Jaarverslag 2016: Sligro

Het jaarverslag van Sligro toont optimistisch, zowel over eigen kunnen als over de economie in 2017. Het verslag heeft exact hetzelfde formaat als dat van 2015. Het motto is dan ook, "Keep building the future" (2015: building the future).
Het rapport begint met een uiteenzetting van de details over de economie. Deze veert in Nederland op, dat is te merken aan zowel het  consumentenvertrouwen als aan de werkgelegenheid die stijgen. Dit vertaalt zich in meer uitgaven voor eten en drinken. "In België is dit ook positief echter de verschrikkelijke aanval verstoorde die ontwikkeling." Alleen de care-sector blijft moeilijk ook in 2017. De groei gaat samen met de opening van nieuwe winkels (zoals bij Emté).

Het wordt volgens Sligro steeds moeilijker om puur foodservice en foodretail markten uit elkaar te houden door de komst van allerlei online shopping programma's die het speelveld vertroebelen; de traditionele grenzen tussen consumer en professional markets verandert.
In the retail sector, in particular, we are still seeing non-food and food sales moving to other retail channels. Zelf zet het bedrijf online in met nieuwe versies (3.0) van haar online programmas.

Desondanks weet het bedrijf een outperformance te behalen in Nederland en haar marketshare te behouden van 24%. We underlined that Foodservice is not just about 'benefitting' by opening our ZiN inspiration lab. ZiN is a unique concept for Europe and lies on the cusp of inspiration and innovation. We and our customers will increasingly bear the fruits of this venture in 2017. (gestart in 2015)

Zoals in 2015 aangekondigd is het bedrijf gestart met een vestiging in België dat doet ze door een overname (van JAVA), en heeft dan gelijk een marketshare van  3% "in een zeer gefragmenteerde markt." Als strategie wil Sligro in het buitenlands enkel groeien via foodservice. In Belgie wordt in Antwerpen gestart. De focus is op Vlaanderen eerst. (Dat heeft alles met cultuur te maken denk ik.)

Over de organisatie.
As a centrally managed organisation we ... (Central where possible, local where necessary)Verderop: a single inegrated business, synergy between outlets, en customer segment synergie.Sligro opereert op een informele wijze en ziet tekent dit als risico factor aan, We are convinced that
the balance between formalised systems and entrepreneurial spirit must be a healthy one if we want to continue to grasp the opportunities in the market.
Want de organisatie in Nederland wordt steeds formeler.
In 2017, we will invest further in our ICT and data landscape and the related processes to make them ready for changes in customer requirements in the future. We are firm believers in the importance of master data management and, as always, a stable and robustly secured, but also increasingly flexible
ICT organisation.

Nieuw is de vermelding van alcoholsales (9% van het totaal) en van varkensvlees (porc, 4% van het totaal) Waarom deze vermelding?
Het profiel blijft gelijk, er zijn twee business units: foodbusiness (omzet van 1986 miljoen), en food retail (omzet 827 miljoen).
De group executive board is hetzelfde gebleven, met rollen CEO, CFO en een foodservice director. Maar daaronder is toch wel het nodige gewijzigd, zonder dat het verslag hier specifiek op ingaat:
Verwijderd is:
-Logistics, -Production and Van Hoeckel en -Foodservice Cash-and-Carry
Nieuw is: - Supply Chain

Schets van de strategie: De groep opereert in een competitieve omgeving waar kosten niet snel te vertalen zijn naar extra inkomsten.
1. duidelijke cultuur ("groen bloed," Wessanen: passion for organic products)
2. excellent service at competitive prices.
3. superunie inkoop organisatie 30% ms
4. internationaal enkel groeien / via foodservice

De cultuur is informeel bij Sligro we are averse to status, have short, direct communication lines and build on trust. On the other hand, society is becoming more formalised and so more activities have to be arranged formally and legally. The challenge is to find a balance between properly organising formal matters while holding on to our informal culture.

In feite weinig nieuws. De start in België is het meest in het oog springend, beginnen met een overname is altijd goed nieuws, beter dan zelf het wiel uitvinden. Dan zijn er de management wijzigingen. Het rapport toont rust maar onderhuids gebeurt er toch wel het nodige.
Een gestaag groeiende omzet door de jaren heen is ook positief, het netto resultaat blijft wel opvallend stabiel.

--
2015/03/sligro-cultuur-anno-2014

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa