Wessanen – Jaarverslag over 2008

“Authenticiteit als handelsmerk”

I - Business. Bestaat uit het aanbieden van merken (zowel eigen als van derden) , bv in Noord Amerika:
Onze Noord-Amerikaanse merkactiviteiten vallen onder de verantwoordelijkheid van drie dochterondernemingen. American Beverage Corporation (ABC) is een vooraanstaande producent van dranken, uiteenlopend van kinderdranken en -sappen tot cocktailmixen. PANOS Brands beheert diverse Wessanen-merken in de categorieën natuurvoeding, etnische specialiteiten en dranken. Het uitbestede Liberty Richter, dat als divisie van World Finer Foods opereert, beheert merken voor derden. Tot de klanten van deze drie bedrijven behoren onder andere supermarktketens, grootwarenhuizen, onafhankelijke kruideniers, natuurvoedingswinkels, gespecialiseerde/etnische winkels en de horeca.

Naast deze zogenaamde “branded” activiteiten treedt wessanen ook op als distributeur b.v. in Europa:
Onze distributiebedrijven in Europa verspreiden zowel onze eigen Health- en Premium Taste-producten als merken van derden en bevoorraden natuurvoedingswinkels en supermarkten. Natudis bedient retailers in Nederland, België en Luxemburg, Tree of Life UK speelt dezelfde rol in de Engelse en Ierse markt.


II - Organisatie. Zelf doen of samenwerken met derden?
Wessanen maakt gebruikt van partners bij de productie; 61% van totaal productievolume geproduceerd door Wessanen en 39% is uitbesteed aan derden.
Echter bij de distributie is de benadering anders: 31 miljoen km is het
Totale transportafstand in 2008 “met eigen wagenpark.”
Kennis delen met partners. Tree of Life NA, ons Noord-Amerikaanse distributiebedrijf, maakt gebruik van verfijnde software om de duizenden voorraadlijnen bij te houden die in zijn magazijnen worden opgeslagen. Het bedrijf heeft zijn IT-functionaliteit nu uitgebreid met een extra service voor de bedrijven voor wie het distributieactiviteiten uitvoert. Met de Online Analysis Kit (OAK Basic) kunnen deze partners cruciale commerciële gegevens bekijken, zoals mutatierapporten, voorraadniveaus en verkooptrends. Deze service is zo goed ontvangen door de partners dat zij inmiddels is uitgebreid tot de OAK HD, die nog meer informatie verschaft maar ook webseminars aanbiedt waarmee bedrijven hun medewerkers kunnen trainen in verkoopoptimalisatie.

Ontwikkelingen op management vlak:
Het bedrijf wordt geleid door Frans Koffrie, die de positie heeft als CEO ad interim. Het gaat om een herstructureringsproces dat Wessanen doormaakt.
In het bericht van de CEO staat:
“In 2008 hebben alle vier de divisies voor het tweede jaar op rij winstgevend gepresteerd. Het herstructureringsproces heeft een solide platform opgeleverd dat als basis fungeert voor een succesvol bedrijf in de sectoren Health en Premium Taste. Het resultaat bleef echter achter, een belangrijke reden om te werken aan verbetering van deze tekortkoming.”

De management structuur is dus tijdelijk in afwachting van definitieve invullling en bestaat uit twee regionaal geleide divisies.
Frans Koffrie: CEO en verantwoordelijk voor de Europese activiteiten (Eerdere functie: bestuursvoorzitter en CEO van Corporate Express)
Frans Eelkman Rooda. CFO (Eerdere functies: CFO van OPG nu Mediq en partner bij McKinsey & Company)
Richard Lane: CEO van de Noord-Amerikaanse activiteiten (Eerdere functies: President van Supervalu’s Eastern Region)

Wessanen doet verslag van de diversiteit (man-vrouw-verdeling) en daaruit blijkt dat de verdeling man-vrouw onder managers hoger is dan onder werknemers.

Job satisfaction of employee-engagement? Net als andere grote bedrijven richt Wessanen zich ook op commitment iipv satisfaction:
“Meer dan 50% van onze medewerkers heeft deelgenomen aan het Employee Engagement Survey, een sterke toename ten opzichte van 2007.”
En ook Teamwork staat op de agenda:
In 2008 is er concernbreed een Teamwork Incentive Program geïntroduceerd dat goed projectmanagement en teamwerk stimuleert en beloont.

