Jaarverslag 2016: ForFarmers
Forfarmers is een betrekkelijk nieuw bedrijf, recent (mei 2016) toegetreden tot de beurs (in small cap index). Forfarmers biedt zoals de naam zeer duidelijk aangeeft, diervoeding voor boerenbedrijven. De omzet komt voor ca. de helft uit Nederland, voor ca. 20% uit Duitsland en België en voor 30% uit het VK.
In 2012 werd de omzet verdeeld in de categorieën Mengvoeders, Ruwvoeders / vochtrijke voeders en Enkelvoudige voeders. Tegenwoordig is de omzet samengevat onder de belangrijkste totaaloplossing: total feed.
Het bedrijf is "nummer #1 in Europa," en heeft 42 productiefaciliteiten.
De strategie voor (Horizon) 2020 kent vier belangrijke pijlers:
1. Focus op aantrekkelijke segmenten (en klantsegmentatie)
2. Total Feed-aanpak met partners (o.a.strategische samenwerking met Nutreco)
3. Acquisities (Zo zijn de overnames van HST Feeds Ltd. (2014), Wheyfeed Ltd. (2014) en Countrywide Farmers Feed & Forage (2015) geïntegreerd in ForFarmers UK. In oktober 2016 werd het Nederlandse Vleuten-SteijnVoeders overgenomen)
4. One ForFarmers: professionalisering en het benutten van schaalvoordelen
Zoals gezegd wil Forfarmers totaaloplossingen bieden, zoals voor klanten, voorbeelden van (totaal)oplossingen en "programma's" zijn: Feed2Milk ... die gebaseerd is op de gecombineerde
kennis uit de verschillende landen. Melk€fficiënt is een methode die in één oogopslag aan
melkveehouders laat zien wat het effect is van verschillende maatregelen op de voerwinst.
winstontwikkeling beste v d sector.
Duurzaamheid is een onderwerp dat veel ruimte inneemt in het verslag. Hierin beschrijft het bedrijf welke producten ingekocht worden zoals graansoorten maar ook voeradditieven (zoals aminozuren, vitamines en mineralen) en hoe deze markten zich ontwikkelen (seizoensinvloeden).
Veel aandacht ook voor de MARKT. Veranderingen in grondstofprijzen worden doorgegeven aan de klanten. De agrarische ondernemers hebben met veel veranderende regelgeving te maken, en er is een ontwikkeling rond welzijnsconcepten, zoals het aantal dieren per bedrijf door de ontwikkeling van welzijnsconcepten in Noordwest-Europa af en wordt de conventionele productie meer en meer door landen zoals Polen en Oekraïne overgenomen.
Er is ook een trend zichtbaar van ‘home-mixing’, door de toenemende schaal van boerenbedrijven. De benadering van ForFarmers om totale voeroplossingen aan te bieden sluit hier goed bij aan.
De mengvoermarkt is internationaal gezien sterk gefragmenteerd. In Nederland hebben de drie grootste
veevoerbedrijven een marktaandeel van ongeveer 60%, terwijl de overige 40% verdeeld is over circa 90 andere voerproducenten. ForFarmers, Agrifirm en De Heus zijn de grotere veevoerbedrijven in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk geldt voor mengvoer en ‘blends’ dat de drie grootste bedrijven circa 35% marktaandeel bezitten.
Het Biologische marktsegment blijft een nichemarkt, maar professionaliseert zich steeds verder.
Per saldo geldt voor de markt voor ForFarmers:
1. de voerindustrie is nog sterk versnipperd
2. de verwerkende industrie eveneens, maar verschilt per land
3. voor retail geldt consolidatie, schaalvergroting, duurzaamheid, de invloed van NGOs en prijsvechters
4. voor consumenten, focus op duurzaamheid, herkomst, en zorgen om anti-microbiële medicijnen.
Het bedrijf gebruikt SAP als IT-applicatie (de CRM-module is gestart in het VK, in 2017 wordt dit voor rest van de organisatie uitgerold), of dit zelf gehost wordt of uitbesteed staat niet aangegeven. Ook wordt er in dit jaar een Human Resources Business System geselecteerd.
Human Resources: ForFarmers begint met allerlei tools en methoden die grotere partijen in de markt ook gebruiken, waarschijnlijk kijkt ze hiervoor naar haar peer groep, zo meet ze de medewerkersbetrokkenheid: Van alle ForFarmers medewerkers vulde 88% de enquête in, en 77% was tevreden. het is duidelijk dat hier nog weinig ervaring mee is.
Ook is het bedrijf bezig met masterclasses voor senior management, potential programma's, management foundation programma's, logistics academy for one forfarmers aanpak en diverse sector academies (voor "swine, poultry," etc.). Verder zoekt ze samenwerking met universiteiten en hogescholen. Er treedt vergrijzing op in organisatie, en het management zoekt naar verjonging. 82% van de werknemers is man, de leeftijdsgroep met het hoogste percentage (33,7%) is 46-55 jaar.
