Het cultuurprobleem van het Persoons Gebonden Budget

Op het internet lees ik veel over het PGB en er zijn evenveel voorstanders als dat er tegenstanders lijken te zijn. De voorstanders zijn vaak mensen die spreken uit eigen ervaring.
Mijn ervaring beperkt zich tot mijn eigen zus met een PGB en een kennis die ik een aantal jaren geleden horen vertellen dat ze haar moeder ging verzorgen, en daarom even niet naar een nieuwe baan uitkeek.


Zelf ben ik neutraal ten opzichte van het gebruik van het PGB als systeem. Nederland is er niet uniek in, ook in Engeland gebruikt het NHS hetzelfde systeem. Toch leeft in Nederland meer de neiging om het systeem te misbruiken door het grote aantal natuurlijke bemiddelaars die de Nederlandse volksaard produceert. Desondanks is dat m.i. niet het grootste gevaar voor het systeem.

De grootste bedreiging voor een systeem als het PGB in een zorgomgeving komt door het cultuureffect: Dit soort systemen werken bij economische groei. Nu groeit de gezondheidssector wel, maar juist ook de kosten en dan is een PGB geen oplossing. Bij bedrijven zien we hetzelfde, net na de crisis reageerden alle bedrijven in de gehele wereld met soortgelijke maatregelen: centralisatie en kostenreductie. De grootste-gemene-delen blijkt dan te zijn dat vrijheid alleen werkt bij een positieve conjunctuur. En voor vrijheid is er nu geen ruimte en dat leidt tot weerstand tegen het PGB.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?