C, S en M

Het is ongelooflijk hoe vaak websites van professionele bedrijven manco's laten zien. Zo stuurt CSM mij onderstaande informatie nadat ik een vraag op de website heb achtergelaten: investor.relations@csmglobal.com The recipient's e-mail address was not found in the recipient's e-mail system. Microsoft Exchange will not try to redeliver this message... 
CSM was lange tijd de beurs-lieveling; geen spectaculaire groei, maar onopvallende stabiele koersstijgingen. Sinds 2001 is de groei van het aandeel gestopt en de huidige koers bevindt zich op het niveau van 2009, hetgeen een koers is die teruggaat tot 1994. De bearmarkt is aan CSM niet voorbij gegaan. 

In 2004 wordt de business aangescherpt met de verkoop van de Divisie Suiker Confectie: Now that CSM is transforming into a global player in Bakery Supplies & Food Ingredients, we are gearing up to face huge challenges. This phase is characterized by three key themes: Restructuring, Divestment and Growth... On 31 December 2004, the total CSM workforce numbered approximately 13,200 with around 11,500 employed outside the Netherlands. After the announced sale of the Sugar Confectionery Division these figures will fall to approximately 9,200 with around 7,900 employed outside the Netherlands (AR 2004) 

In 2005 treeds de huidige CEO Gerard Hoetmer aan, die afkomstig is van Unilever Foods. Uit de Board of Management verdwijnen Vink, Olieman en Hendriks. ... De samenvoeging in de VS van drie werkmaatschappijen tot één efficiënte onderneming, H.C. Brill, waarmee onze marktpositie kon worden versterkt. Daarnaast ontstonden synergie-effecten door het bundelen van twee afzetkanalen (‘in-store’ en ‘out-of-home’) in één bedrijf. (CSM JV 2005)
 “The new, hands-on mindset at CSM. We deliver on our promises. We have streamlined the organization by closing factories or merging companies, saving on overheads, and building new structures that are more in tune with the customer. PURAC, for example, now has much better contact with its customers. (CEO Gerard Hoetmer, JV 2006)
 In 2010 bestaat het Board of Management uit de marktconforme opstelling, CEO (Gerard Hoetmer) en CFO (Koos Kramer). Het bedrijf heeft kernwaarden opgesteld (Passion, Partnership, Performance), maar uit jaarverslagen komt cultuur beperkt voor.

In 2005 spreekt het verslag over een cultuurverandering, maar geeft niet aan wat die behelst. In 2006: What needs to change in the CSM culture? “We need to be bolder, more pro-active and more innovative to stay ahead of the competition. The poor results in the recent past have left scars, undermining the self-confidence of our people. We need to get it back. We have a number-one position and that’s where we intend to stay. There are excellent career prospects at CSM. We have clear aims with rights and obligations. We need to deliver results 

Geen cultuurprobleem dus, of in ieder geval is cultuur geen issue. En dan lezen we dit:
CSM nv "is overtuigd van het groeipotentieel van de bestaande activiteiten" van het bedrijf, zegt een woordvoerster donderdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst in reactie op een analistenrapport, waarin wordt gesuggereerd dat het bedrijf beter kan worden opgesplitst. Een opsplitsing van CSM in drie aparte bedrijven levert aandeelhouders aanzienlijke meerwaarde op, zegt Marco Gulpers van ING Equity Research. De ING-analist calculeert dat een opsplitsing in Bakery Europa, Bakery US en de Purac-melkzuuractiviteiten op basis van omzet minus nettoschuld EUR18,50 per aandeel kan opleveren. Het aandeel staat donderdag rond 14.05 uur 0,3% in de plus op EUR11,22. De ING-analist, die de afgelopen dagen met institutionele beleggers heeft gesproken, zegt tegen Dow Jones Nieuwsdienst dat breed wordt aangedrongen op een splitsing en dat na twee winstwaarschuwingen in enkele maanden het vertrouwen in het CSM-management zoek is. "Wij zijn altijd bereid tot een open dialoog met onze aandeelhouders", zegt de woordvoerster van CSM in reactie hierop. ... De CSM-woordvoerster duidt op het zwakke consumentenvertrouwen en de gestegen grondstofprijzen als hoofdoorzaken van de neerwaartse bijstelling van de outlook voor 2011. ... - Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst October 13, 2011 Copyright (c) 2011 Dow Jones & Company, Inc. 

Zodra het slecht gaat dragen externe betrokkenen, waaronder adviseurs, analisten die ook moeten leven en investeerders die nog verder van de business van een bedrijf af staan mogelijke oplossingen aan. De groei van CSM doet denken aan die van Ahold en Aegon: een divisie in de VS die nauwelijks geïntegreerd wordt. Desinvesteringen zijn dan eenvoudig, maar de vraag rijst dan al snel of het een coherent geheel vormt. Ook de bedrijfsnaam Purac (onlangs weer in het nieuws i.v.m. barnsteenzuur en samenwerking BASF) die zelfstandig door de jaarverslagen heen zwerft duidt daarop.

Dan maar splitsen? Ik zou niet teveel luisteren naar analisten en investeerder. Toch kan men zich afvragen of de transformatie van Suikerproducent naar Bakkerij-leverancier is gelukt. Daarvoor moet men dan enkel naar de koers van CSM kijken en deze afzetten tegen die van Lotus Bakeries.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?