In tegenstelling tot de procentuele omzet is het aantal FTE´s in Nederland laag (857) in Belgie (75) en Duitsland (313) en in het VK is ze relatief hoog (1028 FTE´s).
De Organisatie wordt als een matrix bestuurd, er zijn Operation Managers voor landen waarvan een in de Raad van bestuur zit, daarnaast zijn er centrale functies zoals Supply Chain en Strategy en Organisation.
Verder is Forfarmers een N.V. maar door de organisatie heen klinkt het coöperatieve element door, bv door de 3600 leden - vooral boeren? - die aangesloten zijn bij ForFarmers. Qua bedrijfsarchitectuur lijkt (de business van) ForFarmers op Nutreco met de (organisatie) structuur van de Rabobank.
Ze gebruikt KPI´s voor het management van duurzaamheid (here to stay) en innovatie, de verbetering van diergezondheid is onderdeel van Total feed aanpak, en kent geen specifieke KPI. Daarnaast zijn er diverse sustainability task forces en duurzaamheid commissies, etc. Ook is de organisatie lid van externe gremia en sectorverenigingen, zoals van de RSPO (Roundtable on Sustainable
Palm Oil) en RTRS (Round Table Responsible Soy). Daarnaast is ForFarmers betrokken bij een aantal
initiatieven binnen de voerindustrie op het gebied van de milieuvoetafdruk.
Ook is er een Materialiteitsanalyse die de impact van het bedrijf op de waardeketen verheldert (drie voor het milieu (fosfaatuitstoot), twee voor mens en maatschappij en een voor Diergezondheid & Dierenwelzijn.
Een belangrijk hoofdstuk gaat om Risk management, de gebieden en de acties die de organisatie voor elk gebied neemt.
Het bedrijf heeft een bonusbeleid, maar enkel voor het Management team (RvB). De peer groep bestond uit negen (9) ondernemingen in Nederland die actief zijn in de agrarische sector in Europa,
waaronder Agrifirm, FrieslandCampina en Vion, en de andere peer group bestond uit dertien (13) small en midcap fondsen, waaronder Sligro, Wessanen en GrandVision.
Qua cultuur lijkt het me te vroeg dat het bedrijf al een duidelijke organisatiecultuur heeft, daarvoor is het m.i. nog teveel in beweging. Dat blijkt ook uit de kernwaarden die gedefinieerd zijn in 2014: ambitie, duurzaamheid en partnership. Duurzaamheid is geen echte kernwaarde. het thema duurzaamheid is wel essentieel, maar duurzaamheid kan je niet op een enkele werknemer projecteren. Hoe reken je het gedrag van iemand af op duurzaamheid? Ik verwacht dat deze kernwaarden in de toekomst aangescherpt gaan worden.
--
(Toevallig) Joram Knoop de CEO van Forfarmers bij BNR, hier een korte samenvatting:
Allereerst de vraag over het waarom van de beursgang; dat was niet om extra geld op te halen, maar puur voor de verhandelbaarheid. U heeft het plekje van Nutreco opgevuld. Nu al wil het bedrijf 40 tot 60 miljoen aandelen inkopen. En dat is voor de aandeelhouder.
ForFarmers - zo staat ook in het verslag - is van oorsprong een Oost-Nederlandse cooperatie die met
grote overnames (2012) opeens de grootste speler in Europa is geworden. De fusiegolf gaat door, en ook voor FF is de honger nog niet gestild. Het rendement in Nederland verschilt van andere landen waar zij nog niet nummer 1 is en daar is dus nog veel rendement te behalen (er komen minder boeren in NL, maar de groei buiten Nederland kan door die kennis die in Nederland zit gebruiken om elders productviteitsgroei te verkrijgen). De focus is op een beperkt aantal regio´s, Europa+ (plus), er is een beperkte groei van de veestapel en de concurrent zit al in Oost Europa (Agrifirm). Het bedrijf heeft veel last gehad van #Brexit door het lage pond. De Translatie-impact was groot. Het wordt een complex vraagstuk. De blijvende onzekerheid is niet goed voor de sector en niet goed voor de EU trouwens.
2016 was een kentering 2016, het begon heel moeizaam voor klanten, vooral voor varkenshouders leefde dit op door de export naar China. Er komt lucht in die sector terug. Het probleem in Nederland, daar blijft een overschot aan melkkoeien, en de fosfaat-uitstoot kan omlaag ook door de voeding van Forfarmers.
Over de bekendheid van het aandeel: Wat de boer niet kent dat vreet hij niet? De liquiditeit verbetert maand na maand.
