliegtuig in. De Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways vraagt zijn passagiers eerst naar het toilet te gaan voor zij het vliegtuig in stappen. (Schrijft de Telegraaf vandaag).

Is dit een grap, denk je dan. Niet dus: Doel van de merkwaardige maatregel is de CO2-uitstoot te beperken... Lege darmen en een lege blaas maken lichtere passagiers.... Het experiment is donderdag van start gegaan en wordt een maand lang uitgeprobeerd op 42 vluchten. Als de resultaten meevallen en indien de klanten mee werken, wordt het aantal urine-arme vluchten opgevoerd...

Gaat dit werken is dan de volgende vraag en gaan andere maatschappijen dit ook proberen. Het zou om een zogenaamd first-mover-effect kunnen gaan. Op-en-top managen van verandering.

Positief is allereerst het initiatief. Je moet lef hebben om een verandering te willen bereiken. "Indien de klanten meewerken..." Het vraagt nogal wat van de klant. milieubewustzijn. Dat is enkel positief.

Zo is hier in Spanje een reclame van Carrefour die het gebruik van plastic zakjes tegen moet gaan. "Het duurt 400 jaar voordat een plastik zak afbreekt," verkondigt een documentaire stem.
So what? Recyclen maar. Er is nog genoeg plastik nodig, kan de klant denken.

Gaat de luchtreiziger echter, echt naar de wc? Wil hij er wat voor terugzien (u als luchtvaartmatschappij bespaart nu namelijk brandstof)?

Het grootste punt tegen deze proef is dat er geen structuur achter de verandering zit. Ja er is een motiverende factor (milieu), maar er is net als bij Carrefour ook een kostenfactor waardoor de maatregel minder geloofwaardig overkomt. Gaan de klanten hier echt in mee?

Ik betwijfel het, maar het is aardig geprobeerd. Het beste van deze maatregel is dat het waarschijnlijk - want zo gaat het vaak - leidt tot andere veranderingen die wel echt aanslaan. En dan is het ook prima.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?