Sligro. Cultuur anno 2014
Sligro is een interessant bedrijf, puur Nederlands, met Friese invloeden vooral in de brabantse omgeving werkzaam en concurrent van superkruidenier Ahold. Het grote verschil met deze laatste is dat Sligro als B2B bedrijf is begonnen, en die groothandelsaanpak klinkt nog door in de organisatie.
Maar door de tijd verandert de business focus en dus vraagt de cultuur een aanpassing. In 2010 stond cultuur niet of nauwelijks op de agenda. Het bedrijf had een set kernwaarden gepubliseerd, in een sterk standaard organisatiejargon:
Over ... DE MARKT. De foodservicemarkt kon in 2014 geen zwarte cijfers laten zien; er was nog steeds sprake van een kleine krimp, al was die beduidend minder dan in 2013.
...
"Oorzaak" de ‘zakelijke’ markt. In de zorgsector is immers sprake van een substantiĆ«le omzetafname ... wordt deels veroorzaakt door een verschuiving van intramurale naar extramurale zorg en deels door budgetbeperking... Mogelijk laat de totale markt na zeven magere jaren, waarin meer dan 10% van de markt is ‘verdampt’ (en in volume nog meer) in 2015 enige groei zien. Het Bijbelse spreekwoord dat er nu zeven vette jaren aanbreken, is vermoedelijk wat te veel gevraagd, maar de ommekeer lijkt in aantocht.
In het supermarktkanaal was in 2014 sprake van een marginale omzettoename. Bij een iets toegenomen prijspeil betekent dit dat de volumes enigszins onder druk stonden. Het is lang geleden dat deze markt nagenoeg geen enkele groei vertoonde. De afgelopen jaren was steeds sprake van een lichte groei door marktaandeel af te snoepen van retail - speciaalzaken en van de foodservicemarkt. ... de opmars van Lidl veel druk op de service-supermarkten.
over ... SLIGRO bij Foodservice vormde ongetwijfeld de aanscherping van ons commerciƫle beleid, hetgeen wij intern Sligro 3.0 als paraplunaam meegegeven hebben. ... trots onze eerste zelfbedieningsgroothandel nieuwe stijl in Maastricht. We beogen vier dingen: Lekkerder, Voordeliger, Persoonlijker en Inspirerender. ...Wij geloven dat wij met Sligro 3.0 (online) fundamentele stappen voorwaarts zetten in de strategie van ons foodservice - bedrijf. De markt is aan een enorme verandering onderhevig en wij trekken daaruit vergaande consequenties. Prachtig om ook nu weer het lef te hebben om een systeem dat vandaag de dag een klantenscore 9 krijgt toch om te bouwen omdat we als geen ander weten hoe snel wensen en eisen soms aan verandering onderhevig kunnen zijn
Cultuur anno 2013. Borgen van belangrijke cultuurelementen, ons ‘Groen Bloed’: samen sterk, trots zonder patserigheid, gepassioneerd de beste, zorgvuldig met centen, gezond eigenwijs en bewust direct ... Daaruit blijkt duidelijk dat wij een echt mensenbedrijf zijn. Iedere dag staan onze medewerkers in contact met onze klanten.
In 2012 was het: Borgen van belangrijke cultuurelementen zoals samen sterk, trots zonder patserigheid, gepassioneerd de beste, zorgvuldig met centen, gezond eigenwijs en bewust direct
In 2014 zijn die kernwaarden een klein beetje aangescherpt, Het lompe "patserigheid" is vervangen door het elegante "passie": trots vanuit passie. Ook het vage "de beste" is hiermee afgezwakt. Waarschijnlijk zullen ze bij Sligro gedacht hebben dat ze competitief genoeg zouden zijn en dat een toevoegende kernwaarden alleen maar afleidt. Wat is trouwens "de beste". Een alternatieve kernwaarde hiervoor is "eager to win" Deze kernwaarde gebruikt Reed Elsevier, die na afstoten van het tijdschrift Elsevier eindelijk haar naam kan verzakelijken. Het tijdschrift Elsevier hoeft niet meer het beste te zijn, het gaat om rendement en winstgevendheid. Daar is de cultuur op afgesteld. Bij Reed dus.