Merkactiviteiten
- Drie jaar geleden kozen wij er bewust voor om het profiel van onze merken in de markt te versterken.
- nieuwe categorieën aangeboord en gezocht naar manieren om onze portfolio via innovatie te verbeteren.
- doorgegaan op de weg van internationalisering van onze merken (lancering Whole Earth in Duitsland en Nederland)
- We hebben onze gespecialiseerde kennis van markten benut om nieuwe producten en marketingtechnieken te ontwikkelen en nieuwe productcategorieën te introduceren, bijvoorbeeld maaltijdcomponenten, de Japanse keuken en voeding en dranken op basis van rijst.

Distributieactiviteiten
- Tree of Life North America (TOL NA) is verantwoordelijk voor circa de helft van Wessanens jaaromzet en is als zodanig van cruciaal belang voor het totale resultaat van het Concern. De belangrijkste drijfveren achter de prestaties van TOL NA zijn ‘category management’-expertise, succesvolle inpassing van nieuwe technologie en het vermogen tot verbetering van de procesefficiency.
Het belangrijkste is evenwel dat TOL NA in de markt opnieuw de reputatie geniet van een goed bedrijf waarmee men graag samenwerkt. Hierdoor heeft het bedrijf nieuwe partners aan zich weten te binden aan beide uiteinden van de pijplijn: merkeigenaars die hun
producten willen afzetten via winkels in de VS en Canada, en winkeleigenaars die op zoek zijn naar omzetverhogende producten met goede marges.

Macro-economische afwegingen
Deze positieve trends vallen samen met een wereldwijd verslechterende macro-economische situatie. De snelle neergang raakt ondernemingen in alle sectoren en de
volle impact valt nog niet in te schatten. In onze optiek is het verstandig om te kiezen voor een voorzichtige zakelijke benadering en te werken aan een buffer die ons zal beschermen tegen de ergste gevolgen. Tegen de achtergrond van verslechterende economische omstandigheden hebben wij daarom uit voorzorg kostenbesparende maatregelen getroffen, concernbreed, ter ondersteuning van onze operationele plannen voor 2009. Gezien de huidige economische onzekerheid menen wij dat het nu niet het juiste moment is om specifieke financiële vooruitzichten te geven voor 2009.

Strategische continuïteit
Wij blijven streven naar verwezenlijking van onze strategie op basis van authenticiteit, transparantie en duurzaamheid. Ondanks de economische neergang konden gezonde en
biologische voedingsproducten in 2008 opnieuw rekenen op groeiend enthousiasme onder de consumenten aan weerszijden van de Atlantische Oceaan. Onze klanten
nemen onze producten af vanwege onze reputatie als leverancier van authentieke producten waarin pure ingrediënten zijn gecombineerd met natuurlijke smaken. Wij blijven trouw aan ons beleid van transparantie door de dialoog te zoeken met klanten, leveranciers, medewerkers en beleggers. Ook blijven wij streven naar duurzaamheid, omdat dit doel onze economische, sociale en milieuambities op één lijn brengt – en geen van deze elementen vormt een belemmering voor continuering van onze bedrijfsactiviteiten in moeilijke economische omstandigheden.

Localisatie medewerkers:
11% werkt in Nederland, ca. 9% in Frankrijk en ca. 65% in de V.S. en Canada.

Bij de inventarisatie van risico’s wordt onder andere aandacht besteedt aan ICT systemen:
Wessanen heeft diverse ICT-beleidsrichtlijnen opgesteld die strikt moeten worden gevolgd door alle dochterondernemingen. Deze richtlijnen hebben tot doel de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van elektronische informatie te waarborgen. Aangezien de activiteiten van Wessanen in hoge mate afhankelijk zijn van goed werkende informatiesystemen, vinden er audits plaats op de naleving van dit beleid. Met de geleidelijke implementatie van een nieuw centraal ERP-systeem voor onze Europese bedrijfsonderdelen zal de kwetsbaarheid van onze ICT-systemen op middellange termijn afnemen en de efficiency van beheer van de ICT-omgeving en de daardoor ondersteunde bedrijfsprocessen toenemen.
Hieruit blijkt de gedecentraliseerde organisatiestructuur die alleen kan werken als centraal gestuurde systemen en (beleids) principes gebruikt en gevolgd worden.

