Jaarverslag 2016: Stern
Het Stern jaarverslag opent met de statement, Stern is een van de grootste automotiveconcerns in Nederland
en marktleider op het gebied van automobiliteit. Daarnaast begint het verslag met een kwantitatieve onderbouwing, zoals het Wagenpark in beheer 13.149 (2015: 12.031) of het aantal
mobiliteitscontracten (27.722) Het aantal FTE's bedraagt 2051 en 11% van de medewerkers is vrouw.
De business bestaat uit drie onderdelen, de grootste is de dealergroep Stern, enverder uit mobiliteitsservices en uit car services.
Stern Mobility Solutions richt zich uitsluitend
op automerk/onafhankelijke (financiële) mobiliteitsproducten en –diensten voor de
middelgrote en kleinzakelijke en particuliere markt, het beheer van de
autodossiers van SternLease, SternPartners,
SternRent en SternGarant en op de administratie van de SternMobility Card.
Dealergroep Stern vertegenwoordigt meerdere toonaangevende merken en omvat thans
circa 85 verkooppunten. De divisie telt vijf dealerclusters.
De directie bestaat uit twee personen, de voorzitter, en de financieel directeur (nieuw per juni 2016).
In januari 2016 kocht Stern Groep zijn hoofdkantoor in Amsterdam-Duivendrecht
om het later dat jaar weer te verkopen en terug te huren en is ... symbolisch voor de transitie die Stern wil maken van klassieke dealerholding naar een eerste klas
en stevig renderend mobiliteitsconcern. Het bedrijf is de laatste jaren gegroeid door overnames en wil nu meer tijd en management richten op consolidatie en integratie. om deze in balans te
brengen en tegelijk efficiënter en effectiever te maken. Meer centralisatie (zoals de verplaatsing van HRM naar het hoofdkantoor) is daarbij noodzakelijk, maar om de zichtbare
“brand dedication” waar zowel automobilisten als fabrikanten prijs op stellen, in tact te laten. Kennis wordt breder verdeeld en inzetbaar. Hiermee neemt de schaalbaarheid toe.
De nieuwe strategie - “Meer Solutions en Services” - is gericht om het zwaartepunt van de activiteiten van auto’s naar mobility solutions en services te verplaatsen en om meer zelfstandigheid en minder afhankelijkheid te creëren. De automotivemarkt is de laatste jaren sterk in beweging en door digitalisering en toenemende overheidsregulering (milieu, fiscaliteit en marktordening). Stern wil hiermee meer marktfocus aanbrengen om nog beter naar de klant te kunnen luisteren. Dit vraagt maatwerk en een geïntegreerde marktbenadering ... Niet de auto, maar de mobiliteitsoplossing komt dan centraal te staan. Ook wil ze nog minder afhankelijk worden van het aanhoudende cyclische en kapitaal-intensieve karakter van de autodealer-activiteiten. Dat kan alleen bereikt worden als de eigen merkactiviteiten van de groep een groter aandeel krijgen in de concernomzet.
De organisatie is allereerst decentraal, waar de Stern clusters het contact met de klant verzorgen. Deze clusters zijn deels geografisch en deels merkgericht georganiseerd; elk cluster beslaat een geografisch gebied en kent diverse vertegenwoordigers van automerken. Stern gebruikt hiervoor een multi-label-beleid. Alle clusterdirecteuren zijn vertegenwoordigd in het management team (de Stern groepsraad)
De ondersteuning komt o.a. van:
- CRM (grootzakelijke markt, verbinding tussen de grote leasemaatschappijen en de groepsmaatschappijen van Stern).
- HRM voert HRM-beleid uit voor de groep.
- ICT zorgt ervoor dat de ICT-omgeving en ICT-dienstverlening
- NBI omvat vanaf begin 2016 de nieuwe strategische businessinitiatieven van de groep.
- SLC heeft een adviserende, coördinerende en ondersteunende rol
- VGM verzorgt het beheer van de eigen en gehuurde vastgoedportefeuille.
De mobiliteitsdiensten omvatten: Autoleasing, Autoverhuur, Autoschadeherstel, Verzekeringen,
Wagenparkbeheer Bedrijven, Financieringen Stern
Bedrijfswageninrichting, Onderhoudscontract, Occasiongarantie Stern, E-Mobility (Mango Mobility).
Stern bestaat expliciet aandacht aan organisatiecultuur. Zo gebruikt ze kernwaarden; loyaal (we
staan verantwoordelijk en wederkerig in onze relaties en willen deze duurzaam
in stand houden), betrokken en inventief (we werken pragmatisch en denken graag mee in minder conventionele oplossingen).
