Jaarverslag 2016: Binckbank


BinckBank (opgericht in 2000) richt zich met haar dienst-verlening op particulieren, vennootschappen/rechtspersonen en zelfstandig vermogensbeheerders.[Ze] biedt diensten aan op het gebied van handelen (Trading), investeren (Investing) en sparen (Saving), waarbij zij gebruik maakt van een Europees basis IT-platform... [en] heeft kantoren in Nederland, België, Frankrijk, Italië en Spanje waarbij de diensten aangeboden worden onder de merken Binck en Alex. Ze is de grootste broker #1 in Nederland en België en nummer drie in Frankrijk. Naast brokerage is ze ook bekend via tools zoals de fundcoach.
Driekwart van de omzet komt uit Nederland, en ca. 50% van de inkomsten zijn provisie-inkomsten uit transacties, bijna 20% zijn rente-inkomsten en meer dan 20% zijn provisies die niet transacties gerelateerd zijn. 541 van de 642 FTE zijn afkomstig uit Nederland. Het geadministreerde vermogen is 22,8 miljard euro, het beheerde vermogen is 1,3 miljard euro (was nog 1,9 in 2014).

Het begin van het beursjaar 2016 werd gekenmerkt door lagere transactievolumes, kleinere orderwaarden en daardoor lagere gemiddelde opbrengsten per transactie waardoor de netto-provisiebaten over heel 2016 lager uitkwamen. In 2016 is op diverse fronten doorgewerkt aan de strategische transformatie van BinckBank (Redesign Binck) en de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten binnen het strategisch productraamwerk (9-grid).

"De ontwikkelingen en wijzigingen in de regelgeving zijn ook in 2016 van grote invloed geweest op de bedrijfsvoering en bij het inzetten van onze beschikbare middelen. ... Ook voor 2017 staan er weer grote projecten op stapel zoals bijvoorbeeld de implementatie van MiFID II dat vanaf begin 2018 van toepassing zal zijn." Verder betreurt de bank dat ze van de AFM twee keer een boete heeft gekregen omtrent misleidende reclame van Alex vermogensbeheer.

De strategie is niet gewijzigd sinds 2015: BinckBank richt haar bedrijfsactiviteiten in langs zes strategische assen:
  • Klant en operational excellence  (schaalvoordelen blijven essentieel)
  • Evenwicht vinden in inkomsten (van een ‘transaction based income model’ naar een meer ‘asset based income model’.)
  • Focus op distributie (en niet meer puur op eigen producten)
  • Uitbreiden van de internationale footprint. (Italië is meeste recente voorbeeld)
  • Verdienmodel uitbaten. (naast standaaard add-ons tegenbetaling)
  • Merkenpositionering. (Merkwaarden gemak, transparantie, kostenbewustzijn, betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij  voorop - naar bredere focus, niet alleen beleggen)

In the new binck terugblik, gaat het verslag in op het recente verleden, sinds het jaar van oprichting.
De jaren 2000 - 2009 waren topjaren. Het bedrijf was toen Fintech avant la lettre. De overname van alex, ze was marktleider en er waren hoge transactievolumes. "Op het hoogtepunt van de financiële crisis (2009) piekte de winst van BinckBank als gevolg van ongekend hoge marktvolumes en beperkte concurrentie."
De crisisjaren 2009 -2016. Na de crisis blijven de volumes dalen en ook komt er nieuwe concurrentie door eerder genoemde succesjaren en succesformule. De autoriteiten reageren op de crisis met nieuwe regelgeving die alles duurder maakt.
De toekomst begint vanaf 2018: nieuwe uitdagingen komen door de lage rente, de lage economische groei, en het zoektocht naar rendement. Er zijn veel meer mogelijkheden online. online anytime anywhere wordt standaard.
Uit Rethink Binck haalt men dat  klanten zoeken naar betrouwbaarheid, en wil het bedrijf samenwerken (focus op distributie) met nieuwe Fintech bedrijven. Deze exercitie is werd afgerond in 2015.
Het Redesign proces is nu in volle gang (2016 - 2017) en de Relaunch wordt vanaf 2018 verwacht.

Het 9-grid levert een raamwerk voor de nieuwe focus. Via deze matrix zet men links de functies: trading, investment en saving versus (onder) de klant/marktbenadering: doehetzelf, helpme en doehet voormij-klanten. Het eerste kwadrant (doehetzelf-klanten) is in het huidige Binck voldoende uitgewerkt. De nieuwe ontwikkeling vindt men in het helpme- doehetvoormij/segment. Alleen voor Investeren icm doehetvoormij is nu concrete uitwerking (via Alex vermogensbeheer). Opvallend is dat juist dit segment nu een lagere groei- en winstontwikkeling geeft, het vermogen van Alex vermogensbeheer loopt al jaren terug. De recente samenwerking met een kleine partij als Probeleggen past in de rechterkant van het grid, maar dat lijkt nog weinig significant.
Op het gebied van sparen en investeren in combinatie met functies als hulp-bieden en uithanden-nemen wil het bedrijf verder groeien. Dat heeft natuurlijk een grote impact op de organisatie en vooral op de cultuur.

