Waar woont het ziekenhuispersoneel (van JBZ)?

In het kader van de nieuwbouw van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) geeft de organisatie inzicht in de veranderingen. Onder andere geeft ze een beeld van de huidige verspreiding van haar medewerkers. Daarbij maakt ze net als andere ziekenhuizen de indeling in drie categorieën: artsen & specialisten, verplegend personeel en ondersteunend personeel.

Grootste werkgever in de regio. Het ziekenhuis is met 4000 medewerkers en 240 medisch specialisten de grootste werkgever in de regio. Vrijwel alle medische specialisaties zijn vertegenwoordigd. Jaarlijks verzorgen we meer dan 500.000 polikliniekenbezoeken en ruim 60.000 ziekenhuisopnames.
... JBZ is als één van de grootste opleidingsziekenhuizen in Nederland aangesloten bij de Stichting Topklinische Ziekenhuizen (STZ). Kenmerkend voor een STZ-ziekenhuis is dat behalve hoogwaardige patiëntenzorg ook opleiding en onderzoek tot de kerntaken behoren.

In die zin ligt het takenpakket van JBZ uitgebreider dan een normaal streekziekenhuis. De distributie van het personeel voldoet intuïtief aan het profiel van het bedrijf. Voor de rekrutering van verplegend personeel is het niet nodig noch slim om buiten de regio op zoek te gaan. Hoe dichterbij het verplegend personeel woont, hoe beter ze kan zorgen want het werk is al vermoeiend genoeg. Daarnaast is de meerwaarde van een top-verpleger (m/v) die verder weg zou wonen, nauwelijks concreet te maken. Bij de productiviteit van zorg gaat het vooral om een service-niveau en speelt kwaliteit een ondergeschikte rol. De kwaliteit zit opgesloten in het beschikbaar zijn ... en dat de patiënt dus niet onnodig hoeft te wachten. Hoe kleiner de woon-werk-afstand hoe beter. Voor ondersteunend personeel geldt dit in mindere mate. Hier zou je kunnen stellen dat een specialist op het gebied van organisatie, beheer, ICT, Financiën, etc best wel extra toegevoegde waarde kent. Maar aan de andere kant is dit specialisme niet zo uniek dat de ziekenhuis-ondersteuning extreem grote woon-werk-afstand vereist. De complexiteit van het ziekenhuis zit vooral in de diversiteit van haar specialismes. Deze laatste groep van professionals is het meeste verspreid buiten de streek waarin het ziekenhuis "opereert." hier is nog een onderscheid te maken tussen de specialist in vast dienstverband en specialist die vanuit een maatschap werkt. Sommige uit deze laatste categorie werken voor meerdere ziekenhuizen hetgeen een van de verklaringen is voor deze grotere afstand tot hun werk. Maar toch: indien de distributie van de artsen overeen zou komen met die van de verpleging, zou u dan denken dat de kwaliteit lager zou zijn, dan bij een distributie die verder uit elkaar ligt.
Wat de distributie ook impliciet aangeeft - buiten dit voorbeeld van JBZ - is dat dichtbij werk wonen een bepaald gemakzucht zou kunnen uitstralen. Dat is speculatief.

Wat het ziekenhuis niet laat zien is de distributie van haar patiënten. Waar komen deze vandaan? Net als het verplegend personeel "gewoon uit de buurt," of komen ze speciaal vanuit Groningen voor de arts, verpleging of organisatie van het JBZ?

Iets over de organisatiecultuur. De gedefinieerde (en belangrijkste) kernwaarden zijn:

  • persoonlijke aandacht;
  • streven naar kwaliteit;
  • innovatie.

De eerste kernwaarde vind ik passend bij het ziekenhuis: aandacht past bij ZORG en persoonlijk is de invulling van klantgericht. "Streven naar kwaliteit," is een traditionele formulering, maar desondanks eveneens passend. Innovatie? dat is typisch een kernwaarde die gebruikt wordt om de boel te verbloemen. De nieuwbouw is 24 juni j.l. operationeel en een nieuwe gebouw is vaak de zichtbare vorm om te laten zien dat zaken veranderen en dat het ziekenhuis met haar tijd meegaat. Toch is het grootste probleem met een kernwaarde als Innovatie dit: hoe zorgt het ziekenhuis bij recrutering van een nieuwe medewerker, uit een van de drie categorieën, dat deze voldoet aan het criterium innovatie? Wat vraagt de personeelchef aan deze persoon?
http://jbz.bd.nl/nieuws/2.877

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?