Jaarverslag 2016: Bam
Het jaarverslag van BAM over 2016, lijkt qua vorm op de verslagen over eerdere jaren. Halverwege het verslag staat de essentie van haar business vermeld:
The construction industry provides services on a project-by-project basis. An increasing part of the design and engineering is done digitally in the concept of ‘make it before you make it’. A project is built in a digital form and the building process can be ‘played’ digitally, resulting in a reduction of among others failing costs. De nadruk op digital is sinds 2015.
De business focus is gezet op vier business lijnen: Construction and Property and Civil engineering, as well Public-private partnerships (PPP)
Via interviews met stakeholders geeft het verslag inzicht in nieuwe ontwikkelingen
In 2016, we made good progress implementing the strategy ‘Building the present, creating the future’.exit some non-core activiteis
Qua cultuur zijn er sinds dit verslagjaar kernwaardes gekomen, die wat concreter uitdrukken hoe de cultuur moet zijn, in het 2015 verslag werden deze nog niet zo expliciet genoemd:
Four values – predictable performance, scalable learning, proactive ownership and open collaboration –
Zo zijn deze waarden niet zo veel zeggend, maar het bijschrift is concreet: bij predictable performance staat: I deliver what i promise, of ik doe wat ik zeg. Je kan hier een soort accountability in terugvinden, maar BAM legt de nadruk op "performance". Goede kernwaarden zijn een begin van een duidelijk cultuurbeleid.
Het verslag gaat meer dan in 2015 in op de strategie
- Doing things better (cost leader, knowledge partner)
- Doing better things
- Doing new things (BAM intends to be at the forefront of digitalisation by using cutting edge design and visualisation tools and keeping close to clients' evolving requirements.)
De risico's zijn iets anders gedefnieerd dan in 2015, reputation, people,market, project, fnancial,
propoerty development, health and safety, technology, IT, en sustainability.
(2015: Market factors, Primary process, People, organisation and culture, Health and safety, Business conduct, Reputation)
In 2015 was het bedrijf meer met strategie bepaling bezig, nu (meer) met de uitwerking. In 2015 had men het over de trends in de industrie (zoals Individualisation, personalisation, collaboration; Changing fundamentals: innovation, sharing economy, digitalisation; en over Population: aging, growth, migration). Dit leidde tot bepaalde dilemma's. Dilemma's* worden in dit verslag ook weer genoemd.
Net als veel andere bedrijven gebruikt ze KPI's bv voor het milieu, en waar het beter kan, een van de doing things better: 91% of waste reused as construction mat. (2015: 88,1) De construction waste neemt af. Het fenomeen circular economy wordt voor het eerste genoemd in 2012
* - Dilemma:
The construction industry is traditionally slow to change. Innovations typically provide unique solutions for which no equivalent exists (these often have limited credibility in the market place). Added to this, publicly procured projects are conservative in adopting sustainability led solutions, to prevent competitive advantage.
Watergebruik iets omhoog t.o.v. 2015 ca. 100,000M3 Het topjaar qua verbruik was 2013, toen was het bijna vier keer zo hoog.
De risico's voor 2016 zaten in de transitie naar de nieuwe organisatie, Brexit (ook voor 2017 blijft dat een risico) en andere risico's die meer de normal business as usual risks zijn.
Over de organisatie geeft het verslag weinig informatie, wel is er info over de opbouw van de werknemers, Female employees, Netherlands, Belgium 11%, UK 24%, Ireland 26% rest of world 5%. Hier wordt een cultuureffect zichtbaar, het percentage vrouwen in Nederland bij de bouw is lager dan in Engeland.
dat percentage ligt in management posities nog lager (management senior and middel 7 and 9% respect.) voor operational staff ligt het percentage hoger n.m.l. 16%. BAM doet net als veel bedrijven aan diversiteit (doet ook mee aan "LBGT"), talent management, employee engagement...
De gemiddelde leeftijdsopbouw is: 20-29 13%, 30-39 14%, 40-49 27%, 50-59 26%
De outlook is positief, met verbeterende omstandigheden;
BAM expects that three external forces will shape the prospects for the construction industry in the coming years. Economic growth which is currently fragile is expected to have a low to modestly positive impact on construction volumes. We foresee the creation of areas of higher growth as a result of megatrends such as urbanisation and energy efficiency. And digitalisation is increasingly transforming the construction industry and the built environment.
Er zijn nogsteeds heel veel werkmaatschappijen, maar de structuur van de organisatie wordt meer gestroomlijnd:
Er is een driedelige Executive Board: CEO, CFO (vrouw!) en COO. Alle drie ingenieurs, de CFO met tevens een MBA. En er is sinds 2014, een Management board, met de posities - rollen:
--
2009/09/bam-jaarverslag-over-2008
The construction industry provides services on a project-by-project basis. An increasing part of the design and engineering is done digitally in the concept of ‘make it before you make it’. A project is built in a digital form and the building process can be ‘played’ digitally, resulting in a reduction of among others failing costs. De nadruk op digital is sinds 2015.
