Herman rust even uit


Mooi interview van Matthijs van Nieuwkerk met Herman Brusselmans. Deze laatste gaat twee jaar in stille opsluiting. Net nog even zijn een-en-vijftigste roman gepubliceerd. "Uitrusten, ik dacht dat dat voor mensen was die in de bouw werkten of in een kamp hadden gezeten. Niet dat het was voor schrijvers zoals ik..."

Het zijn natuurlijk niet alleen die 51 boeken, maar ook wekelijks de columns in Humo. En zoals Matthijs stelde, altijd maar de entertainer spelen. Die duale productieve rol, zou het daarin zitten, de vermoeidheid? "Het denken over sex is wel vermoeiend," vertelde Herman. Dat zal het wel zijn. Er gaat geen column voorbij of het gaat wel over poepen, het Vlaamse poepen dan.
Ben benieuwd of hij na twee jaar rust met een andere stijl komt.



-- 7 april 2016
Het antwoord daarop is ... "weet niet" of zijn stijl veranderd is maar wel dat hij weer gaan schrijven is. In dit interview uit 2014 heeft hij 63 boeken geschreven.

... Ik ben in het kader van onderzoek deze video tegengekomen. Brusselmans zegt daar oa.
- "in het westen maken we niets mee, in Syriƫ en Irak misschien, maar de mensen hier ... niets. De werkelijkheid is voor mij niet interessant. Humor is voor mij heel belangrijk." Hij vertelt ook over zijn grote voorbeeld Gerard Reve wiens tactiek hij overneemt in de zin dat hij de lezer in het duister laat of het nu wel of niet waar is wat hij schrijft. "Meent hij dit nu echt?"

-- op twitter, 15 feb 2023, las ik over het boek, Weg met de literatuur! "geeft enfant terrible Herman Brusselmans zijn visie op binnenlandse en buitenlandse literatuur.

Dit boek handelt over boeken, maar ook over schrijvers, over literaire deontologie, over het leven zelve, over Herman Brusselmans en zijn oeuvre, over de kwellende vraag waarom er zo oneindig veel onzin aan het papier wordt toevertrouwd. en over onschatbaar veel andere zaken...

'Ik heb in tijden niet meer zo gebruld van het lachen als bij het lezen van dit boek.' Ed van Eeden. Utrechts Nieuwsblad" (bron: https://www.bol.com/nl/nl/f/weg-met-de-literatuur/30006105/)




Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?