Büchner: van Sulzer naar AkzoNobel
'Komst Büchner positief voor AkzoNobel,' schrijft de Telegraaf. Ton Büchner, de toekomstige nieuwe topman van AkzoNobel is nog "een beetje een onbekende", maar analist Jan Hein de Vroe van ING ziet zijn komst positief tegemoet. "Een jong persoon, waarschijnlijk energiek, die ook nog getrokken heeft aan M&A bij Sulzer." Büchner is nu bestuursvoorzitter bij het Zwitserse machinebedrijf Sulzer.
Het is opvallend hoe de ene of de andere nieuwe CEO wel of niet zomaar geaccepteerd wordt door de investeerders, beleggers en analisten.
Ik plaats graag wat minder positieve kanttekeningen bij deze keuze.
Allereerst is de marktcapitalisatie van Sulzer vier keer zo klein als Akzo. Sulzer bevindt zich niet in de belangrijkste Zwitserse SMI-index, en de business van het bedrijf is nauwelijks vergelijkbaar met Akzo en heeft meer weg van Siemens dan concurrent BASF. Wel is het een internationale speler en de aanwezigheid in China zien de analisten ook als een pre.
Volgens De Vroe heeft zich bij Sulzer de afgelopen jaren een en ander afgespeeld op het gebied van acquisities. Dit jaar nog deed de onderneming een overname van 858 miljoen franc (ruim 700 miljoen euro), relatief groot voor het bedrijf. Een actiever acquisitiebeleid door AkzoNobel zou De Vroe toejuichen.
Verder moet Büchner gaan werken aan de "perceptie van het aandeel", aldus de analist. "De afgelopen jaren heeft het bedrijf mooie stappen gezet, maar dat is eigenlijk niet te zien in de koers."
Wat vooral positief is is dat Akzo en Hans Wijers geen ruimte heeft gegeven voor veel speculatie over zijn opvolger. Die is er direct gekomen en zonder eerst zijn vertrekt te verkondigen, zoals bij KPN.
Sulzer komt als een degelijk bedrijf over. Het groeit op eigen kracht en vooral ook de laatste jaren door overnames. Sinds 2003 is het bedrijf nauwelijks veranderd, de enige significante modificatie is het afstoten van een Venture (Hexis), dat sinds 2006 op eigen benen is verder gegaan.
De kernwaarden van het bedrijf zijn marktgericht en niet mensgericht:
• Customer partnership. We exceed the expectations of our customers with innovative
and competitive solutions.
• Operational excellence. We perform on the basis of structured work processes and lean principles.
• Committed people. We are committed to high standards and show respect for people.
Dit betekent dat het bedrijf ruimte geeft aan diegene die het beste resultaat weet te bereiken in de business. De huidige CEO is dan ook afkomstig van de divisie met de grootste omzet (pumps). Daarvoor was Büchner divisie manager van het onderdeel Metco. Hij nam daarvoor de plaats in van Thomas Gutzwiller die nog steeds bij het bedrijf werkt maar in een ondergeschikte positie bij Metco. Bij het bedrijf Sulzer is loyaliteit belangrijk. De vorige CEO's en Büchner hebben allen een lange historie bij het bedrijf.
Een belangrijk verschil tussen Sulzer en Akzo is de Single-brand-strategie van de eerste terwijl Akzo een multibrand focus heeft. Sikkens is een van de labels van Akzo.
Dit principe werkt door in de gehele organisatiecultuur en die verschilt dus duidelijk tussen de bedrijven. Akzo heeft een minder nadrukkelijke focus op operational excellence, vooral in de emerging markets waar ze heftige concurrentie krijgt van lokale spelers.
Kortom, dat zijn nogal wat verschillen. Bestuurders van internationale bedrijven nemen graag kennis en ervaring over van concurrenten, zoals Polman van het eveneens Zwitserse Nestle. Cultuur werkt volgens het kopieermechanisme. Wat we in het ene land zien, proberen we vervolgens thuis ook. Dat werkt vaak, maar vaak ook niet.
