Samsung als nieuw voorbeeld
De Economist schrijft dat Samsung voor Azië het nieuwe modelbedrijf wordt.
Small wonder others are keen to know the secret of Samsung’s success. China sends emissaries to study what makes the firm tick in the same way that it sends its bureaucrats to learn efficient government from Singapore. To some, Samsung is the harbinger of a new Asian model of capitalism. It ignores the Western conventional wisdom. It sprawls into dozens of unrelated industries, from microchips to insurance. It is family-controlled and hierarchical, prizes market share over profits and has an opaque and confusing ownership structure. Yet it is still prodigiously creative, at least in terms of making incremental improvements to other people’s ideas: only IBM earns more patents in America. Having outstripped the Japanese firms it once mimicked, such as Sony, it is rapidly becoming emerging Asia’s version of General Electric, the American conglomerate so beloved of management gurus (Economist - Management Thinking).
Een hoogleraar van de universiteit van Eindhoven die zich richt op de productieve kanten van innovatie uitte in een meeting dat Philips veel van Samsung kon leren. Misschien is de tijd voorbij dat westerse bedrijven uit de VS maar in ieder geval uit Europa de voorbeeldfunctie verliezen. Wie weet.
Hoe dan ook zijn Samsung en Philips nauwelijks te vergelijken.
Samsung presenteert zichzelf in jaarverslagen als Samsung electronics. Philips vermijdt het woord electronica liever en zoekt de hogere marges in exclusief design.
Ook is de diversiteit van de Samsung business uniek voor Europa. Het bedrijf telt maar liefst acht (8) business divisies:
- Visual Display ("Sophisticated smart" TVs)
- IT Solutions (o.a. laptops & printers)
- Digital apliances (zoals koelkasten en wasmachines).
- Mobile communication
- Telecomunication solutions (4G)
- Digital imaging (Foto camaras)
- Semiconductors (Dram, flash geheugenchips, etc)
- LCD
De business van Siemens is ook meer divers dan die van Philips, maar werkt bij de productie meer samen met andere partijen; voor wasmachines o.a. met Bosch.
De business units zijn sterk productgericht.
Nergens in de twaalf jaarverslagen is te vinden hoeveel mensen bij het bedrijf werken.
De kernwaarden van het bedrijf zijn niet erg origineel, People, Excellence, Change (als kernwaarde komt deze weinig voor), Integrity... Co-prosperity is wel uniek: dit is op te vatten als een coöperatieve gedachte waarin anderen meedelen in het succes:
The bets that Samsung Electronics placed on DRAM chips, liquid-crystal display screens and mobile telephones paid off handsomely. In the next decade the group plans to gamble again, investing a whopping $20 billion in five fields in which it is a relative newcomer: solar panels, energy-saving LED lighting, medical devices, biotech drugs and batteries for electric cars. Although these industries seem quite different from each other, Samsung is betting that they have two crucial things in common. They are about to grow rapidly, thanks to new environmental rules (solar power, LED lights and electric cars) or exploding demand in emerging markets (medical devices and drugs). And they would benefit from a splurge of capital that would allow large-scale manufacturing and thus lower costs. ...
Desondanks - schrijft de economist - is het succes van dit type chaebol niet gegarandeerd, want Daewoo ging aan de grote diversificatie ten onder. Aan de omzetontwikkeling van Samsung te zien duurt het succes nog even voort...
--
Hoe inopportuun is deze post, nu vannacht Steve Jobs is overleden en Samsung in gevecht was met Apple over patenten...
Samsung, de Zuid-Koreaanse elektronicagigant die met Apple in een juridische strijd verwikkeld is over patenten voor smartphones, heeft zijn medeleven betuigd na het nieuws van het overlijden van Steve Jobs.
Jobs was een 'innoverende geest' die in de herinnering zal voortleven door zijn 'talloze revolutionaire veranderingen in de informatie-technologie-industrie', zei Samsung donderdag.
Apple en Samsung leven in onmin met elkaar sinds de Californische producent van onder andere de iPhone en de iPad in april naar de rechter stapte met de claim dat de Zuid-Koreaanse fabrikant met diens smartphone Galaxy ontwerpen van Apple kopieerde. Een dag voor Jobs' heengaan dreigde Samsung op zijn beurt met juridische stappen in Frankrijk en Italië om de verkoop van de nieuwste iPhone tegen te houden (Vk).
-- 31 oktober 2011
Zuid-Korea straft makers lcd-schermen Zuid-Korea straft tien fabrikanten van platte beeldschermen voor het maken van prijsafspraken. De ondernemingen, waaronder Samsung en LG, moeten boetes betalen van in totaal 194 miljard won (ruim 124 miljoen euro). Dat heeft de Zuid-Koreaanse mededingingsautoriteit FTC zondag laten weten aan persbureau Yonhap. Bestuurders van de tien bedrijven kwamen tussen 2001 en 2006 ongeveer 200 keer bij elkaar. Samen hielden ze de prijzen van lcd-schermen voor computers, laptops en televisies kunstmatig hoog.
