Jaarverslag 2016: Randstad

Al scannend op "cultuur," kom je in het verslag weinig verandering tegen: de kernwaarden (to know, to serve, to trust, striving for perfection, and simultaneous promotion of all interests) zijn nog dezelfde als in 2008 (of eerder). Er is geen cultuurverandering gaande. Onderhuids zijn er verwoordingen die over tijd veranderen, zo staat er bij "Striving for perfection," We always seek to improve and innovate.  Perfectie heeft wel met continue verbeteren te maken, maar innovatie?

Bij de organisatiedoelen staat:  World League People, at the right place, at the right time
- Optimized organization structure
- High-performance culture and people engagement
- Continuous process improvement


Ook spreekt het verslag over "Inclusion" het nieuwe modewoord op cultuurgebied waar ze netjes in meegaan: At Randstad, we strive to offer an inclusive company culture. Compliance: Compliance is strongly embedded in the culture of our company.
Over het hoe, bv door Management by example: Tone at the top and culture. The tone at the top is derived from our core values, which are embedded in our leadership style. The tone at the top determines our culture. Randstad benefits from strong leadership, built up over 56 years. We have been able to extensively develop management by example, based on our core values and business principles.

Het verslag oogt rustgevend.

Randstad is m.i. geen echte innovator geweest ondanks dat ze de primeur van het uitzenden hadden.
De nadruk op meer TECH is van 2015 en 2016 (jaarverslagen):

Randstad has always been an innovator in the global staffing industry, and we see digital transformation as an opportunity to further strengthen our leading position.

De CEO is positief over toekomst: We are facing the future with confidence, in the firm belief that we are on the right path to transform ourselves and the HR services industry, leading the change ahead of our peers. Geen woord over geopolitieke spanning en anti-globalisering (logisch) want outsourcing blijft een speerpunt. Worden niet als risico genoemd.

Randstad laat jaar na jaar omzetstijgingen zien

New connections, het thema voor 2016 borduurt voort op het in 2015 Tech & Touch thema:
Research shows 57% of candidates feel the recruitment process has become overly automated, impersonal and transactional. Randstad’s Tech & Touch strategy is all about using technology to the best of our advantage, saving time in administrative processes, automating what can be automated, all without losing the personal connection whenever it is needed.

Randstad ziet hierin een hybriede aanpak dat naast Tech (data and algorithms) ook de touch nodig blijft: It also takes empathy, real communication and instinct. Human instinct. als je beide combineert: "magic might happen."Een voorbeeld van de new connections zijn dan de aankoop van Monster of:
Pymetrics (gamified psychometric assessments). Niet iedereen (in de beurswereld) is overtuigd of Monster nu goed bij Randstad past.*

Our service concepts
1.Staffing our largest business, we focus on recruiting bluecollar and white-collar candidates.
2.Inhouse Services a unique solution for managing a highly efficient workforce with specific skill sets for which there is a fluctuating level of demand.
3.Professionals For middle and senior leadership positions, we recruit supervisors, managers, professionals, interim specialists, and consultants from a wide range of industry backgrounds.
4.HR Solutions , including Recruitment Process Outsourcing (RPO), Managed Services Programs (MSP), Integrated Talent Solutions, payroll services, outplacement, and consultancy.

De markt is gigantisch: (Staffing: € 224 billion (58%) Executive search: € 17 billion (4%)
Professionals: € 145 billion, 38%) totaal 386 miljard groot. Adecco, Randstad en Manpower verdelen elk ca. 6% (manpower 5%) Randstad heeft ca. 1000 grote klanten - large accounts, (waarvoor ze TTA wil uitwerken, zie verderop) en SME (Small medium enterprises).

Over de organisatie schrijven ze nauwelijks iets (behalve dat voor het dagelijkse operationele management KPi's gebruikt worden).

Structural growth drivers,zijn:
(1) a need for greater flexibility and outsourcing, (2) changing demographics, (3 - talent gaps) favorable developments in regulation {overheden zoals in Duistland wil reguleren om tijdelijk werk meer status  te geven door contractduur te verlagen, In turkye is pas recent tijdelijk werk oficieel gehonoreerd als legaal}, and (4) a continued demand among our clients for a total offering (Total Talent Architecture (TTA) genoemd door RS).

Tegenover die growth drivers zet randstad,  haar "Strategic building blocks"
- Strong concepts, - Best people, - Excellent execution en - Superior brands

Eigen workforce, 90% is permanent term contract, 10% fixed time contract

In het (executive board) management zijn geen wijzigingen tov 2015,
CEO. Responsibilities: Germany, Australia, New Zealand, China, Hong Kong, and Singapore & Malaysia. In addition,.. responsible for IT, Group Business Concept Development, HR,
Marketing & Communications, and Public Affairs.
CFO.Responsibilities: Japan, India, Denmark, Sweden, and Norway and also for Group Finance & Accounting, Group Business Control, M&A, Tax, Treasury, Business Risk & Audit, Legal, and Investor Relations.
CH Responsibilities all operations in the Netherlands (Randstad, Tempo-Team, and Yacht), Austria, Italy, Switzerland, and Eastern Europe (Poland, Turkey, Greece, Czech Republic, Hungary and
Romania), as well as for Global Client Solutions.
LH.Responsibilities the US, Canada, the UK, Ireland, Monster Worldwide, RiseSmart, and Sourceright.
FB Responsibilities: France, Spain, Portugal, Belgium & Luxembourg, Brazil, Argentina, Mexico, Chile, and Uruguay.

Het is natuurlijk vreemd dat drie managers in de board geen duidelijke aandachtsgebied of rang / titel hebben. Verder valt op dat Randstad toch voornamelijk een landenbusiness is, terwijl het verslag functioneel georiënteerd is. Ook spreekt ze van het belang van sectoren, maar geeft daar geen informatie over. Dus hoe goed doet Randstad het t.o.v. niet alleen lokale spelers maar ook t.o.v. specialisten zoals Brunel. Wat is daar de trend?
Monster valt organisatorisch (executive board: LH) onder dezelfde verantwoordelijkheid als de VS. Hoe Randstad als geheel van die aankoop profiteert wordt niet duidelijk.

* - De toekomst zal uit moeten maken of monster een goede aankoop is geweest. Monster zat dicht tegen Facebook aan en word minder serieus gezien als linkedin, al is deze laatste een netwerk-site en geen officiele "jobsite" al werken ze daar wel naar toe. Op linkedin: Monster is a global leader in connecting people to jobs, wherever they are. (1000 / 5000 employees). Met Beknown probeert Monster haar imago te rebranden.


--
2009/06/randstad-jaarverslag-over-2008











Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa