Berlusconi en de Televisie Business
Door het bericht over Endemol vraag ik me af of er een relatie is met de TV-producenten in het algemeen en de afnemende macht van Berlusconi... Is er een dergelijke relatie?
Endemol was destijds op de beurs in Nederland een goedlopend bedrijf. Telefonica nam het later over, maar deed het ook weer van de hand. Daarmee verdween de sector Televisie van de Nederlandse beurs. Jammer.
Hoe kon het misgaan met Endemol? (schrijft Rtl.nl:)
Na de overname in 2007 kreeg Endemol de opdracht mee om elk jaar een hit à la Big Brother te maken. De enige hit van formaat sindsdien is Wipeout.
Wereldwijd wordt er bezuinigd bij televisiezenders: er is minder durf om te investeren in nieuwe formats.
Endemol heeft de boot gemist met het populairste genre van de laatste jaren: de talentenjachten.
John de Mol wordt na zijn vertrek bij Endemol een grote concurrent in Nederland met zijn bedrijf Talpa. En nu concurreert hij ook op de internationale markt met The Voice.
Om nu na te gaan hoe het met televisiebedrijven gaat moeten we uitwijken naar België (RTL Group) of Spanje.
Aan de koers van RTL is te zien dat het - het succes van talentenjachten ten spijt - nooit meer is goed gekomen, een halvering in een decennium. Ook de koersen van Antena3 en Telecinco (nu Mediaset España) zijn gehalveerd. Het lot van Endemol is dus sterk verbonden met dat van de televisiewereld in het algemeen, waar het niet goed mee gaat. Er wordt volop bezuinigd...
In dat licht is het niet vreemd dat Berlusconi nu een grote nederlaag moest incasseren bij een recent referendum (over kernenergie weliswaar). Als business-man heeft hij denk ik een (de) goede tijd meegemaakt, maar ziet nu niet dat de wereld aan het veranderen is. Bij veel ooit succesvolle bedrijven gaat het zo. Uiteindelijk komt ondernemerschap vooral neer op goed begrijpen waarom een bepaalde business (product of service) werkt. Berluscuni heeft destijds TV-producent Telecinco overgenomen en zijn zoon Piero Silvio zit nogsteeds in de raad van commissarissen.
De grote verandering bij televisie is denk ik toch de opkomst van internet (reclame). Men zit inmiddels langer voor de Facebook en Twitterbuis dan voor de ouderwetse TV. En dat merken de TV producenten. E.e.a. zou dus een verklaring zijn voor het afnemen van de macht of invloed van de Italiaanse zakenman. Op het internet lopen nu andere discussie waarover hij nauwelijks nog controle heeft.
... In 2007 wordt Endemol teruggekocht door oud-eigenaar John de Mol samen met de Italiaanse premier Silvio Berlusconi voor 3 miljard euro. De Mol wilde Endemol gebruiken voor internationale distributie voor zijn formats, maar doet dit uiteindelijk zelf met zijn eigen bedrijf Talpa.
We zullen zien hoe het deze speculatie vergaat...
--
17 september. Over Berlusconi zelf is weer voldoende te melden. De Russische president Putin meent dat andere Europeanen jaloers zijn op deze persoonlijkheid, maar het vermeende incident met / over Merkel laat geen twijfel mogelijk: deze leider hoort hier niet thuis. In Zuid-Amerika misschien nog wel.
Een recente boekpublicatie gaat verder op deze verwoestende werking van de Italiaanse leider in: De Plundering van Rome:
El subtítulo de El saqueo de Roma es: De cómo un bonito país con un pasado glorioso y una cultura deslumbrante se sometió a un individuo llamado Silvio Berlusconi: De ondertitel luidt, "hoe hoe een prachtig land met een glorieus verleden en een uitzonderlijke cultuur zich ondeergeschikt maakt aan een figuur als Silvio Berlusconi".
Desondanks denk ik dat we als Europa met Italië en deze SB als geheel - qua diversiteit - beter af zijn. Maar dat is een andere discussie.
Over Mediaset horen we inmiddels (21 september) andere geluiden: mogelijke fraude / plagiaat ... wordt vervolgd...
--
13 november
En over Berlusconi weten we sinds gisteren dat hij afgetreden is. Gedwongen.
Endemol was destijds op de beurs in Nederland een goedlopend bedrijf. Telefonica nam het later over, maar deed het ook weer van de hand. Daarmee verdween de sector Televisie van de Nederlandse beurs. Jammer.
Hoe kon het misgaan met Endemol? (schrijft Rtl.nl:)
Na de overname in 2007 kreeg Endemol de opdracht mee om elk jaar een hit à la Big Brother te maken. De enige hit van formaat sindsdien is Wipeout.
Wereldwijd wordt er bezuinigd bij televisiezenders: er is minder durf om te investeren in nieuwe formats.
Endemol heeft de boot gemist met het populairste genre van de laatste jaren: de talentenjachten.
John de Mol wordt na zijn vertrek bij Endemol een grote concurrent in Nederland met zijn bedrijf Talpa. En nu concurreert hij ook op de internationale markt met The Voice.
Om nu na te gaan hoe het met televisiebedrijven gaat moeten we uitwijken naar België (RTL Group) of Spanje.
Aan de koers van RTL is te zien dat het - het succes van talentenjachten ten spijt - nooit meer is goed gekomen, een halvering in een decennium. Ook de koersen van Antena3 en Telecinco (nu Mediaset España) zijn gehalveerd. Het lot van Endemol is dus sterk verbonden met dat van de televisiewereld in het algemeen, waar het niet goed mee gaat. Er wordt volop bezuinigd...
In dat licht is het niet vreemd dat Berlusconi nu een grote nederlaag moest incasseren bij een recent referendum (over kernenergie weliswaar). Als business-man heeft hij denk ik een (de) goede tijd meegemaakt, maar ziet nu niet dat de wereld aan het veranderen is. Bij veel ooit succesvolle bedrijven gaat het zo. Uiteindelijk komt ondernemerschap vooral neer op goed begrijpen waarom een bepaalde business (product of service) werkt. Berluscuni heeft destijds TV-producent Telecinco overgenomen en zijn zoon Piero Silvio zit nogsteeds in de raad van commissarissen.
De grote verandering bij televisie is denk ik toch de opkomst van internet (reclame). Men zit inmiddels langer voor de Facebook en Twitterbuis dan voor de ouderwetse TV. En dat merken de TV producenten. E.e.a. zou dus een verklaring zijn voor het afnemen van de macht of invloed van de Italiaanse zakenman. Op het internet lopen nu andere discussie waarover hij nauwelijks nog controle heeft.
... In 2007 wordt Endemol teruggekocht door oud-eigenaar John de Mol samen met de Italiaanse premier Silvio Berlusconi voor 3 miljard euro. De Mol wilde Endemol gebruiken voor internationale distributie voor zijn formats, maar doet dit uiteindelijk zelf met zijn eigen bedrijf Talpa.
We zullen zien hoe het deze speculatie vergaat...
--
17 september. Over Berlusconi zelf is weer voldoende te melden. De Russische president Putin meent dat andere Europeanen jaloers zijn op deze persoonlijkheid, maar het vermeende incident met / over Merkel laat geen twijfel mogelijk: deze leider hoort hier niet thuis. In Zuid-Amerika misschien nog wel.
Een recente boekpublicatie gaat verder op deze verwoestende werking van de Italiaanse leider in: De Plundering van Rome:
El subtítulo de El saqueo de Roma es: De cómo un bonito país con un pasado glorioso y una cultura deslumbrante se sometió a un individuo llamado Silvio Berlusconi: De ondertitel luidt, "hoe hoe een prachtig land met een glorieus verleden en een uitzonderlijke cultuur zich ondeergeschikt maakt aan een figuur als Silvio Berlusconi".
Desondanks denk ik dat we als Europa met Italië en deze SB als geheel - qua diversiteit - beter af zijn. Maar dat is een andere discussie.
Over Mediaset horen we inmiddels (21 september) andere geluiden: mogelijke fraude / plagiaat ... wordt vervolgd...
--
13 november
En over Berlusconi weten we sinds gisteren dat hij afgetreden is. Gedwongen.
Reacties