Arts profileert zich

Ziekenhuizen namen de eerste stap in het profileringsproces. Het was niet langer voldoende om als ziekenhuis enkel in de telefoongids te staan. Sinds een aantal jaren is een profileringsproces op gang gekomen waar de specialisaties van het ziekenhuis uitgebreid verkondigd worden. Dit proces kwam op gang om mee te gaan met de verandering dat ziekenhuizen keuzes moesten gaan maken; niet langer alles doen, maar gericht profileren op specialiteiten. 

Nu is de arts ook aan de beurt. Die stond nog lang in de schaduw, maar begint zich nu ook te profileren. Elke arts in het land zijn eigen website met daarin zijn USP: wat onderscheid mij van de massa, waar voor kunt u bij mij terecht?

Een ontwikkeling die past bij de veranderde tijd: de arts stopt zo meer tijd in informatie en communicatie en verbetert zo het verkoopproces.

En er is natuurlijk de Internet ondersteuning, door een slimme ondernemer die deze trend zag aankomen; het netwerk van artsen:
--
En eind mei 2010 zien we ook een andere kant:
'Artsen snuffelen internet af naar informatie over patiënten'
Utrecht - Om te achterhalen of patiënten de waarheid spreken, googlen artsen, psychologen en ander zorgverleners regelmatig er lustig op los. Dit meldt het Nederlands Dagblad dinsdag.
Medisch ethici Maartje Schermer en Evert van Leeuwen zeggen dat het google-gedrag van artsen de vertrouwensband tussen hulpverlener en patiënt kan schaden. Zijn collega Schermet beaamt dit en stelt in het dagblad dat 'Een arts niet uit nieuwsgierigheid of erotische interesse voor de patiënt het net moet afzoeken', aldus Schermer.
Volgens Van Leeuwen is het nog niet zo erg als in Amerika, waar hulpverleners openlijk toegeven de gangen van patiënten op het net te controleren, maar volgens de artsenfederatie KNMG bestaan er in Nederland nog geen richtlijnen over het gebruik van internet door artsen.


--
2009/06/meer-huisarts-en-minder-specialist

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?