Forfarmers is niet veranderd door de beursgang. Ook de boeren hebben niet hun aandelen verkocht sinds de beursintroductie.
Joram kiest het Clublied van Barca, de cultuur van een organisatie bepaalt het succes!
In 2012 werd de omzet verdeeld in de categorieën Mengvoeders, Ruwvoeders / vochtrijke voeders en Enkelvoudige voeders. Tegenwoordig is de omzet samengevat onder de belangrijkste totaaloplossing: total feed.
Het bedrijf is "nummer #1 in Europa," en heeft 42 productiefaciliteiten.
De strategie voor (Horizon) 2020 kent vier belangrijke pijlers:
1. Focus op aantrekkelijke segmenten (en klantsegmentatie)
2. Total Feed-aanpak met partners (o.a.strategische samenwerking met Nutreco)
3. Acquisities (Zo zijn de overnames van HST Feeds Ltd. (2014), Wheyfeed Ltd. (2014) en Countrywide Farmers Feed & Forage (2015) geïntegreerd in ForFarmers UK. In oktober 2016 werd het Nederlandse Vleuten-SteijnVoeders overgenomen)
4. One ForFarmers: professionalisering en het benutten van schaalvoordelen
Zoals gezegd wil Forfarmers totaaloplossingen bieden, zoals voor klanten, voorbeelden van (totaal)oplossingen en "programma's" zijn: Feed2Milk ... die gebaseerd is op de gecombineerde
kennis uit de verschillende landen. Melk€fficiënt is een methode die in één oogopslag aan
melkveehouders laat zien wat het effect is van verschillende maatregelen op de voerwinst.
winstontwikkeling beste v d sector.
Duurzaamheid is een onderwerp dat veel ruimte inneemt in het verslag. Hierin beschrijft het bedrijf welke producten ingekocht worden zoals graansoorten maar ook voeradditieven (zoals aminozuren, vitamines en mineralen) en hoe deze markten zich ontwikkelen (seizoensinvloeden).
Veel aandacht ook voor de MARKT. Veranderingen in grondstofprijzen worden doorgegeven aan de klanten. De agrarische ondernemers hebben met veel veranderende regelgeving te maken, en er is een ontwikkeling rond welzijnsconcepten, zoals het aantal dieren per bedrijf door de ontwikkeling van welzijnsconcepten in Noordwest-Europa af en wordt de conventionele productie meer en meer door landen zoals Polen en Oekraïne overgenomen.
Er is ook een trend zichtbaar van ‘home-mixing’, door de toenemende schaal van boerenbedrijven. De benadering van ForFarmers om totale voeroplossingen aan te bieden sluit hier goed bij aan.
De mengvoermarkt is internationaal gezien sterk gefragmenteerd. In Nederland hebben de drie grootste
veevoerbedrijven een marktaandeel van ongeveer 60%, terwijl de overige 40% verdeeld is over circa 90 andere voerproducenten. ForFarmers, Agrifirm en De Heus zijn de grotere veevoerbedrijven in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk geldt voor mengvoer en ‘blends’ dat de drie grootste bedrijven circa 35% marktaandeel bezitten.
Het Biologische marktsegment blijft een nichemarkt, maar professionaliseert zich steeds verder.
Per saldo geldt voor de markt voor ForFarmers:
1. de voerindustrie is nog sterk versnipperd
2. de verwerkende industrie eveneens, maar verschilt per land
3. voor retail geldt consolidatie, schaalvergroting, duurzaamheid, de invloed van NGOs en prijsvechters
4. voor consumenten, focus op duurzaamheid, herkomst, en zorgen om anti-microbiële medicijnen.
Het bedrijf gebruikt SAP als IT-applicatie (de CRM-module is gestart in het VK, in 2017 wordt dit voor rest van de organisatie uitgerold), of dit zelf gehost wordt of uitbesteed staat niet aangegeven. Ook wordt er in dit jaar een Human Resources Business System geselecteerd.
Human Resources: ForFarmers begint met allerlei tools en methoden die grotere partijen in de markt ook gebruiken, waarschijnlijk kijkt ze hiervoor naar haar peer groep, zo meet ze de medewerkersbetrokkenheid: Van alle ForFarmers medewerkers vulde 88% de enquête in, en 77% was tevreden. het is duidelijk dat hier nog weinig ervaring mee is.
Ook is het bedrijf bezig met masterclasses voor senior management, potential programma's, management foundation programma's, logistics academy for one forfarmers aanpak en diverse sector academies (voor "swine, poultry," etc.). Verder zoekt ze samenwerking met universiteiten en hogescholen. Er treedt vergrijzing op in organisatie, en het management zoekt naar verjonging. 82% van de werknemers is man, de leeftijdsgroep met het hoogste percentage (33,7%) is 46-55 jaar.
In tegenstelling tot de procentuele omzet is het aantal FTE´s in Nederland laag (857) in Belgie (75) en Duitsland (313) en in het VK is ze relatief hoog (1028 FTE´s).
De Organisatie wordt als een matrix bestuurd, er zijn Operation Managers voor landen waarvan een in de Raad van bestuur zit, daarnaast zijn er centrale functies zoals Supply Chain en Strategy en Organisation.
Verder is Forfarmers een N.V. maar door de organisatie heen klinkt het coöperatieve element door, bv door de 3600 leden - vooral boeren? - die aangesloten zijn bij ForFarmers. Qua bedrijfsarchitectuur lijkt (de business van) ForFarmers op Nutreco met de (organisatie) structuur van de Rabobank.
Ze gebruikt KPI´s voor het management van duurzaamheid (here to stay) en innovatie, de verbetering van diergezondheid is onderdeel van Total feed aanpak, en kent geen specifieke KPI. Daarnaast zijn er diverse sustainability task forces en duurzaamheid commissies, etc. Ook is de organisatie lid van externe gremia en sectorverenigingen, zoals van de RSPO (Roundtable on Sustainable
Palm Oil) en RTRS (Round Table Responsible Soy). Daarnaast is ForFarmers betrokken bij een aantal
initiatieven binnen de voerindustrie op het gebied van de milieuvoetafdruk.
Ook is er een Materialiteitsanalyse die de impact van het bedrijf op de waardeketen verheldert (drie voor het milieu (fosfaatuitstoot), twee voor mens en maatschappij en een voor Diergezondheid & Dierenwelzijn.
Een belangrijk hoofdstuk gaat om Risk management, de gebieden en de acties die de organisatie voor elk gebied neemt.
Het bedrijf heeft een bonusbeleid, maar enkel voor het Management team (RvB). De peer groep bestond uit negen (9) ondernemingen in Nederland die actief zijn in de agrarische sector in Europa,
waaronder Agrifirm, FrieslandCampina en Vion, en de andere peer group bestond uit dertien (13) small en midcap fondsen, waaronder Sligro, Wessanen en GrandVision.
Qua cultuur lijkt het me te vroeg dat het bedrijf al een duidelijke organisatiecultuur heeft, daarvoor is het m.i. nog teveel in beweging. Dat blijkt ook uit de kernwaarden die gedefinieerd zijn in 2014: ambitie, duurzaamheid en partnership. Duurzaamheid is geen echte kernwaarde. het thema duurzaamheid is wel essentieel, maar duurzaamheid kan je niet op een enkele werknemer projecteren. Hoe reken je het gedrag van iemand af op duurzaamheid? Ik verwacht dat deze kernwaarden in de toekomst aangescherpt gaan worden.
--
(Toevallig) Joram Knoop de CEO van Forfarmers bij BNR, hier een korte samenvatting:
Allereerst de vraag over het waarom van de beursgang; dat was niet om extra geld op te halen, maar puur voor de verhandelbaarheid. U heeft het plekje van Nutreco opgevuld. Nu al wil het bedrijf 40 tot 60 miljoen aandelen inkopen. En dat is voor de aandeelhouder.
ForFarmers - zo staat ook in het verslag - is van oorsprong een Oost-Nederlandse cooperatie die met
grote overnames (2012) opeens de grootste speler in Europa is geworden. De fusiegolf gaat door, en ook voor FF is de honger nog niet gestild. Het rendement in Nederland verschilt van andere landen waar zij nog niet nummer 1 is en daar is dus nog veel rendement te behalen (er komen minder boeren in NL, maar de groei buiten Nederland kan door die kennis die in Nederland zit gebruiken om elders productviteitsgroei te verkrijgen). De focus is op een beperkt aantal regio´s, Europa+ (plus), er is een beperkte groei van de veestapel en de concurrent zit al in Oost Europa (Agrifirm). Het bedrijf heeft veel last gehad van #Brexit door het lage pond. De Translatie-impact was groot. Het wordt een complex vraagstuk. De blijvende onzekerheid is niet goed voor de sector en niet goed voor de EU trouwens.
2016 was een kentering 2016, het begon heel moeizaam voor klanten, vooral voor varkenshouders leefde dit op door de export naar China. Er komt lucht in die sector terug. Het probleem in Nederland, daar blijft een overschot aan melkkoeien, en de fosfaat-uitstoot kan omlaag ook door de voeding van Forfarmers.
Over de bekendheid van het aandeel: Wat de boer niet kent dat vreet hij niet? De liquiditeit verbetert maand na maand.
Forfarmers is niet veranderd door de beursgang. Ook de boeren hebben niet hun aandelen verkocht sinds de beursintroductie.
Joram kiest het Clublied van Barca, de cultuur van een organisatie bepaalt het succes!
Reacties