--
Meer ongelukkig is de plotselinge melding van de oververmoeidheidsverschijnselen van de jonge CEO. "Voor het einde van het jaar (2012) keert hij als CEO terug," schrijft het FD. Hij heeft nu een vraagteken achter zijn naam. Het moet kunnen. Ook een mentale vermoeidheid, maar de bedrijfswereld is keihard. Het zou me niet verbazen als Akzo alvast aan en opvolger zit te denken.
Het is opvallend hoe de ene of de andere nieuwe CEO wel of niet zomaar geaccepteerd wordt door de investeerders, beleggers en analisten.
Ik plaats graag wat minder positieve kanttekeningen bij deze keuze.
Allereerst is de marktcapitalisatie van Sulzer vier keer zo klein als Akzo. Sulzer bevindt zich niet in de belangrijkste Zwitserse SMI-index, en de business van het bedrijf is nauwelijks vergelijkbaar met Akzo en heeft meer weg van Siemens dan concurrent BASF. Wel is het een internationale speler en de aanwezigheid in China zien de analisten ook als een pre.
Volgens De Vroe heeft zich bij Sulzer de afgelopen jaren een en ander afgespeeld op het gebied van acquisities. Dit jaar nog deed de onderneming een overname van 858 miljoen franc (ruim 700 miljoen euro), relatief groot voor het bedrijf. Een actiever acquisitiebeleid door AkzoNobel zou De Vroe toejuichen.
Verder moet Büchner gaan werken aan de "perceptie van het aandeel", aldus de analist. "De afgelopen jaren heeft het bedrijf mooie stappen gezet, maar dat is eigenlijk niet te zien in de koers."
Wat vooral positief is is dat Akzo en Hans Wijers geen ruimte heeft gegeven voor veel speculatie over zijn opvolger. Die is er direct gekomen en zonder eerst zijn vertrekt te verkondigen, zoals bij KPN.
Sulzer komt als een degelijk bedrijf over. Het groeit op eigen kracht en vooral ook de laatste jaren door overnames. Sinds 2003 is het bedrijf nauwelijks veranderd, de enige significante modificatie is het afstoten van een Venture (Hexis), dat sinds 2006 op eigen benen is verder gegaan.
De kernwaarden van het bedrijf zijn marktgericht en niet mensgericht:
• Customer partnership. We exceed the expectations of our customers with innovative
and competitive solutions.
• Operational excellence. We perform on the basis of structured work processes and lean principles.
• Committed people. We are committed to high standards and show respect for people.
Dit betekent dat het bedrijf ruimte geeft aan diegene die het beste resultaat weet te bereiken in de business. De huidige CEO is dan ook afkomstig van de divisie met de grootste omzet (pumps). Daarvoor was Büchner divisie manager van het onderdeel Metco. Hij nam daarvoor de plaats in van Thomas Gutzwiller die nog steeds bij het bedrijf werkt maar in een ondergeschikte positie bij Metco. Bij het bedrijf Sulzer is loyaliteit belangrijk. De vorige CEO's en Büchner hebben allen een lange historie bij het bedrijf.
Een belangrijk verschil tussen Sulzer en Akzo is de Single-brand-strategie van de eerste terwijl Akzo een multibrand focus heeft. Sikkens is een van de labels van Akzo.
Dit principe werkt door in de gehele organisatiecultuur en die verschilt dus duidelijk tussen de bedrijven. Akzo heeft een minder nadrukkelijke focus op operational excellence, vooral in de emerging markets waar ze heftige concurrentie krijgt van lokale spelers.
Kortom, dat zijn nogal wat verschillen. Bestuurders van internationale bedrijven nemen graag kennis en ervaring over van concurrenten, zoals Polman van het eveneens Zwitserse Nestle. Cultuur werkt volgens het kopieermechanisme. Wat we in het ene land zien, proberen we vervolgens thuis ook. Dat werkt vaak, maar vaak ook niet.
--
Meer ongelukkig is de plotselinge melding van de oververmoeidheidsverschijnselen van de jonge CEO. "Voor het einde van het jaar (2012) keert hij als CEO terug," schrijft het FD. Hij heeft nu een vraagteken achter zijn naam. Het moet kunnen. Ook een mentale vermoeidheid, maar de bedrijfswereld is keihard. Het zou me niet verbazen als Akzo alvast aan en opvolger zit te denken.
Reacties