Een belangrijke vraag nog aan het Sligro-management. Waarom staat in uw SWOT-analyse de Sligro bedrijfscultuur in het STERKTE-kwadrant?
Maar door de tijd verandert de business focus en dus vraagt de cultuur een aanpassing. In 2010 stond cultuur niet of nauwelijks op de agenda. Het bedrijf had een set kernwaarden gepubliseerd, in een sterk standaard organisatiejargon:
- costleadership, ondernemerschap en probleemoplossend vermogen. (anno 2010, Sligro durft).
Over ... DE MARKT. De foodservicemarkt kon in 2014 geen zwarte cijfers laten zien; er was nog steeds sprake van een kleine krimp, al was die beduidend minder dan in 2013.
...
"Oorzaak" de ‘zakelijke’ markt. In de zorgsector is immers sprake van een substantiĆ«le omzetafname ... wordt deels veroorzaakt door een verschuiving van intramurale naar extramurale zorg en deels door budgetbeperking... Mogelijk laat de totale markt na zeven magere jaren, waarin meer dan 10% van de markt is ‘verdampt’ (en in volume nog meer) in 2015 enige groei zien. Het Bijbelse spreekwoord dat er nu zeven vette jaren aanbreken, is vermoedelijk wat te veel gevraagd, maar de ommekeer lijkt in aantocht.
In het supermarktkanaal was in 2014 sprake van een marginale omzettoename. Bij een iets toegenomen prijspeil betekent dit dat de volumes enigszins onder druk stonden. Het is lang geleden dat deze markt nagenoeg geen enkele groei vertoonde. De afgelopen jaren was steeds sprake van een lichte groei door marktaandeel af te snoepen van retail - speciaalzaken en van de foodservicemarkt. ... de opmars van Lidl veel druk op de service-supermarkten.
over ... SLIGRO bij Foodservice vormde ongetwijfeld de aanscherping van ons commerciƫle beleid, hetgeen wij intern Sligro 3.0 als paraplunaam meegegeven hebben. ... trots onze eerste zelfbedieningsgroothandel nieuwe stijl in Maastricht. We beogen vier dingen: Lekkerder, Voordeliger, Persoonlijker en Inspirerender. ...Wij geloven dat wij met Sligro 3.0 (online) fundamentele stappen voorwaarts zetten in de strategie van ons foodservice - bedrijf. De markt is aan een enorme verandering onderhevig en wij trekken daaruit vergaande consequenties. Prachtig om ook nu weer het lef te hebben om een systeem dat vandaag de dag een klantenscore 9 krijgt toch om te bouwen omdat we als geen ander weten hoe snel wensen en eisen soms aan verandering onderhevig kunnen zijn
Cultuur anno 2013. Borgen van belangrijke cultuurelementen, ons ‘Groen Bloed’: samen sterk, trots zonder patserigheid, gepassioneerd de beste, zorgvuldig met centen, gezond eigenwijs en bewust direct ... Daaruit blijkt duidelijk dat wij een echt mensenbedrijf zijn. Iedere dag staan onze medewerkers in contact met onze klanten.
In 2012 was het: Borgen van belangrijke cultuurelementen zoals samen sterk, trots zonder patserigheid, gepassioneerd de beste, zorgvuldig met centen, gezond eigenwijs en bewust direct
In 2014 zijn die kernwaarden een klein beetje aangescherpt, Het lompe "patserigheid" is vervangen door het elegante "passie": trots vanuit passie. Ook het vage "de beste" is hiermee afgezwakt. Waarschijnlijk zullen ze bij Sligro gedacht hebben dat ze competitief genoeg zouden zijn en dat een toevoegende kernwaarden alleen maar afleidt. Wat is trouwens "de beste". Een alternatieve kernwaarde hiervoor is "eager to win" Deze kernwaarde gebruikt Reed Elsevier, die na afstoten van het tijdschrift Elsevier eindelijk haar naam kan verzakelijken. Het tijdschrift Elsevier hoeft niet meer het beste te zijn, het gaat om rendement en winstgevendheid. Daar is de cultuur op afgesteld. Bij Reed dus.
Een belangrijke vraag nog aan het Sligro-management. Waarom staat in uw SWOT-analyse de Sligro bedrijfscultuur in het STERKTE-kwadrant?
Reacties