Kunstenaar en/of Hoogleraar

Onlangs bezocht ik deze site en werd ik gevangen door verbazing. Niet dat de combinatie van wetenschapper en kunstenaar onmogelijk is, maar zelf kende ik geen voorbeelden. zoekend op het internet naar deze combinatie kom ik terecht bij Vicent Icke, maar die heeft een "eenzijdig" productiviteitsprofiel: hij is onderzoeker in kunst en wetenschap.

De verschillen tussen beide productiviteitsrollen kunnen haast niet groter zijn. De productiviteit van de kunstenaar is allereerst gericht op het creëeren. Zoals in het kunstwerk van de bijgevoegde afbeelding. Het is een lithogafie die de naam nerfeus mee heeft gekregen. Het werk is naast schilderkunst ook taalkunst.

Het schilderij is  onafhankelijk te zien; het heeft geen relatie met andere kunstwerken. Al kan er sprake zijn van een verwijzing naar een andere kunstenaar of kunstwerk, maar daarvoor is een kunstcriticus of historicus nodig om die relatie te duiden.

De hoogleraar mag stijlkenmerken delen met die van de kunstenaar, en vaak is dat ook zo: De hoogleraar mag zich net als de kunstenaar zich een bepaalde vrijheid veroorloven om andere gezichtpunten in te nemen dan andere onderzoekers. Die vrijheid is kenmerkend voor de productiviteit van de kunstenaar - hij is wars van regels, al is hij vaak ook niet vies van overheidssubsidies. De hoogleraar kan zich minder vrijheid veroorloven; hij past in een systeem waar hij wordt afgerekend op "performance-metrics." Zo moet hij een aantal uren lesgeven / doceren, artikelen publiseren, andere onderzoekers opleiden, etc.

Naast productiviteit speelt stijl een rol. De stijl van de kunstenaar kan bijvoorbeeld meer of minder conservatief zijn en ook de hoogleraar heeft een eigen stijl. De combinatie van een coherente stijl die bij een productiviteitsrol past noemen we authentiek. Een aardige vraag is om na te gaan in hoeverre beiden stijlen - van de kunstenaar en hoogleraar - zich verhouden.

Een vraag voor de econoom is vervolgens: wat is de waarde van het bovenstaande kunstwerk. De lithografie kost 250 euro, maar hoeveel zou het waard zijn?

En ander verschil tussen beiden profielen is dat de kunstenaar een officiële amateur is, terwijl de professor een professional is. Echte kunstenaars - zoals Arnon Grunberg - hebben vaak al vroeg hun studie opgegeven omdat deze betrokkenheid bij het echte leven hun zoektocht naar de waarheid beïnvloedt. Daar zit het grootste verschil tussen beiden. De kunstenaar is niet alleen vrij, maar vooral ook onafhankelijk. De hoogleraar is dat veel minder...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa