Jaarverslag 2016: Brunel


in miljoenen
Na een wat formeel gedeelte van het verslag (o.a. met highlights) over het boekjaar en het verslag van de RvC krijgt de vorm van jaarverslag een wat luchtiger karakter, de uitwerking van de plannen, strategie krijgt de vorm van een kladblok mee. Daarmee wil ze misschien laten zien dat alles tijdelijk en continue in verandering is.

Er verandert het nodige in de wereld van Brunel. In Nederland krijgt in het jaar 2016 de ZZP een andere belastingregel (de oude VAR vervalt en hiervoor komt een DBA in de plaats) en dit leidt ertoe dat veel freelancers verdwijnen bij Brunel. Hoe dat precies zit wordt niet helemaal duidelijk, want ze (een groep) vertrekken naar de concurrentie die minder “stringente” regels hanteert. De essentie van de oude VAR regeling is dat ZZP’ ers als ondernemers werden gezien, tenzij het tegendeel waar mocht zijn. Via een simpel formulier gaf de "freelancer" zijn werkzaamheden aan en kon aan de slag zonder dat de werkgever belasting moest betalen. Dat verandert nu met de nieuwe richtlijn DBA waar de ZPP moet laten zien wat voor soort ondernemer hij is in welke activiteit. Voor werkgevers als Brunel betekent dit meer lasten. In het Engelse verslag (er is geen Nederlands verslag) gaat dit fenomeen onder een zachte naam Freelancer verscholen, maar Nederlanders weten wel hoe complex dit ligt en dat het gaat om ZZP’ers. Hier zien we een typisch stuk Nederlandse cultuur, waar menig ondernemer over klaagt: het toegenomen aantal regels. Maar het is ook de zelfde soort Nederlandse werkgever zoals PostNL die met de oude VAR-regeling haar werknemers ontsloeg en opnieuw als ZZP’ers aannam. Waar zit nu het probleem in Nederland, bij teveel regels of bij slimme ondernemers die regels tot op het bot uitbaten?

Brunel verliest zo 7 miljoen euro aan omzet in 2016. Een eenmalige gebeurtenis, stelt het verslag.
Verder zat het economische klimaat niet mee, en dan vooral op het werkterrein van Brunel dat voor 50% afhankelijk is van de Olie en Gas sector. The ongoing crisis in the Oil & Gas sector made 2016 an exceptionally challenging year for us at Brunel . We’re now working hard to adapt the organization to these changing market conditions.  ... Our focus is on specialists in engineering, IT, finance, legal, and marketing & communications.

Voor het profiel verwijst het verslag naar de oprichter Jan Brand een afgestudeerd ingenieur, die in 1975 startte met de plaatsing van een enkele medewerker. Die originele focus wil het bedrijf houden:
placing highly qualified, mainly technical, specialists.

Het bedrijf heeft dus twee perspectieven: On the one hand, we aim our services at specific global business lines. Examples include our focus on the worldwide Oil & Gas industry, and on the international automotive, rail, aerospace, telecom and pharmacy sectors.  Dit is typisch een globale business en afhankelijk van het globaliseringsproces.
On the other hand, we focus on traditional secondment in Europe, and more specifically Germany, The Netherlands, Belgium, the Czech Republic and Austria
. De omzetverdeling is ongeveer: energy (50%), Europa (50% - Duitsland 24%, NL 22%).

Veel aandacht is er voor het begrip cultuur: In everything we do, we follow our firmly-rooted cultural values: eagerness, result-driven and operational excellence. Brunel stands out from its competitors through its superior services, which center on high-quality account management and recruitment management, and our in-depth knowledge of the relevant market segments and related disciplines.

