Jaarverslag 2016: Wessanen

Het jaarverslag van Wessanen over 2016 heeft als ondertitel: taking the next step in our transformation.
Het is een enthousiast verslag met duidelijke focus op gezondheid en de positieve effecten van ecologisch verantwoorde voeding:
A food revolution is underway and we are playing a leading role in it. Our mission of providing healthier food for healthier people and a healthier planet has never been more relevant ... Via interviews krijgt de lezer inzicht in de techniek en organisatie via bv een rol en het werk van de Quality Manager. Ondanks de groei in de markt en in hun business maakt organisch voedsel slechts 4-5% van het totaal aan voeding uit in Europa.

Via een knappe voedselpiramide die we nog uit onze schooltijd kennen laat het bedrijf zijn in welke segmenten ze actief is, en wanneer je deze piramide omkeert krijg je inzicht op het milieueffect van de voedsel productie: vleesproductie het de meest impact op het milieu.

De strategie is gericht op:
1. growing core brands and categories
2. making selective acquisitions
3. upgradeour operation
4. building a green effective and efficient company

Frankrijk heeft meeste werknemers, 452 van de 993 (904 in 2015). Op dit moment acht (8) productiefaciliteiten in vijf (5) landen.
Over cultuur, ze gebruiken kernwaarden, maar openbaart geen details. En spreekt van een green entrepreneurial culture (materiality matrix) en van open-minded culture (sustainability report)

Employee development:
We use a goal- and target- setting model and Employee Performance Commitment (EPC) targets.
Employee engagement
We run regular employee surveys, which determine the level of engagement and commitment of our employees and the underlying factors. This allows us to identify opportunities for improving our organisation, culture and people management.

De organisatie gebruikt allerlei richtlijnen, zoals product quality charters en policies, zoals een suiker en zoutbeleid. De oorsprong van de gebruikte materialen is grotendeels Europees... although
we also source ingredients such as tea, agave and amaranth globally. ... None of our ingredients represented more than 5% of our raw material sourcing. Our largest raw materials (in value) are
almonds, chocolate, coffee, rice, peanuts and tea.

De markt voor organisch voedsel wordt geschat op 30 miljard. Er zijn rond de 1 miljard vegatariers in de wereld. Hoe ontwikkelt dit zich in de toekomst? Dat is echt een cultuurelement.

In Europa is de trend als het gaat om Vegetarians, Vegans and Flexitarians.  het meest uitgesproken in Duitsland waar er ca. 7,8 miljoen "Vegetarians" en 1 miljoen "Vegans" zijn.

Passie - passion for organic products - gaat samen met GELOOF. "Why we believe in organic" (zie de food pyramide). De motieven om organisch te kopen zijn:
  • gezondheid ca. 20% - 50% (Duitsland)
  • milieu 20 - 40% (Duitsland)
  • smaak en qualiteit 35 - 50% (UK)
  • ethiek en animalwelfare 13 - 45% (Duitsland)
Faire trade policy:  help producers in developing countries.
Sustainability report, connectivity matrix, kpi's voor healthier food (80% organic), people (50% vrouwen), planet (renewable energy 100%).
Qua organisatie krijgen we weinig informatie. Wessanen maakt gebruik van lean management. En heeft de meeste van haar productie en logistieke centra's geoutsourced (risk report). Op ICT-gebied maakt ze gebruik van SAP, maar niet elke partij is daarop aangesloten (in 2016).

Verder geeft het verslag een uitgebreide risico-analyse, op o.a. gebied van 1. food safety, 2. innovation to create revenue growth, 3. effective efficient supply chain.

Een heel ander verhaal dan toen in 2012 (1) het bedrijf een omwenteling moest maken. Qua organisatie zou je wel wat meer informatie verwachten, maar het verslag is beperkt tot een algemene statement, die wel scherp is gedefinieerd:
We run our business through a mix of local and central decisionmaking. In order to manage our local businesses efficiently and be close to their consumers and customers, we keep part of the decision-making in the hands of our country General Managers and management teams. Where we can drive efficiencies and consistency, we have centralised functions and operate on a European scale.
The Executive Board, country General Managers and Functional Heads (Marketing and Operations) together form the Executive Leadership Team (ELT). The ELT drives the agenda of the business
with a focus on topics of cross-country, shared relevance, providing a platform for information sharing, alignment and decisions on key strategic initiatives and programmes. The ELT meets monthly
to discuss and align the strategy for the business, decide on resource allocation, discuss operating activities and financial results and prepare budgets and forecasts.

 





--
(1) - 2012/03/update-wessanen-lastig-pakket

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?