Jaarverslag 2016: Accell

Het jaarverslag van Accell sprankelt, bv in dit stuk over Sparta:
De ontwikkelingen gaan nu sneller dan ooit. Dat liet Sparta al zien door de e-bike met het internet te verbinden. De ontwerp- en designteams van Sparta zijn ook al vergevorderd met een achterwielmotor met geïntegreerde naaf, draadloos oplaadbare batterijen, nieuwe verlichtingsconcepten en wat daarna komt. Een zelf-rijdende fiets? Ingebouwde routeplanning? Omgevingsgevoelige sensoren? De voorloper in innovatie is klaar voor de komende 100 jaar!

Het enthousiasme klinkt in het hele verslag door. Er zijn in feite weinig veranderingen, de meest in het oog springende is de aanscherping en focus op de Supply Chain, waar veel bedrijven het tegenwoordig over hebben. CEO Takens, neemt na 18 jaar afscheid en laat een mooi groeiend bedrijf achter, en in het dagelijks bestuur treedt een manager speciaal voor Supply Chain aan. Ook category management is nieuw.

De business van Accell is opgedeeld in Fietsen (75% v d omzet) en  Accessoires (25%). De handel in fietsonderdelen en -accessoires kent in tegenstelling tot fietsen geen orderboek maar een 24/7 toegankelijk ordersysteem. De omzet komt voor 21% uit Nederland, 25% uit Duitsland en 39% uit de rest van Europa. De rest 11% en 4% uit Noord Amerika (Canada) en Azië.

In het verslag komen stakeholders an het woord die meer vertellen over de business van Accell, zoals iemand van de European Cyclist Federation, die in Brussel aandacht vraagt voor mobiliteit en duurzaamheid. De fietsbusiness biedt diverse aanknopingspunten voor duurzame groei, als alternatief voor de auto. Deze business biedt in Europa aan 600.000 mensen werk "dat is meer dan de staalindustrie"! Via foto's krijgt de lezer inzicht in de groeimogelijkheden, wanneer je bv een e-bike-delivery ziet voor Domino-pizza's. (Mijn vraag: gebruikt Takeaway.com e-bikes?). Duurzaamheid is een oneindige krachtige partner voor Accell. Ook ziet het bedrijf mogelijkheden in service oplossingen die echter niet uitgewerkt zijn (zoals leasing).
Het verslag gaat in om kerncompetenties, zoals de sterke merken, schaal, innovatiekracht en cultuur die ondernemerschap promoot en dicht bij de klant staat (Lokaal), kernwaarden gebruikt het bedrijf niet. 

"Marketing, distributie en verkoop:"
We hanteren een multi-merken strategie, omdat de
fietsenmarkt voor consumenten per land sterk
verschilt in termen van type- en smaakvoorkeur,
prijsperceptie en distributiewijze. We combineren in elk land één of meerdere nationaal sterke merken met internationale (sport)merken, waarbij we continu streven naar optimalisering van de merkpositionering en  de complementariteit tussen de merken, onderdelen en accessoires. Het bewust aanbieden van  meerdere merken en daarmee een breed assortiment met veel keuzemogelijkheden positioneert ons bovendien goed voor omnichannel. Het daarbij tegelijkertijd kunnen aanbieden van onderdelen en accessoires, met ook een eigen merk, maakt die positie
nog beter.


De omzet in Noord Amerika is in 2016 6% gedaald en via een voetnoot blijkt dat te komen door het faillissement van twee sportcentra's. Welke dat zijn is moeilijk te vinden. Op het internet staat dat in Canada Guru cycles failliet is gegaan in 2016 (is echter een producent) en in 2014 Bixi Bike en Citi Bikes. Beide Canadese bedrijven. Hier zie je dat duurzaamheid niet automatisch altijd overleeft.



De fiets is Complexiteit.
De fiets is vanwege de vele toegepaste materialen, componenten en halffabricaten een complex product. De complexiteit wordt niet minder, omdat de fiets uit steeds meer componenten bestaat, wat leidt tot langere levertijden. Dit geldt zeker voor elektrische fietsen. Integratie van onderdelen en connectiviteit zorgen daarbij voor steeds geavanceerdere frames en het gebruik van meer elektronica. De veranderende vraag van de consument in combinatie met de toenemende
complexiteit van de fiets vraagt om meer en nauwere samenwerking in de keten. Daarnaast draagt ook de vraagontwikkeling door het jaar heen bij aan de complexiteit van de supply chain.


Andere ontwikkelmogelijkheden zijn de connected fiets en Big Data toepassingen. In 2016 heeft het bedrijf een indoor fiets experience hall geopend in Ede.
Hiermee wordt dan duidelijk wat de grootste vijand is van de business van Accell, niet zozeer de bijzonder competitieve markt of de seizoensgevoelige business, maar in feite; het klimaat: De onvoorspelbaarheid van het klimaat, de regen in Nederland is een natuurlijke tegenstander van de fiets, vooral als het om ervaring gaat. Daar staat tegenover het gevoel van vrijheid en de flexibiliteit. Ook van de Accell medewerkers gaat maar 57% op de fiets naar het werk.


De huidige CEO stapt per april op, er is nog geen vervanger. Naast de CEO bestaat het bestuur uit de rollen: CFO, COO en sinds 2015 is er ook een Supply Chain manager, CSCO. Verder geeft het verslag bijzonder weinig informatie over de organisatie. Wel nog wat details over het aantal vrouwen (ca. 30%).
Via de Adresgegevens is het alsnog mogelijk om inzicht te krijgen in de (vooral internationale) structuur, dan blijkt niet alleen de diversiteit in merken maar ook in ondernemingen:

Brasseur S.A. België brasseur-bicycles.com
Cycles Service Nordic  Denemarken cycleservicenordic.com
Cycles France Loire S.A.S. Frankrijk
Cycles Lapierre S.A.S. Frankrijk cycles-lapierre.fr
Currie Tech Corp. Verenigde Staten currietech.com
Comet Distribuciones Comerciales S.L. Spanje comet.es
Accell Group N.V. Nederland accell-group.com
Accell Suisse AG Switzerland accell-suisse.ch
Accell North America Inc Verenigde Staten
Accell Nederland B.V. Nederland accellnederland.nl
Accell Hunland Kft. Hongarije accell-hunland.hu
Accell Bisiklet A.S. Turkije accellbisiklet.com.tr
Accell Asia Taiwan Co., Ltd. Taiwan
Ghost-Bikes GmbH Duitsland ghost-bikes.com
Winora-Staiger GmbH Duitsland winora-group.de
E. Wiener Bike Parts GmbH Duitsland  bike-parts.de
Vartex AB Zweden vartex.se
Tunturi-Hellberg Oy Ltd Finland tunturi.fi
Swissbike Vertriebs GmbH Switzerland
Raleigh Canada Ltd Canada raleigh-canada.ca

Raleigh UK Ltd Verenigd Koninkrijk - raleigh.co.uk

Hongarije en Turkije zijn hierbij productielocaties.
Zou elke Nederlandse belegger niet in Accell moeten beleggen?

-- 11 april
Op deze laatste vraag heeft automobiel- en transportbedrijf PON wel een antwoord. Zij doet vandaag een bod op de aandelen van de fietsenproducent van 32 euro.

--
2010/11/accell-fietsen-en-fitness

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?