De business focus is gezet op vier business lijnen: Construction and Property and Civil engineering, as well Public-private partnerships (PPP)
Via interviews met stakeholders geeft het verslag inzicht in nieuwe ontwikkelingen
In 2016, we made good progress implementing the strategy ‘Building the present, creating the future’.exit some non-core activiteis
Qua cultuur zijn er sinds dit verslagjaar kernwaardes gekomen, die wat concreter uitdrukken hoe de cultuur moet zijn, in het 2015 verslag werden deze nog niet zo expliciet genoemd:
Four values – predictable performance, scalable learning, proactive ownership and open collaboration –
Zo zijn deze waarden niet zo veel zeggend, maar het bijschrift is concreet: bij predictable performance staat: I deliver what i promise, of ik doe wat ik zeg. Je kan hier een soort accountability in terugvinden, maar BAM legt de nadruk op "performance". Goede kernwaarden zijn een begin van een duidelijk cultuurbeleid.
Het verslag gaat meer dan in 2015 in op de strategie
- Doing things better (cost leader, knowledge partner)
- Doing better things
- Doing new things (BAM intends to be at the forefront of digitalisation by using cutting edge design and visualisation tools and keeping close to clients' evolving requirements.)
De risico's zijn iets anders gedefnieerd dan in 2015, reputation, people,market, project, fnancial,
propoerty development, health and safety, technology, IT, en sustainability.
(2015: Market factors, Primary process, People, organisation and culture, Health and safety, Business conduct, Reputation)
In 2015 was het bedrijf meer met strategie bepaling bezig, nu (meer) met de uitwerking. In 2015 had men het over de trends in de industrie (zoals Individualisation, personalisation, collaboration; Changing fundamentals: innovation, sharing economy, digitalisation; en over Population: aging, growth, migration). Dit leidde tot bepaalde dilemma's. Dilemma's* worden in dit verslag ook weer genoemd.
Net als veel andere bedrijven gebruikt ze KPI's bv voor het milieu, en waar het beter kan, een van de doing things better: 91% of waste reused as construction mat. (2015: 88,1) De construction waste neemt af. Het fenomeen circular economy wordt voor het eerste genoemd in 2012
* - Dilemma:
The construction industry is traditionally slow to change. Innovations typically provide unique solutions for which no equivalent exists (these often have limited credibility in the market place). Added to this, publicly procured projects are conservative in adopting sustainability led solutions, to prevent competitive advantage.
Watergebruik iets omhoog t.o.v. 2015 ca. 100,000M3 Het topjaar qua verbruik was 2013, toen was het bijna vier keer zo hoog.
De risico's voor 2016 zaten in de transitie naar de nieuwe organisatie, Brexit (ook voor 2017 blijft dat een risico) en andere risico's die meer de normal business as usual risks zijn.
Over de organisatie geeft het verslag weinig informatie, wel is er info over de opbouw van de werknemers, Female employees, Netherlands, Belgium 11%, UK 24%, Ireland 26% rest of world 5%. Hier wordt een cultuureffect zichtbaar, het percentage vrouwen in Nederland bij de bouw is lager dan in Engeland.
dat percentage ligt in management posities nog lager (management senior and middel 7 and 9% respect.) voor operational staff ligt het percentage hoger n.m.l. 16%. BAM doet net als veel bedrijven aan diversiteit (doet ook mee aan "LBGT"), talent management, employee engagement...
De gemiddelde leeftijdsopbouw is: 20-29 13%, 30-39 14%, 40-49 27%, 50-59 26%
De outlook is positief, met verbeterende omstandigheden;
BAM expects that three external forces will shape the prospects for the construction industry in the coming years. Economic growth which is currently fragile is expected to have a low to modestly positive impact on construction volumes. We foresee the creation of areas of higher growth as a result of megatrends such as urbanisation and energy efficiency. And digitalisation is increasingly transforming the construction industry and the built environment.
Er zijn nogsteeds heel veel werkmaatschappijen, maar de structuur van de organisatie wordt meer gestroomlijnd:
Er is een driedelige Executive Board: CEO, CFO (vrouw!) en COO. Alle drie ingenieurs, de CFO met tevens een MBA. En er is sinds 2014, een Management board, met de posities - rollen:
- BAM Construct UK, BAM Contractors, BAM Nuttall, BAM Deutschland, BAM International, BAM PPP, BAM Belgium, BAM Infra Nederland, BAM Bouw en Vastgoed, Wayss & Freytag Ingenieurbau, General Counsel / Company Secretary Royal BAM Group, Director of Finance Royal BAM Group, Group IT Director Royal BAM Group, Director of Human Resources Royal BAM Group.
--
2009/09/bam-jaarverslag-over-2008
Reacties