De organisatie is redelijk jong. De grootste FTE/groep is de categorie 25-34 en ca. 75% van de medewerkers is man. Maar er is een groep "ouderen" waarvoor de cultuurverandering niet eenvoudig zal zijn.

Over die cultuur. Binck heeft met Rethink Binck al nieuwe kernwaarden gezocht via een speciaal cultuurproject dat gestart werd in 2015 en in 2016 werd opgeleverd. De nieuwe kernwaarden
die passen bij de nieuwe strategie zijn: Build Trust, Be engaged, Be a genius, Exceed  expectations en Empower & Guide. Het cultuurprogramma wat aan de introductie en beleving van de kernwaarden ten grondslag ligt,zal in de komende jaren blijvend aandacht krijgen.
Ter referentie, in 2014 waren de kernwaarden: Oprecht, Toegankelijk, Gemak (beleggen – of je dit nu zelf doet of niet – is al lastig genoeg) en Transparant (Wij houden van duidelijkheid, ‘what you see, is what you get’). Tussen deze twee sets zit een groot verschil. Overigens waren de vorige kernwaarden geen uiting van de cultuur destijds, want deze pasten niet bij de Binckbank die The Order Machine heeft gebouwd.

Het is de vraag over deze kernwaarden en cultuuromslag al past bij een meer degelijk bankbedrijf waar distributie weer op de voorgrond moet komen. 

Risico´s zijn de aanhoudende lage rente, de huidige transformatie van het bedrijf en de toenemende regeldruk. Governance van de risico´s gebeurt door boards en diverse commissies. Corporate governance gaat ook in op het toekomst gericht bankieren (met de richtlijnen van de NVB). Als ook aandacht voor het bonus / beloningsbeleid (de variabele beloning is teruggebracht tot wettelijk maximum) conform Wft uit 2014.

De punten waar het bedrijf kiest om afwijkend risicoprofiel te hebben (risk appetite) is op:
business risico (strategisch risico), bij personeel (operationeel risico) en bij projecten en producten (operationeel risico). Kapitaal en Liquiditeit zijn van een lager risico niveau.(solvabiliteit en liquiditeitsrisico´s)

Er is een driedelig bestuur gevormd door een voorzitter / CEO (Belgische nationaliteit, CEO vanaf 2015), CFRO en een COO (beide Nederlanders). De keuze voor een Belg is wel uniek en past m.i. bij de wens naar een cultuurverandering - Belgen zijn in het algemeen meer relatiegericht waar Nederlanders meer inhoudelijk / zakelijk gericht zijn (hardop-denkend), nadat de vorige CEO is afgetreden na teleurstellende resultaten.

Een grote onbekende is waarom Alex vermogensbeheer, destijds toch een paradepaardje tot op heden niet succesvol is gebleken. Theoretisch leek het me een geweldig systeem, maar wat staat het praktijksucces tegen? Het antwoord zit denk ik in de - type - klant (customer intemacy). Wie is nu precies de klant van het nieuwe Binck in deze snel veranderende financiële wereld?

Waar Binck en vooral alex destijds (rond en vanaf het jaar 2000) de disrupters waren is dat nu DeGiro geworden. Waarom kan deze laatste wel snel in Europa groeien (zoals in Spanje, Oostenrijk of Tsjechië) en Binck niet? Heeft dat te maken met de focus en de waarde van de bankvergunning - het grote verschil tussen beide partijen - waardoor Binck zich minder snel kan manoeuvreren? Saillant detail, terwijl Binck de stekker uit zijn ordermachine haalt en nu terug moet naar Euronext waar ze zich zo tegen heeft verzet, stuurt DeGiro haar orders primair naar het BATS Chi-X orderplatform, de concurrent (en pas naar Euronext voor minder liquide aandelen).

Al met al zijn er een hoop vragen die beantwoord moeten worden. De professionele belegger heeft alvast voorgesorteerd op de nieuwe Binckbank: het aandeel daalt netjes mee met het stijgen van de rente.

--
2014/12/kritiek-op-binckbank

--
31 oktober 2017. Dit keer is Binck degiro te snel af, door de transactiekosten op turbos te verwijderen. Degiro volgt wel, maar is zelf geen bank en kan geen turbo's uitgeven zoals binck. Ze verdienen nu geld door het financieren van de turbo's aldus Binck woordvoerders, en hier mag je aan toevoegen dat ze ook geld verdienen door de spreads bij deze turbo's want die worden natuurlijk groter. Desondanks, een goede zet van Binck!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa