Bij USG People gaat het niet enkel om flexibiliteit

Eén op de drie facturen in België wordt te laat betaald. Dat hoorde ik a.d.h.v. een youtube video over IKKI. Ikki is een merk van USGPeople. Vandaag werd bekend dat USG gaat saneren. De details zijn nog niet bekend, maar het is duidelijk dat de marktomstandigheden niet verbeteren.

In 2010 starte USG een project voor de implementatie van SAP om de backoffices te integreren.

USG People heeft SAP SRM in gebruik genomen om haar inkoopproces te standaardiseren en te verbeteren. De uitzendorganisatie heeft als eerste in Nederland versie 7.0 van SAP SRM in gebruik genomen.
USG People heeft SAP gekozen als bedrijfssoftware voor alle backoffice-processen. Voor de inkoop wordt gebruik gemaakt van SAP SRM. ... De nadruk ligt op decentraal inkopen; de organisatie met vele vestigingen biedt nu zoveel mogelijk standaard producten decentraal aan, met daarop toch voldoende controlemogelijkheid... Marieke Pullen, inkoper van USG People: “Door de implementatie van SAP SRM krijgen we inzicht in wat er wordt ingekocht. We kunnen sturen op maximale uitnutting van onze bestaande contracten en krijgen inzicht in nieuwe kansen op inkoopvoordeel. Daarnaast zorgt factuurscanning voor een efficiencyslag in de factuurverwerking, zodat in het totaalproces van purchase-to-pay de optimale situatie kan worden bereikt.”
“De implementatie van SAP SRM 7.0 is voor USG People een belangrijk onderdeel van de doorgevoerde stroomlijning van processen en systemen in onze back-office”, aldus Gerard Grafhorst, programmadirecteur bij USG People (Bron). 

Bij de introductie van een nieuw systeem hoort vaak een uniforme werkwijze en uniformering kan tot arbeidsplaatsreductie leiden.

Doelstelling is het aantal FTE’s op de backoffice over alle werkmaatschappijen met 25% te reduceren. Volgende week brengt USG nadere details over de sanering naar buiten. Zandbergen in het FD van 29 juni: “…we zijn nog in gesprek met de ondernemingsraad”. Zandbergen stelt dat USG: “met minder mensen toe kan door de invoering van nieuwe informatiesystemen op het hoofdkantoor in Almere…daardoor kan er efficienter worden gewerkt”.
Tailleur, Rabobank in het FD. Volgens Tailleur van de Rabobank in het FD van 29 juni is het logisch dat USG fors krimpt. Hij stelt dat na de integratie van Unique en Content de marktvolumes met 30% zijn gekelderd, en daardoor het hoofdkantoor “in een te ruime jas” zit. ... Lex Makkinje van FNV Bondgenoten, die met USG aan een sociaal plan werkt, bevestigt in de Telegraaf dat er gereorganiseerd word op het hoofdkantoor van USG in Almere. Daar verdwijnen volgens hem „nog geen honderd banen”. Daarnaast worden nog ongeveer veertig it’ers ge-outsourced. (Flexservice)

USG staat voor een uitdaging. De bedrijfscultuur is wars van bureaucratie, blijkens ook een van haar kernwaarden, die in 2007 geïntroduceerd zijn; USG noemt deze Business Principles. Die principes kunnen best botsten staat er in de uitleg. Deze handleiding is in zeven talen gedetailleerd en dat geeft aan hoe USG denkt en doet: trouw aan haar principe van local-for-local.

Ten tijden van groei en uitbreiding was die strategie geoorloofd.  USG groeide tot aan 2007 in omzet, mede door een decentrale-aanpak. Maar zijn de business principes nog van deze tijd van marktkrimp en cost-efficiency?
Van de vijf kernwaarden, zal "Ontwikkeling" mogelijk te maken krijgen met de meeste weerstand en conflicten. De anderen; Respect, Gedrevenheid (in het Engels: Passion, Spaans: Passion, Duits: Leidenschaft, ...) Verbondenheid en Resultaatgerichtheid kunnen de tand des tijds wel doorstaan...

-- Update 1 maart 2013.
Vandaag werden de cijfers gepubliceerd over 2012. Op de website van USG people is direct de webcast te vinden, maar niet het gewone persbericht. Niet iedereen wil de webcast zien, maar wil waarschijnlijk wel snel toegang tot de cijfers.
De website van USG is wat dat aangaat matig onderhouden. Het onderdeel results & accounts bij Investor relations, stopt wat cijfers (Key financials) bij het jaar 2008 en voor annual accounts bij het jaar 2009.
Ook de contactpagina van USG nodigt niet uit om te reageren: de bezoeker krijgt vier pagina's met mogelijke opties van individuele vestigingen van USG. Dat geeft direct een beeld hoe het bedrijf gestructureerd en dus georganiseerd wordt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa