Jaarverslag 2016: Nedap
Traditioneel heeft het bedrijf zich gericht als toeleverancier en is zich meer gaan toeleggen op het bieden van eigen Nedap producten. Het bedrijf wil zich daarbij concentreren op vier kerntechnologieën: connected devices, communication technology, software architecture en user experience. Dit laatste lijkt me niet echt een gebied, eerder een designelement. Het schaalbaar maken van de organisatie is daarbij de grootste uitdaging. De kracht van de interne organisatie (medewerkers) is door een diep begrip van technologie te kunnen bepalen wat goed is voor de klant. Vandaar de marktgroepen, een marktgerichte organisatie, waarbij medewerkers dicht bij de klant staan.
De directie bestaat uit een directeur (de heer Wegman) en een financieel directeur die in 2015 aangetreden is (de heer Urff). Verder is de organisatie via marktgroepen ingedeeld:
- Energy Systems (verdwijnt)
- Healthcare
- Identification Systems
- Library Solutions
- Light Controls
- Livestock Management
- Retail
- Security Management
- Productie Groenlo (verdwenen / divested)
- Inventi
- Sourcing Team
Internationaal heeft het bedrijf vestigingen in:
- Nedap België
- Nedap Beveiligingstechniek B.V.
- Inventi B.V.
- Nsecure B.V.
- Nedap France S.A.S.
- Nedap Deutschland GmbH
- Nedap Great Britain Ltd.
- Nedap Iberia S.A.
- Nedap China Ltd.
- Nedap Asia Ltd.
- Nedap FZE
- Nedap Inc.
Een andere manier van de omzet analyse is per type proces: 30% is afkomstig uit diensten, 70% is afkomstig uit producten ("producten, systemen en installaties").
Nedap komt over als een serieus bedrijf dat trots is op haar organisatie en zich niet snel laat verleiden door allerlei modeverschijnselen. Dat heeft o.a. te maken dat hun business aan de support/kant van de economie zit, en minder aan de directe consumentenzijde - klantencontact.
---
Uit 2015, de uitleg over de huidige transitiefase:
OMGAAN MET VERANDERINGEN: Ook Nedap kent in haar geschiedenis een aantal momenten waarop de koers fundamenteel verlegd is. Zo vond begin jaren ’70 een belangrijke koerswijzing plaats. Door te investeren in eigen ontwikkelkracht veranderde Nedap van een fabriek in een bedrijf waar klanten producten konden laten ontwikkelen en produceren. ...Een andere belangrijke stap was de introductie van marktgroepen halverwege de jaren ’90: kleine groepen die zich met een eigen ontwikkel- en verkoopteam op een specifieke markt richten. Dit zorgde voor meer ondernemerschap en intensiever klantcontact. NU. In de huidige transitiefase komt de nadruk te liggen op het innemen en uitbouwen van krachtige marktposities. ...
KEUZES CONCREET: ... Zo zien we dat de meeste waarde kan worden toegevoegd met het ontwikkelen en vermarkten van proposities. Hier draait het om creativiteit, slimheid en handelingssnelheid en niet om schaalgrootte. Daarentegen zien we dat bij het vervaardigen van producten en de hiermee gepaard gaande logistieke activiteiten schaalgrootte en efficiëntie de belangrijkste factoren zijn. Deze overweging was leidend bij het besluit in 2015 om de productie- en logistieke activiteiten grotendeels af te bouwen en in een periode van ruim twee jaar over te dragen aan een beperkt aantal gespecialiseerde partner
Reacties