Jaarverslag 2016: Kas Bank
In 2016 neemt de Kas Bank afscheid van de stropdas. Dat is een van de concrete tekens van de gedaanteverandering van de organisatie:
KAS BANK is transforming from a securities infrastructure provider towards being a client centric support agent. In order to successfully change, we have invested in changing our culture. In 2016 we fortunately completed a the initiative KAS BANK 2 The Next Level. A large part of this program me was focused on core values, core processes and the way we operate to support our clients. This complex programme ran for 1.5 years and was finished on time and within budget;Die verandering is al langer gaande, maar bereikt nu een soort kookpunt. Een belangrijke structuurwijziging die deze verandering draagt is de outsourcing van de IT-"afdeling." Dienstverlener Atos neemt zowel werknemers als bepaalde bedrijfsprocessen van de Kas Bank over.
Daarmee wil de KasBank meer flexibel zijn en haar kosten nog beter onder controle krijgen. Het bedrijf wil meer de focus op de klant zetten, meer op risico management en beter in staat zijn om de resultaten te leveren.
Daarnaast is ook het hoofdkantoor verkocht en gaat het bedrijf vanuit een ander gebouw opereren. "Een nieuwe omgeving, een nieuwe start," met minder verschillende kantoren en open ruimtes wil ze zo beter op de klantwensen kunnen inspelen.
De drie kernwaardes zijn in 2015 geïntroduceerd en moeten de cultuurverandering kunnen voeden;
Committed, Connected en Competent. Om deze waarden zo op uiterlijke vorm te presenteren met drie C's loopt ze wel het risico dat deze kernwaarden net niet genoeg inhoudelijk passend zijn. Bij committed staat als uitleg dat de bank medewerkers begrijpen wat de bank rol betekent, en dat ze verantwoordelijk is, eigenaarschap neemt voor problemen als individueel en als team. Daar zitten een hoop andere kernwaarden in verstopt.
Ik mis persoonlijk de onafhankelijke rol van de bank in deze kernwaarden. Zo wil de bank oa. met Big Data van haar klanten meer business ontwikkelen en de grens van die ontwikkeling zit in de cultuur van de bank, waarin zijn als onafhankelijke en integere speler blijft opereren. Value Creation gebeurt via... Integrity, transparency and independence are important values for our bank. Core principles are:
– Secure, Protect, Develop.
De bank heeft haar business geconcentreerd in Nederland (500 klanten) en is daarnaast in het VK (30 klanten) en in Duitsland (20 klanten) aanwezig. De business van de bank bestaat uit een B2B en Wholesale omgeving, klanten zijn: Pensioenfondsen, Verzekeraars, Vermogensbeheerders, Banken, Charitatieve instellingen en Beleggingsfondsen.
Mede door #Brexit is de outlook voor 2017 voorzichtig: Economic conditions are likely to remain challenging (low interest rates, regulatory uncertainties, etc. Als trend ziet de bank steeds meer regulering waardoor ze extra inkomsten kan genereren. The operating income consists
primarily of interest, commission and results on investments.
Sinds 2015 bestaat de management board uit de CEO, CCO, CCO en CFRO a new Chief Finance and Risk Officer.
De organisatie van de bank is complex, door het bestaan van allerlei "Committees" (asset & liability, credit and client, risk, etc, etc).
Ook al heeft het management de stropdas verbannen, het jaarverslag ademt nog het formele karakter van weleer uit. Er zijn wel interacties met stakeholders, maar die zouden wat meer uitgewerkt kunnen worden, door via een interview wat meer informele informatie te geven. De operational risk manager wordt aangehaald met een quote, There is more to Risk Management than being in control,” maar juist de details blijven hier uit.
Traditioneel was de Kas Bank een status bedrijf, wat ook terugkwam in de titels en prestige van haar voormalige bestuurders. Nu moet de focus maar richting performance, en dat is lastig voor een supportbedrijf, waar kwaliteit en infrastructuur de essentie bepalen; meer dan 100% support kan je niet geven maar elke fout daarin kan grote gevolgen geven.
