Obama stopt censuur

Pardon? Censuur in de VS? Beter geïnformeerden waren hier natuurlijk van op de hoogte. Onder het Regime van Bush was het niet geoorloofd om een reportage uit te zenden van de oorlogsslachtoffers van Afghanistan. Obama heeft aan die censuur nu een einde gemaakt.

Hoe kwam deze verandering tot stand vraag ik me dan af? Het is namelijk wel zo respectvol om de slachtoffers te eren.
gorba
Dit bericht staaft mijn mening dat de VS niet veel beter is dan China als het gaat om betrouwbaarheid. In China wordt er dagelijks gecensureerd in de VS is er een grote behendigheid in het verkopen van het nieuws. niet voor niets komen de meeste bedrijfstrainingen gericht op positivisme en verkooptechnieken uit het Westen.

Maar wat ik me dan afvraag is: hoe betrouwbaar is al die informatie die we vanuit de VS krijgen over de status van de economie zoals de groei van BBP, over de werkloosheid van slechts ca. 10% en dergelijke?

Een aardig voorbeeld hoe de Amerikaan zijn product verkoopt wordt duidelijk als u er een supermarkt in loopt. Net als in Europa kost daar een tube tandpasta ca. een dollar (hier een euro); "99 cent" pronkt het prijskaartje. Echter bij afrekening aan de kassa betaalt men hier daadwerkelijk die ene euro. In de VS komt er dan nog btw bij. U bent namelijk gefopt en vertrekt de supermarkt met 1,17 minder in uw zak.

Dat heet marketing.

Wat zegt mij dit? Vooral dat ik hier mijn Europese identiteit ontwaar; de typische (Germaanse?) sceptische natuur. Het zij zo.
Voor wat betreft de crisis en de gevolgen en hoe het verder moet, zou ik zelf niet teveel op de verhalen uit de VS vertrouwen.

Maar wat Obama doet is wel te zien als een grote verandering. Ik moet opeens en voor het eerst denken aan Gorbatsjov en zijn veranderingen in Rusland destijds.

---
6 november. De BBC geeft haar mening op de ontwikkelingen in de VS en het financiële systeem. De verslaggever vraagt zich af waarom de rente niet omhoog gaat, "nu de recessie achter de rug is." Hij geeft een parallel met de patiënt in het ziekenhuis - die is wel genezen, maar mag nog niet vertrekken.
De echte reden moet dan ook anders zijn. Bernanke bemoedigt de carry trades door de goedkope dollar en zorgt er zo voor dat de Amerikaanse banken hun reserves weer op peil kunnen krijgen. En dat is goed voor de economie, want zonder een gezonde bankensector komt er geen groei.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?