Belangrijkste ontwikkelingen in het verslag jaar zijn o.a:
• Juli – Wessanen verwerft de Europese activiteiten van So Good, het op een na grootste merk in de Britse markt voor zuivelalternatieven.
• Juli – Tree of Life North America verwerft Apple A Day, een kleine zelfstandige distributeur van biologische wijnen en bieren, gevestigd in Florida.
• September – Wessanen France bereikt overeenstemming met Laboratoires Lehning over de overname van alle door deze onderneming gehouden aandelen Distriborg Groupe.
• Oktober – De handel in aandelen Distriborg Groupe op de beurs van Euronext Parijs wordt opgeschort in afwachting van een openbaar bod op de resterende 0,4% van Distriborgs aandelenkapitaal.

III - Bedrijfsarchitectuur - Herstructurering. Algemeen bedrijfsprofiel:
Koninklijke Wessanen nv is een in Nederland gevestigd multinationaal voedingsmiddelenbedrijf. Ze produceren, vermarkten en distribueren hoogwaardige natuurvoedingsproducten en etnische specialiteiten en zetten deze af in Noord-Amerika en Europa in niche markten (authentieke merkvoedingsproducten in de categorieën Health en Premium Taste).
In 2003 kondigt wessanen een herstucturering aan middels een nieuwe strategie. “Ad Veenhof, voormalig CEO van de Philips-divisie Domestic Appliances & Personal Care, wodt dan – in 2003 - benoemd tot Voorzitter van de Concerndirectie.”

De verandering laat het bedrijfsprofiel ongemoeid.

Het jaarverslag presenteert een vier fasen model waarin de veranderingen gestuurd worden:
Fase I – Herstructurering van alle bedrijven (o.a. “Herstel van geloofwaardigheid”)
Fase II - Ontwikkeling van platforms voor groei (o.a. afslanken infrastructuur en vernieuwen management benadering)
Fase III – Autonome groei (door verbeterd vertrouwen / geloofwaardigheid bij klanten en leveranciers)
Fase IV - Synchronisatie van portfolio (o.a. versterken van
productportfolio via innovatie)

Geloofwaardigheid is daarbij het kernwoord. Op de beurs staat wessanen bekend als bedrijf dat structureel haar uitgesproken verwachtingen niet nakomt.

Hoe verwacht de organisatie de weg te vinden naar de juiste business? Het antwoord is innovatie:
In markten met hevige concurrentie is het moeilijk om belangrijke groei te realiseren. Slechts één methode springt eruit: innovatie. Wij opereren in heel specifieke deelmarkten, namelijk de segmenten Health en Premium Taste. Onze kennis van deze segmenten is onovertroffen en wij bevinden ons in de juiste positie om de veranderende aard van de consumentensmaak nauwgezet te volgen.
Typisch van deze bedrijfsarchitectuur is de geografische verdeling die wat uit balans is (Noord Amerika weegt zwaar in het geheel). Ook is interessant is de duale focus op zowel distributie als productie. De synergie van deze samenstelling wordt niet in het verslag genoemd, maar die zal er ongetwijfeld zijn.

--
14 september 2011. Wessanen stelt de geplande verkoop van de Amerikaanse drankendochter ABC uit vanwege de sterke prestaties van het onderdeel... Volgens Wessanen zou een desinvestering van ABC op dit moment niet de volledige waarde van het onderdeel voor de aandeelhouders opleveren. ABC zou eigenlijk dit jaar worden verkocht. Topman Piet Hein Merckens kan niet aangeven wanneer ABC weer in de etalage wordt gezet maar spreekt van een tijdelijk uitstel van de desinvestering. Hij gaf aan dat het uitstel niet voortkomt uit de huidige crisis. ... Volgens Merckens zal ABC in de toekomst meer kopers interesseren. ... Bij ABC werd in 2009 fraude geconstateerd. (Bron)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?