Als laatste de juridische structuur, deze is als volgt:
--
2010/04/de-office-van-de-kas-bank
KAS BANK is transforming from a securities infrastructure provider towards being a client centric support agent. In order to successfully change, we have invested in changing our culture. In 2016 we fortunately completed a the initiative KAS BANK 2 The Next Level. A large part of this program me was focused on core values, core processes and the way we operate to support our clients. This complex programme ran for 1.5 years and was finished on time and within budget;Die verandering is al langer gaande, maar bereikt nu een soort kookpunt. Een belangrijke structuurwijziging die deze verandering draagt is de outsourcing van de IT-"afdeling." Dienstverlener Atos neemt zowel werknemers als bepaalde bedrijfsprocessen van de Kas Bank over.
Daarmee wil de KasBank meer flexibel zijn en haar kosten nog beter onder controle krijgen. Het bedrijf wil meer de focus op de klant zetten, meer op risico management en beter in staat zijn om de resultaten te leveren.
Daarnaast is ook het hoofdkantoor verkocht en gaat het bedrijf vanuit een ander gebouw opereren. "Een nieuwe omgeving, een nieuwe start," met minder verschillende kantoren en open ruimtes wil ze zo beter op de klantwensen kunnen inspelen.
De drie kernwaardes zijn in 2015 geïntroduceerd en moeten de cultuurverandering kunnen voeden;
Committed, Connected en Competent. Om deze waarden zo op uiterlijke vorm te presenteren met drie C's loopt ze wel het risico dat deze kernwaarden net niet genoeg inhoudelijk passend zijn. Bij committed staat als uitleg dat de bank medewerkers begrijpen wat de bank rol betekent, en dat ze verantwoordelijk is, eigenaarschap neemt voor problemen als individueel en als team. Daar zitten een hoop andere kernwaarden in verstopt.
Ik mis persoonlijk de onafhankelijke rol van de bank in deze kernwaarden. Zo wil de bank oa. met Big Data van haar klanten meer business ontwikkelen en de grens van die ontwikkeling zit in de cultuur van de bank, waarin zijn als onafhankelijke en integere speler blijft opereren. Value Creation gebeurt via... Integrity, transparency and independence are important values for our bank. Core principles are:
– Secure, Protect, Develop.
De bank heeft haar business geconcentreerd in Nederland (500 klanten) en is daarnaast in het VK (30 klanten) en in Duitsland (20 klanten) aanwezig. De business van de bank bestaat uit een B2B en Wholesale omgeving, klanten zijn: Pensioenfondsen, Verzekeraars, Vermogensbeheerders, Banken, Charitatieve instellingen en Beleggingsfondsen.
Mede door #Brexit is de outlook voor 2017 voorzichtig: Economic conditions are likely to remain challenging (low interest rates, regulatory uncertainties, etc. Als trend ziet de bank steeds meer regulering waardoor ze extra inkomsten kan genereren. The operating income consists
primarily of interest, commission and results on investments.
Sinds 2015 bestaat de management board uit de CEO, CCO, CCO en CFRO a new Chief Finance and Risk Officer.
De organisatie van de bank is complex, door het bestaan van allerlei "Committees" (asset & liability, credit and client, risk, etc, etc).
Ook al heeft het management de stropdas verbannen, het jaarverslag ademt nog het formele karakter van weleer uit. Er zijn wel interacties met stakeholders, maar die zouden wat meer uitgewerkt kunnen worden, door via een interview wat meer informele informatie te geven. De operational risk manager wordt aangehaald met een quote, There is more to Risk Management than being in control,” maar juist de details blijven hier uit.
Traditioneel was de Kas Bank een status bedrijf, wat ook terugkwam in de titels en prestige van haar voormalige bestuurders. Nu moet de focus maar richting performance, en dat is lastig voor een supportbedrijf, waar kwaliteit en infrastructuur de essentie bepalen; meer dan 100% support kan je niet geven maar elke fout daarin kan grote gevolgen geven.
Als laatste de juridische structuur, deze is als volgt:
- KAS Trust & Depositary Services B.V. Amsterdam
KAS Servicing B.V.Amsterdam
KAS Participatiemaatschappij B.V. Amsterdam - KAS BANK OG NZVW B.V. Amsterdam
- KAS Europe BVBA Brussels
- KB Deutschland Holding GmbH (in liquidation as per 14 January 2015) Wiesbaden
- KAS Investment Servicing GmbH (in liquidation as per 2 January 2015). Frankfurt am Main
- KAS Securities Ltd. London
--
2010/04/de-office-van-de-kas-bank
Reacties