Small wonder others are keen to know the secret of Samsung’s success. China sends emissaries to study what makes the firm tick in the same way that it sends its bureaucrats to learn efficient government from Singapore. To some, Samsung is the harbinger of a new Asian model of capitalism. It ignores the Western conventional wisdom. It sprawls into dozens of unrelated industries, from microchips to insurance. It is family-controlled and hierarchical, prizes market share over profits and has an opaque and confusing ownership structure. Yet it is still prodigiously creative, at least in terms of making incremental improvements to other people’s ideas: only IBM earns more patents in America. Having outstripped the Japanese firms it once mimicked, such as Sony, it is rapidly becoming emerging Asia’s version of General Electric, the American conglomerate so beloved of management gurus (Economist - Management Thinking).
Een hoogleraar van de universiteit van Eindhoven die zich richt op de productieve kanten van innovatie uitte in een meeting dat Philips veel van Samsung kon leren. Misschien is de tijd voorbij dat westerse bedrijven uit de VS maar in ieder geval uit Europa de voorbeeldfunctie verliezen. Wie weet.
Hoe dan ook zijn Samsung en Philips nauwelijks te vergelijken.
Samsung presenteert zichzelf in jaarverslagen als Samsung electronics. Philips vermijdt het woord electronica liever en zoekt de hogere marges in exclusief design.
Ook is de diversiteit van de Samsung business uniek voor Europa. Het bedrijf telt maar liefst acht (8) business divisies:
- Visual Display ("Sophisticated smart" TVs)
- IT Solutions (o.a. laptops & printers)
- Digital apliances (zoals koelkasten en wasmachines).
- Mobile communication
- Telecomunication solutions (4G)
- Digital imaging (Foto camaras)
- Semiconductors (Dram, flash geheugenchips, etc)
- LCD
De business van Siemens is ook meer divers dan die van Philips, maar werkt bij de productie meer samen met andere partijen; voor wasmachines o.a. met Bosch.
De business units zijn sterk productgericht.
Nergens in de twaalf jaarverslagen is te vinden hoeveel mensen bij het bedrijf werken.
De kernwaarden van het bedrijf zijn niet erg origineel, People, Excellence, Change (als kernwaarde komt deze weinig voor), Integrity... Co-prosperity is wel uniek: dit is op te vatten als een coöperatieve gedachte waarin anderen meedelen in het succes:
- People. Quite simply, a company is its people. At Samsung, we’re dedicated to giving our people a wealth of opportunities to reach their full potential.
- Excellence. Everything we do at Samsung is driven by an unyielding passion for excellence—and an unfaltering commitment to develop the best products and services on the market.
- Change. In today’s fast-paced global economy, change is constant and innovation is critical to a company’s survival. As we have done for 70 years, we set our sights on the future, anticipating market needs and demands so we can steer our company toward long-term success.
- Integrity. Operating in an ethical way is the foundation of our business. Everything we do is guided by a moral compass that ensures fairness, respect for all stakeholders and complete transparency.
- Co-prosperity. A business cannot be successful unless it creates prosperity and opportunity for others. Samsung is dedicated to being a socially and environmentally responsible corporate citizen in every community where we operate around the globe.
... deze kernwaarden verklaren geen succes. De inzet op bepaalde business trends wel:
Desondanks - schrijft de economist - is het succes van dit type chaebol niet gegarandeerd, want Daewoo ging aan de grote diversificatie ten onder. Aan de omzetontwikkeling van Samsung te zien duurt het succes nog even voort...
--
Hoe inopportuun is deze post, nu vannacht Steve Jobs is overleden en Samsung in gevecht was met Apple over patenten...
Samsung, de Zuid-Koreaanse elektronicagigant die met Apple in een juridische strijd verwikkeld is over patenten voor smartphones, heeft zijn medeleven betuigd na het nieuws van het overlijden van Steve Jobs.
Jobs was een 'innoverende geest' die in de herinnering zal voortleven door zijn 'talloze revolutionaire veranderingen in de informatie-technologie-industrie', zei Samsung donderdag.
Apple en Samsung leven in onmin met elkaar sinds de Californische producent van onder andere de iPhone en de iPad in april naar de rechter stapte met de claim dat de Zuid-Koreaanse fabrikant met diens smartphone Galaxy ontwerpen van Apple kopieerde. Een dag voor Jobs' heengaan dreigde Samsung op zijn beurt met juridische stappen in Frankrijk en Italië om de verkoop van de nieuwste iPhone tegen te houden (Vk).
-- 31 oktober 2011
Zuid-Korea straft makers lcd-schermen Zuid-Korea straft tien fabrikanten van platte beeldschermen voor het maken van prijsafspraken. De ondernemingen, waaronder Samsung en LG, moeten boetes betalen van in totaal 194 miljard won (ruim 124 miljoen euro). Dat heeft de Zuid-Koreaanse mededingingsautoriteit FTC zondag laten weten aan persbureau Yonhap. Bestuurders van de tien bedrijven kwamen tussen 2001 en 2006 ongeveer 200 keer bij elkaar. Samen hielden ze de prijzen van lcd-schermen voor computers, laptops en televisies kunstmatig hoog.
Reacties