Het management bestaat sinds 2016 enkel uit  de rol van CEO (sinds 2000) en CFO (vanaf 2014). Van de COO is afscheid genomen (Mr. Arjan de Vries, COO van de Energy Unit verlaat het bedrijf na een verschil van inzicht over de operatie en de strategie. Hij is nu COO van Aethon.nl een andere (niet- concurrerende) uitzender. (die zich richt op ...  flexibele inzetbare medewerkers die.. . de piek- en  ziekbelasting van gemeenten, zorginstellingen en woningcorporaties  bijstaan, bron: aethon.nl)

Het Business model is gericht om een hub tussen Clients, Projects and Specialists throughout the world te bieden als ook een established global network. Door het leveren van high quality and time efficient services and solutions of employment, recruitment, contracting, global mobility and talent management.

Haar waardemodel is gebaseerd op kennis (a knowledge partner) een groeiplatform voor specialisten voor zowel korte als lange termijn inzet, en winstgevendheid voor aandeelhouders dmv een Innovative mindset.

Cultuur krijgt aandacht via een schema (zie hieronder), en via de uitgewerkte kernwaarden: Integrity, trust, responsibility, winning. In 2010 waren deze kernwaarden, eagerness, result driven, operational excellence.

De Europa "tak" levert Services: Personnel solutions, Consultancy, Project management, Co-sourcing (IT), Training, Service and work, contracts, Temporary staffing, Resourcing solutions, Talent scouting
De Energy TAK biedt: Talent resourcing, Global care and mobility, Project resourcing.

Management gebeurt onder andere door de monitoring d.m.v. een set van business environment  indicators op het gebied van regelgeving (constant in beweging), competitie,  klantgedrag en trends (total offering, outsource HR en werkintensieve processen, etc), macro-economicshe cyclustrends (recovery, kostendruk bij olie, ...) en talent markets trends (flexibiliteit, wijzigingen door technologie).

Er is een duidelijke Materiality Matrix.

De strategie is gericht op een groeiformule: binnen de within bestaande commerciele structuur, uitbreiding van kantoren, verdere verticale verdieping, en nieuwe verticals en door het toevoegen van nieuwe services. De strategisch genomen of gekozen risico's is de  afhankelijkheid van key contracts (nam af in 2016), de competitie en de macro-economie. Deze blijven de kern van de business (neemt toe in 2016).

Brunel houd zich afzijdig van de wedloop van concurrenten om met goedkope contracten marktaandeel terug te winnen, maar zoekt meer naar strategische partnerships. Desondanks is het belang van key accounts afgenomen (volgens het onderdeel “strategie”).

Naast de meer decentrale operatie en opportunities ziet het bedrijf het belang van een centrale IT infrastructuur (One Brunel one IT program) daarmee wil ze beter gewapend zijn tegen veranderingen en kunnen groeien waar kansen liggen. The global Brunel workplace is managed centrally. Sinds 2014 alle IT applicaties gesynchroniseerd. Er is verder een wekelijkse KPI reporting, online RT headcount report en monthly management reporting.

Het verslag gaat minimaal in op de organisatie door het tonen van aantallen. Specialisten vormen de kern van de business:

Specialists 10,000 (was 11000 in 2015)specialists placements every year
1,500 new candidates attraction every week. 1,000 permanent recruitment on an annual basis. 1 centralised global database of 700,000 candidates with 190 nationalities

De organisatievorm hierbij is:

1 flat networked organisation of 1500 indirect employees. 97 (was 104) branch offices in 35 (37) countries across 6 continents connected with 1 global IT network.
Het resultaat is voor klanten en de standaard vorm is via projecten (Clients & projects): 40 years of working experience with clients from  more than 35 areas of specialisms. Ze gebruikt hiervoor:
6 regional hubs – Amsterdam, Bremen, Houston, Qatar,  Rotterdam,  Singapore to facilitate 2 operation divisions – Brunel Oil &  Gas and Brunel Europe Het fundament en de basis om dit te bieden komt van de Brunel Cultuur - cultural values of entrepreneurship, a result-driven approach and operational excellence.




--
2010/04/het-brunel-verhaal

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?