Via interviews geven medewerkers inzicht in hoe ze deze kernwaarden ervaren. Dat is positief, minder is dat de kernwaarden toch wat onduidelijk over komen. Wat wordt nu precies bedoeld met loyaliteit? De voorbeelden uit de interviews hebben een promotioneel karakter. Om een voorbeeld te geven van hoe de nieuwe strategie van invloed is op de cultuur, is via de kernwaarde "betrokken:" Door de toegenomen centralisatie staat deze kernwaarde onder druk, meer centralisatie leidt tot minder betrokkenheid. Maar ook, hoe zit het met betrokkenheid tussen de diverse merken die Stern aanbiedt en haar eigen visie en drive om winst te maken? Stern heeft geen cultuurprobleem, maar cultuur mag wel nog wat aandacht krijgen.
Wat ook opvalt in het verslag en dat heeft met cultuur te maken is de overheersende passieve vorm (wordt) en een nadruk op de plichten - verplichtingen door het frequente gebruik van het werkwoord moeten, hier wat voorbeelden:
Wat ook opvalt in het verslag en dat heeft met cultuur te maken is de overheersende passieve vorm (wordt) en een nadruk op de plichten - verplichtingen door het frequente gebruik van het werkwoord moeten, hier wat voorbeelden:
- Het plan “Meer Solutions en Services” zal moeten leiden tot meer onafhankelijkheid, een duurzaam hoger rendement en betere voorspelbaarheid van de resultaten.
- Het rendement moet verder verbeteren door meer back-officefuncties te centraliseren, werkprocessen te standaardiseren en
- De divisie Stern Mobility Solutions moet doorgroeien van de huidige portefeuille van circa 13.000 objecten (leasing, verhuur en wagenparkbeheer samen) naar 20.000 objecten in 2020
De markt. De Nederlandse automarkt heeft twee bijzondere jaren achter de rug. Stern is sterk afhankelijk van het consumentenvertrouwen of van zaken als de koopkracht, hypotheekrenteaftrek en
kredietverlening. Ook de regelgeving beïnvloed direct haar business, zoals de hogere bijtelling voor leaseauto's. In relatie tot het buitenland deed de Nederlandse economie het de afgelopen jaren slechter (o.a. door de fiscale maatregelen), maar Stern verwacht een (relatieve) opleving in de komende jaren.
Af Stern nu extra of juist minder profiteert van elektrische auto's valt niet direct op te maken uit het verslag.
Qua structuur is zijn de dealernetwerken in Nederland sterk versnipperd en is er een grote dealerdichtheid. En autoproducten verwachten forse investeringen in showrooms, voorraden en
werkprocessen. ... dergelijke investeringen zijn echter nauwelijks op te brengen. Stern zoekt hier in relatie met de lage marges een passend antwoord op. O.a. door: Meer Solutions en Services.
Het management team (Stern groepsraad) bestaat uit: de het dagelijks bestuur plus, de Directeur Stern Mobility Solutions, Directeur HRM, de groepscontroller, de vijf Cluster directeuren,directeur Facilitair, controller Mobility Solutions en Stern Car Services en Stern CRM.
Verder gaat het verslag in op de drie units, zoals Stern car services...Het jaar 2016 heeft ons weer een stap verder gebracht in de
voortgaande uniformering en centralisering binnen Stern Groep, hetgeen van belang is om de
kosten te reduceren...
De risico’s komen uitgebreid aan bod.
- Afhankelijkheid van leveranciers
- Financiering Vooral met de leaseactiviteiten zijn forse financieringen gemoeid.
- Automatisering ... Het gaat ook om de integriteit van de data en programmatuur en het daaraan gekoppelde besluitvormingsproces. De hoeveelheid klanten, producten, locaties, leveranciers en de onderlinge afhankelijkheid maken dit een complex systeem.
- goodwil, impairment
- milieu
- restwaarde
- overheid en regelgeving
De materialiteitsmatrix, scheidt niet-materiële topics van de wel materiële
topics.
Het gemiddelde salaris ligt rond de 36,000 euro per werknemer (82 miljoen kosten / 2260 werknemers, of bruto 50,000 euro 113 miljoen/2260).
Wat niet typisch Stern is, en bij veel bedrijven voorkomt is de expliciete melding van de vergrijzing. Stern´s grootste leeftijdsgroep ligt tussen de 40 en 44 jaar en het bedrijf is op zoek naar verjonging. Dit speelt ook in de sector. Dit is een belangrijk probleem omdat bv bij de monteurs steeds weer nieuwe technologie gebruikt wordt.
--
2011/10/pon-serieus-in-fietsen
Reacties